Första mc semestern 2011. Vad bör man..?

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Jag och min sambo har planerat att denna sommar ( som känns väldigt långt bort ) åka på en mc semester.

Vi kör varsin hoj, ev en, beror på om sambon hittar en ny.

Ta med tält eller bo på vandrarhem/stuga. Om tält, vad ska man köpa för tält, madrass, sovsäck?

Nått annat man bör tänka på? Nått som är ett måste att ta med?

Och så frågan om trollstigen i norge. Nån som kört där? Sett bilder på den och ser ut som ett underbart resmål.

Ge gärna så mycket tips som möjligt. Stora eller små.

Mvh Patrik

Packa lätt, ta inte med bra-att-ha-grejer utan bara det ni vet att ni kommer att använda. Skippa helst tält utan se ut möjligheter med vandrarhem och stugor. Att släpa på en massa packning suger, ta bara med ett par ombyten och tvätta längs vägen. Dessutom finns det affärer överallt så är det nåt man upptäcker att man saknar går det alltid att åtgärda. Tog mig runt europa med en liten tankväska och en ryggsäck, och i efterhand såg jag att jag kunde lättat på packningen ytterligare.

Se till att ha bra touringdäck om ni ska långt, inte kul när de tar slut halvvägs.

Planera inte för minutiöst, på eftermiddagen brukar man märka vart man kommer hamna på kvällen så då kan man fixa boende. Man vill inte att hela resan ska bli en stressig jakt på att hinna fram till ställen.

Om man har anlag för träsmak kan jag rekommendera en Airhawk eller liknande, skulle inte kunnat åka långt utan pruttkudde.

Det finns föresten ett par bra-att-ha-saker som man kan ta med: Ett par extra handskar, gärna varma. Finns inget värre än att köra runt i blöta handskar speciellt om det blir kallt. Ett regnställ kan vara bra med om man inte kör allväders. Punkaspray.

Några åsikter från en amatörtourer, take it or leave it. :)

Några saker att tänka på:

- Vattentäta handskar och stövlar är inte vattentäta i 10h i regn. Se till att fixa plasthandskar att ha på sig i de vanliga MC-handskarna när de börjar bli genomsura. Brukar finnas tunna bra på mackar. För fötterna funkar det att ha fötterna med sockar i vanliga fryspåsar när stövlarna blir genomsura. Då har man torra fötter trots att allt är blött. Dessutom underlättar båda dessa att ta på och av handskar och stövlar när de är blöta.

- Det GÅR att ha med tält men det är smidigast att undvika det. Ska ni åka i Norge finns det hyttor att sova i nästan överallt. Jag har åkt Trollstigen och thereabouts 4 gånger tror jag och det är ALDRIG problem med att hitta boende. Mellan 3-5 börjar man leta stuga och hittar alltid nått som är ledigt. Sen beror det förståss på vilken standard man är ute efter, men den är oftast helt ok.

- Som ovanstående nämnde, börja resan med bra däck! Sist jag var i norge så var jag nere på cordsen när vi kom till karlstad, en söndag => problem.

- Ta med extranyckel till båda motorcyklarna och förvara dem på olika ställen.

- Se till att ha plats över i väskorna till mat. Ni vill nog inte äta ute jämt och ibland måste man ta med sig mat innan man hittat nånstans att sova. Därför är det bra med lite extrautrymme. TopBox brukar vara bra till just det här och annat man vill komma åt lätt som kamera.

Angående trollstigen så är det skitfint där på sommaren men rätt väderberoende. Det blir lite meningslöst om det är dimma eftersom halva upplevelsen är utsikten. Åk gärna upp till Zackariasdammen (stavning?) som borde ligga på en liten avstickare från den väg ni kommer åka.

Last edited:
Det viktigaste: Gore-tex. Allt ska ha detta membran!

Sedan är det som folk redan nämnt. Jag tycker dock att tält är ett bra alternativ som man kan sova i när vädret är bra och man känner för det. Inte som det enda alternativet.
Den stora fördelen med tält är att du kan slå upp det var som helst och alltid ha tak över huvudet. Har man dessutom var sin hoj är det inga problem.

Ett lätt tremannatält. Thermarest liggunderlag. Sovsäckar i kompressionspåsar. Ultrakompakta resehanddukar i microfiber. Primus ETA gasolkök. Då kommer ni långt!

Några saker att tänka på:

- Vattentäta handskar och stövlar är inte vattentäta i 10h i regn. Se till att fixa plasthandskar att ha på sig i de vanliga MC-handskarna när de börjar bli genomsura.
Jag har kört med latexhandskar utanpå mc-handskarna, funkar klockrent! Något varmare och 100% vattentätt :tummenupp Är man ute på semester kan det vara svårt att torka grejer, mao är det viktigt att hålla utrustningen så torr som möjligt, bara det yttersta lagret som får bli blött.

Vet tyvärr inget om mc semester i norge men har dock kört ca 300 mil där med bil för några år sen. Bl.a Trollstigen och Haukelivägen (tror den heter så)
Trollstigen är riktigt fin men lär vara rätt creepy på hoj. Finns ju inga räcken utan bara små små stenar mer för att markera stupen!

Har lite andra tips om att köra i norge om du är intresserad?

Skickar med några bilder från Trollstigen också.
SNV32457.jpg
SNV32463.jpg

Ett bra tips är att ta med sig en litet nödreparations kit. Som tex punkaspray, plaststraps, bra tejp, lite bra verktyg.
Så att man kan nödlaga saker lägst vägen tex skruvar som man tappar eller liknande.

Tälta INTE, hytter kostar obetydliga pengar och det är det värt för en riktig säng och och en varm dusch, dessutom finns det matlagningsmöjligheter i de allra flesta hytter. Mat är dyrt, oavsett om du handlar i affären eller äter ute, ölen på uteställena kostar ungefär som hemma såvida ni inte befinner er i någon större stad.

Vädret kan skifta på 5 minuter så ha med reservkläder.
Trollstigen, Geiranger, Strynområdet är ett riktigt paradis vid bra väder, Geiranger är ett fantastiskt ställe, pizzan är dyr men den svenska restaurangpersonalen trevlig :)

Åk.

Packa allt i plastpåsar i väskorna i fall det läcker.

Ta med minsta möjliga förpackning av allt typ tandcreme m.m.

Ha regnsställ, regnhandskar, alt goretex ställ

Packa smart = det du behöver ofta längst upp, suger att riva upp allt. Ha koll på var du har sakerna.

Tänk på att det kan göra lite ont i början att köra långturer men kroppen vänjer sig.

Drick vätska vid varje tankstopp, lätt att glömma att man svettas lite mer i skinnstället på hojjen än om man sitter i en bil.

Ha med ett klart visir om du inte kör med det alltid. Jag lämnade det coola mörka hemma helt och hållet.

Kolla över hojjen ordentligt innan ni åker, däck, kedja, vätskor m.m.

Planera rutten lite skriv ut kartor som ni kan ha på tankväskan som får bli blöta och söndriga så inte den enda ni har pajjar första gången det ös regnar.

Som andra redan sagt svårt att torka = se till att skinnstället inte blir för blött. Våra låt i plast utan för tältet en natt och det regnade in lite vilket ledde till att det var helt genomblött i 2 dagar.

Finns säkert massor med mer tips men detta är de snabbaste.

Norge!

Själv varit där uppe tre sommrar i rad och semestrat på hoj.
Rekommenderas.
Skulle rekommendera att bo i hytter men ett enklare lättviktstält är heller inte fy skam att krypa in i om man vill hålla i budgeten nere.
Det är dyrt så det räcker till i Norge.

Riktiga kläder som tål väta för räkna med att även mitt i sommarn kan man få dagar med ihållande regn.
Gortex vad fasen är det? Funkar men det kan bli fuktigt och innestängt ändå.
Gortex är lite överprisat av "gud".
Vattentätta stövlar eller nån typ av överdrag.

Packa lätt och ta med endast det nödvändigaste,punka lagning är inte fel att ha med sig.GPS och eller bra kartor,planera gärna en rutt innan ni far iväg,det spar tid som kan läggas på att njuta av vyerna.

Beroende på hur länge ni ska vara ute,packa med förstånd.
Jag brukar få tom plats över,det ser gärna mina vänner till att fylla upp.

Ska ni ut på längre turer mitt i Norska fjällen osv,se till att gärna alltid ha full tank.Det känns tryggare.

Håll fullt ös på vägarna,nä skämt åt sido.Ta det lungt med farten i samhällen osv.Peppar peppar ta i trä så har vi klarat oss än fast vi fläskar på mitt ute i "ödemarken".
Böterna i Norge lär vara saftiga.

Se över hojen innan avfärd.

Själv har jag en BMW R1200 GS Adventure för semesterturerna - packåsna och långfärdscykel som tar sig fram på de flesta ställena,än har den varit mig trogen på långturerna.

Se upp för trollen!

Bifogat

• PMT - Norge tour 2009-07-06-10 081.jpg
    PMT - Norge tour 2009-07-06-10 081.jpg
    218.8 KB · Visningar: 185
Last edited:
Kör ni på varsin hoj så hade jag tagit med tält. Två personer på en hoj, då hade jag nog lämnat tältet hemma.

Om tält, köp ett tremannatält ifall ni är två, som har en stor förgård ni kan lägga väskor och annat i. Själv köpte jag ett sådant här tält 2008 och har varit riktigt nöjd med det på semestrarna. Även riktigt enkelt att slå upp på egen hand.

Om tält, köp gamla hederliga luftmadrasser. Det är skönt att sova mjukt. Montera ett 12 V-uttag på hojen och köp en sådan här.

Om inte tält och luftmadrasser, så montera dit ett 12 V-uttag på hojen ändå. Perfekt för att ladda era mobiltelefoner.

Har ni plats så kan ni ta med ett Trangia-kök. Om inte annat så för att koka kaffe på morgonen. För egen del har jag inte använt mitt många gånger då jag haft det med mig, borde egentligen lämnat det hemma, men är man två kanske det är lite roligare att laga mat, eller ta en kopp kaffe?

Kör med en GPS, till exempel en Garmin Zumo, som tål regn. Lägg upp rutten hemma i lugn och ro, så ni täcker in alla sevärdheter ni vill se. Om ni sedan följer rutten till punkt och pricka är ju en annan sak, men rätt bra att ha en i alla fall. Också bra med alla Point Of Interest som finns i GPS:en, till exempel bensinmackar, campingplatser, sevärdheter, restauranger och så vidare. Att planera rutten, justera den lite då och då under vinter och vår är ett nöje bara det.

Vad gäller däck kan jag rekommendera Michelin Pilot Road 2. Mina höll ca 1200 mil. Hårda mitt på och mjuka på sidorna.

Kolla också kedja och drev innan ni kör. Att köra på "alpvägar" frestar på och ni kommer troligtvis få sträcka kedjan en eller två gånger på resan, speciellt ifall ni är två på en hoj. Ta med kedje-spray och använd den, så håller kedjan förhoppningsvis längre.

Sedan är det väl som de flesta skrivit: Håll er torra. Gore-Tex-ställ är att rekommendera. Plastpåsar på händer/fötter är en bra idé. Körde 100 mil en dag i regn sommaren 2009 och det var inte så skoj. Fötterna var blöta, handskarna lika så trots Dry-nånting-membran, men stället i Gore-Tex höll faktiskt tätt, så välj riktiga Gore-Tex-grejor.

Har ni ryggsäck och det finns avlastningsremmar, så använd dem med en gång! Att sitta med en ryggsäck en hel dag frestar på till sist, men använder man avlastningsremmarna så känns det knappt att man har något på ryggen. Packa den så lätt som möjligt. Lägg värdesakerna i den, samt sådant ni vill komma åt enkelt, som dricka och liknande. Om utan passagerare, släpp lite på remmarna, så att den vilar på sadeln.

Glöm inte en ficklampa.

Det är väl lite småsaker jag kommer på just nu...

Hoppas ni får en fin resa! :tummenupp

Last edited:
Har ni plats så kan ni ta med ett Trangia-kök. Om inte annat så för att koka kaffe på morgonen. För egen del har jag inte använt mitt många gånger då jag haft det med mig, borde egentligen lämnat det hemma, men är man två kanske det är lite roligare att laga mat, eller ta en kopp kaffe?

Glöm inte en ficklampa.
Hoppas ni får en fin resa! :tummenupp

Kör med gasbrännartillsatsen och gas istf betydligt mer skrymmande spritbrännare med bränsleflaskor. Man slipper spritupphällningen och gissandet hur mycket bränsle som behövs. Gas är överlägset, utom när det är kallt då det blir svårare att få upp tillräckligt gastryck. (Man kan ju ställa gaspatronen lagom varmt - i närheten av en varm mc-motor t ex.) Håll patronen under +50 grader bara, så den inte briserar.. ;)

Gas sotar inte, lågan är reglerbar så du kan sjuda->stormkoka samt maxeffekten är mycket högre. Det finns andra märken än Trangia som tar mindre packvolym.

Brännare med slang är smidigt, men inte lika kompakt. Kastrullen står å andra sidan stadigare på en brännare med fot. Vad bättre är, är att man kan luta gasflaskan eller när den börjar bli tom lägga den upp och ner så att man bara bränner butanet (tyngre och energirikare) och sparar propanet i gasolpatronen till uppstarten till att enbart värma gasköket när det är kallt och inte kan förånga butan i tillräcklig mängd. Propanet har lägre förångningstemperatur men ger mindre energi. Kör man gas kallare väder utan att göra ovanstående kommer mer än halva gasen vara kvar i patronen när propanet är slut. Utan propan inget bra gastryck. Lite tips från friluftslivet..

En liten smidig och starklysande diodpannlampa är standard bland verktygen under sadeln!

Tält kan vara mysigt eftersom man kan stanna lite avskilt på ett najs ställe. Det kan vara skönt att slippa leta sovplats och komma bort från boskapskänslan en camping ger.

I stället för dusch kan man bada i ett vattendrag. Packningstipset i paritet med skruvmejsel är lättviktssandaler (tjock skumplast). De isolerar fötterna från den kalla botten och man fryser inte nämnvärt även om vattnet är under tio grader. Rekommenderas starkt om man inte prövat det - uppfriskande och man blir skönt varm efteråt! Det är inte alls huttrigt som att bada i en kall sjö på sommaren. Tappa inte tvålen! Då finns en risk att trollen ser sin chans när du böjer dig för att plocka upp tvålen igen.

Vattnet i norska vattendrag är som i svenska obygden, ofta drickbart - om inte annat duger det om man kokar det/lagar mat i det. Så länge som man inte tar vatten mitt i värsta jordbruksbygd med kreatur som bajsar i vattnet eller gödselspridda åkrar uppströms. Desto större vattendrag, desto mindre noga.

Förvara extratandborste tillsammans med extrapass och extrapengar i styret innanför styrändarna. Trollen är inte att lita på! Men var noga med att inte få en ojämn summa på vardera sidan - då kan cykeln börja dra i sidled eller rentav wobbla.. ;)

Kör inte de stora vägarna om du inte vill sitta rakt upp och ner och nöta däcket platt - de mindre är ofta asfalterade och har sällan dålig beläggning emrm. Där är trafiken mindre och du slipper mycket köra om eller ligga bakom. Norge är ett kurvparadis.

Skriv inte på ev. böter! Erkänn inget förrän du fått brev till hemadressen när/om det går till tinget. Ta då fängelsestraffet istället så kan du ha tur att slippa ifrån allt. Annars har du ett par dagar->någon månad kulturresa med fri kost och logi i Norge. Givetvis tar man hojen till och från en sådan resa.. Och ett par bra böcker samt ett lexikon och ett gott humör. :D

Trevlig resa!

Satt så sent som igår och kollade i de slitna norska Cappelens kart på sommarens resa. Det blir fler 2011. Hygglig restipssajt och karta:
http://www.visitnorway.com/se/Historier/Resmal/
http://www.visitnorway.com/se/VN/Map/?aid=3258&articlex=null&articley=null&source=arti

En snabb grej bara...
Lägg inte gas flaskor ner när de används.
detta är INTE att rekomendera.
Det leder till ojämn bränning och uppflammningar som kan vara rejält farliga.
Den gasen som finns i gasflaskorna är gjord för att det inte skall vara några som helst problem att få ut allt vid några få plus.
vill man vara säker på att få ut all gas så behöver man bara värma flaskan/kartuschen
tex med vatten men det skall inte behövas på sommarhalvåret.

Kör med gasbrännartillsatsen och gas istf betydligt mer skrymmande spritbrännare med bränsleflaskor. Man slipper spritupphällningen och gissandet hur mycket bränsle som behövs.

Gas sotar inte, lågan är reglerbar så du kan sjuda->stormkoka samt maxeffekten är mycket högre. Det finns andra märken än Trangia som tar mindre packvolym.

Köpte en gasbrännartillsats till mitt Trangia-kök och det var en riktigt bra investering. :tummenupp

En snabb grej bara...
Lägg inte gas flaskor ner när de används.
detta är INTE att rekomendera.
Det leder till ojämn bränning och uppflammningar som kan vara rejält farliga.
Den gasen som finns i gasflaskorna är gjord för att det inte skall vara några som helst problem att få ut allt vid några få plus.
vill man vara säker på att få ut all gas så behöver man bara värma flaskan/kartuschen
tex med vatten men det skall inte behövas på sommarhalvåret.

Den idiotsäkra sämre metoden är att: skaka patronen så vätskorna blandar sig innan man kopplar på slangen om man vill vara på säkra sidan. På sommaren blir det då garanterat helt tomt även vid många och korta värmningar. (Typ kaffevatten till 2 personer.)

Med ventilen strypt och ett varmkört kök har jag aldrig upplevt några problem ens vid sjudning med Primus gasbrännare. (Som även sitter i trangiasgasmodell). Det tar givetvis ett tag för den flytande butangasen att brinna upp från att man stängt ventilkranen, men då vänder man bara patronen på rätt köl någon minut innan man vill stänga. Ventilen har man redan skruvat in nästan helt om man inte bara kokat upp vatten. Kokar man upp vatten är det sällan för mycket effekt.. Det är sällan man har varmt vatten att värma patronen med innan man värmt det på köket.. En del som har längre slang än trangias modell stoppar patronen i kokvattnet. Smaken är som baken. :näsblod

Jag gillar att tända eld på ögonbryn och tälttak. Lugg saknar jag numera. Men tjugo års försök under pressenningar, vindskydd, förtält osv har inte gett något resultat än.. Å andra sidan tänder jag gasen när jag drar på den. Det är det inte alla som gjort i tält på fjället.. *pekar i en godtycklig riktning* :tummenupp

(Jag kan lova dig att en vanlig gaspatron inte går att elda tom i några få plus. Då har du isbildning på patronen omgående och ett uselt tryck om du inte sparat på propanet. Det finns "vintergas" även kallad alpingas som innehåller bara propan, men den kostar bra mycket mer.)

Last edited:
Det går ju fint att köra gas även om det är kallt.

Ha med en typ en marchall eller så och tänd först som rasteld - sen flamberar man bara upp tuben i rätt temp över den - allstå uppåt en 5-10 plus räcker gott för o komma igång.

Dom här högtrycks propanbehållarna är så dyra så man kan likaväl beställa hämtpizza me helikopter...men där har man gasflöde till -40 men va kostar dom 250spänn

Shit asså. Alla dessa tipsen får det ju att framstå som en hel vetenskap att åka på MC-semester.

Alla har vi väl åkt "första" gången. Blev blöta, hade glömt grejjer osv. Men vi sitter här än idag. Eller hur? Nu ser man tillbaka på det hela som riktigt kul. Ett "riktigt" äventyr.

Glömmer inte min första längre MC-resa. Jag och min dåvarande tjej skulle resa Sthlm-Gbg via lite kringvägar och vara borta i en vecka. Jag hade min gamla 650 Dakar och där fick vi inte på så mycket grejjer. GPS? Vad är det? Goretex? JAg hade en beggad utrusnting som jag hade köpt på Blocket för 3000 inkl allt (ej hjälm dock). Kläderna var aningen för små, så jag såg väl ut som en byfåne. Vi hade SKITKUL ändå!

Nu har jag en fet hoj med allt tingeltangel, men det är fortfarande den här första turen som är ett av mina käraste minnen.

Det jag vill säga är att gör det inte svårare än det är. Ta med regnkläder. Packa lätt.
Lär er resten på vägen. Det mesta är rätt självklart. Resten faller snabbt på plats.

:lol Det är ju därför det är kul att tipsa! Misstagen kommer oavsett hur mycket och, hur många eller hur detaljerade tips. Nu finns dessutom den där "told you so"-rösten :pannkyss :såjaponken i bakhuvudet på vederbörande när det väl hänt.. Det lättar upp när man själv glömmer bort sig.

Med rätt sorts vänner behöver du inga ovänner..:Rockbanan

Om man behöver en brinnande marschall innan man kan börja packa upp köket för att laga mat är det kanske bättre att ta spritbrännaren istället.. hehe. Stekte fläsk och blodpudding med halvtomma gaspatroner till tre pers mitt ute på Torneälven i januari (lakfiske) i 25 minusgrader och 14 sekundmeter.. Det gick väl det med. Men det är banne mig inte det smidigaste sättet jag lagat mat på. Sedan dess har jag förbjudit alla som råkat komma i min väg att nyttja gasbrännare i minusgrader. SÅ SLUTA UPP MED DET DÄR OFOGET NU! JA DU HÖRDE! :mad:

Last edited:
Ta in på hotell tita på menyn beställ ät njut! Du har ju semester varför krångla till det?

Jag är en bekväm människa. Jag vill ha riktigt tak över huvudet och en säng när jag ska sova. Detta är inget problem i Norge när "hytter"/stugor är 13 på dussinet. Börja inte leta för sent bara.
Kompakt sovsäck är bra, men en polare hade bara med sängkläder då alla hytter har filtar och kuddar.
Tält är säkert helt ok också för de med mindre krev på komfort än mig.

Trodde starstriker skulle tipsa om en bag-in-box (Kikki-Danielsson-festis) i packväskan (;)), själv tog jag med en flaska wirre till norge i somras så jag och polarna kunde ta en stänkare på kvällen. Ett sexpack mellanöl kostade 195 NOK plus pant... :gnissla

Jag gillar inte att behöva stanna och klä på mig om det börjar regna. Ett allväderställ med goretex eller vattentäta diton är guld på semester. Ska jag på långresa åker alltid "gubbstället" på och mitt senaste Halvarsonsdito svek mig inte i somras.
Sen gillar jag hårda väskor med permanent vattentätning och rejäl packvolym. Skönt att bara kunna titta på när polarna springer som yra höns efter regnöverdrag till sina packväskor...

Men sen är det som Starstriker skriver, det mesta löser sig. Precis som med lumpen kommer man i efterhand bara ihåg det som var kul.

Och glöm inte kameran!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa