Skidåkande älg

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Sköts på 110meters håll
Den 71-årige skidåkaren som i lördags blev ihjälskjuten av en älgjägare väster om Ljungby blev skjuten på 110 meters håll. Det framgår av polisens undersökning. Han sköts på en skogsbilväg just när han kom ut ur en kurva.

– Jägaren befann sig på vägen och avlossade ett skott mot älgkalven när den passerade över vägen. Hon var drygt 50 meter från älgen när hon avlossade skottet. Den nu avlidne mannen befann sig då längre bort på den här vägen som krökte och han kom ur kröken precis vid det här olyckstillfället. Han påträffades ungefär 110 meter från platsen där skytten stod, säger Robert Loeffel, informationsansvarig vid Kronobergspolisen.

– Jägaren befann sig på vägen och avlossade ett skott mot älgkalven när den passerade över vägen. Hon var drygt 50 meter från älgen när hon avlossade skottet. Den nu avlidne mannen befann sig då längre bort på den här vägen som krökte och han kom ur kröken precis vid det här olyckstillfället. Han påträffades ungefär 110 meter från platsen där skytten stod, säger Robert Loeffel, informationsansvarig vid Kronobergspolisen.

Jägaren sköt älgkalven på ungefär 50 meters håll med en älgstudsare av kaliber 6,5. Älgen träffades i halsen och polisens teori är att kulan eller delar av kulan sedan har fortsatt genom älgens hals och därefter träffat den 71-årige mannen som åkte skidor en bit bort. Robert Loeffel, informationsansvarig vid Kronobergspolisen. Foto: Anna Tigerström/Sveriges Radio Robert Loeffel, informationsansvarig vid Kronobergspolisen. Foto: Anna Tigerström/Sveriges Radio.

Den 71-årige mannen ska undersökas vid rättsmedicinska i Lund. Och både älgen och vapnet är tagna i beslag. Flera förhör har nu också hållits med jägaren.
– Jägaren har självklart lämnat en redogörelse till polisen, men det är inget vi vill berätta om just nu för det ingår som en del i den här förundersökning. Hon mår självklart mycket dåligt av den här händelsen.

Polisen betraktar det hela som en mycket tragisk olycka, samtidigt har man inlett en förundersökning om vållande till annans död.
– Nu sammanställs utredningen och sedan får åklagaren ta ställning till om vi behöver göra kompletteringar. Man kommer självklart att avvakta den rättsmedicinska obduktionen och utlåtandet från Statens kriminaltekniska laboratorium. Därefter har åklagaren att ta beslut om vad som ska hända med ärendet.

Lena Gustavsson
lena.gustavsson@sr.se

Han skulle nog kunna skjuta 1000 gånger om utan att kulan eller fragment av kulan väljer precis den vägen och blir dödande.

Tragisk händelse. Jag har själv funderat på det när jag har fått vägpass med kurva en bit längre bort. En bil kan komma hemskt snabbt tillexempel.

:) Jo, det kan nog bli lite konstiga situationer när man stöter på folk i skogen. Det gäller ju att ha en sanslös diciplin på det där med patron ur och ett i övrigt korrekt uppträdande när man har vapen i hand.
Tror det är väldigt olika lokalt sett hur jakt och jägare accepteras.
Norrut tex. verkar det som om jakten är ett självklart inslag på ett helt annat sätt än i andra delar av landet.(?)
Jag hade förmånen att få vara med på jakt i norrland och då blev jag placerad på vägpass och ALLA som åkte förbi hälsade glatt.
Hade jag på samma sätt suttit vid brasan med bössan i knät vid liknande väg här hemma i stockholmstrakten hade förmodligen minst hälften av de förbipasserade ringt polisen dirreckt.

Jag satt i det där fritidsspåret och det kom en riktig jävla kommunist, typ punkare, gåendes emot mig genom skogen. Jag tänkte att nu blir det tjafs med en kommu om djurens rätt eller något, fy fan vad drygt. Speciellt då man måste vara så otroligt mogen när man är på jakt, och inte bara kan kasta en kotte på honom. Hur som helst:

"Ska ni jaga här?"
-ja"
"Jag såg en fin get där borta, den kanske du vill skjuta?"
"-eh tack"

Man ska ladrig säga aldrig. :gnissla

Risigt att skjuta i halsen, dog kalven? :confused:

Last edited:
Jag satt i det där fritidsspåret och det kom en riktig jävla kommunist, typ punkare, gåendes emot mig genom skogen. Jag tänkte att nu blir det tjafs med en kommu om djurens rätt eller något, fy fan vad drygt. Speciellt då man måste vara så otroligt mogen när man är på jakt, och inte bara kan kasta en kotte på honom. Hur som helst:

"Ska ni jaga här?"
-ja"
"Jag såg en fin get där borta, den kanske du vill skjuta?"
"-eh tack"

Man ska ladrig säga aldrig. :gnissla

Träffar du på rätt ställe blir det knall och fall verkan. :)

Jag tänkte precis på en sak, tänk om han hade skjutit mot lunga och hjärta istället.. Då hade kanske inte det blivit mer än att skidåkaren hade blivit lite skraj.

Är det kutym att man skjuter djuret i halsen. Den kvinnliga jägaren blir väl åtalad till försök till vållande till annans död.
Maximal otur men alla får ta konsekvensen av ett risk beteende.

Är det kutym att man skjuter djuret i halsen. Den kvinnliga jägaren blir väl åtalad till försök till vållande till annans död.
Maximal otur men alla får ta konsekvensen av ett risk beteende.

Nä det är inte kutym, man siktar på lungpartiet som är det störst träffområdet med dödlig utgång. och minst risk för skadskjutning.

Förmodligen inte omedelbums.

Om hon skjutit genom halsen är risken stor att det bara blev en skadeskjutning.

Men å andra sidan stod det väl att hon bara avlossat ett skott. Dödligt borde det ju vara då. Eller står det någonstans om kalven dog, eller om hon sköt igen. Eller om dom fick göra eftersök.

Hur som helst, jävla trist historia, och höjden av otur för den stackars skidåkaren.

Måste man inte lysa av området när man jagar?? Alltså ställa ut skyltar att jakt pågår.??

//M

Nej man måste inte lysa av området även om det kan vara lämpligt.
Man var inne på allemansrätt tidigare oxå, jakt är kommersiell och går därmed före allemansrätten.

Otroligt tråkig olycka för övrigt.

Nej man måste inte lysa av området även om det kan vara lämpligt.
Man var inne på allemansrätt tidigare oxå, jakt är kommersiell och går därmed före allemansrätten.

OK, det är så det ligger till.

Då får man verkligen hoppas att jägarna har koll på vad dom ser i kikarsiktet.

Har en skräckhistoria där en jägare, som precis när han kommer fram till sitt pass, tittar ner från krönet börjar skjuta på allt som rör sig. 3 älgar ligger nerskjutna när han är klar, och han har ingen aning om hur många han skjutit på, eller hur många skott han avlossat mot varje enskilt djur.

Han fick lixom adrenalinskjutarkoma och bara sköt. Otäckt att det kan bli så. :näsblod

Och det är väl det man funderar lite över...vad händer om det kommer en människa mellan träden i det läget. Om jägaren som sitter där, är så jävla spänd att han eller hon lixom skjuter innan dom registrerat vad det egentligen är dom ser.

Ja...det är tur det inte händer mer olyckor än det gör.

Det är inget fel att skjuta en älg i halsen (halskotpelaren)..

Har man bra förutsättningar så är ett halsskott väldigt effektivt! Lite mer vågat då ett dåligt skott ger lätt en skadeskjutning men ett bra skott så dör älgen direkt!!
Dvs mer djurvänligt än att sätta ett skott genom lungorna- även om det är säkrare..

Kvinnan verkar ha avslossat ett bra skott då älgen stöp direkt.. tyvärr då skidåkarn oxo =/

Ja...det är tur det inte händer mer olyckor än det gör.

mm verkligen. Man borde fasen ha lite krav på att kolla synen osv med jämna mellanrum.. speciellt för de äldre :rolleyes:

Men det fälls väl lite över 100 000älgar och ett par hundra tusen andra småvilt per år i sverige..

Och en död på 10år? 10miljoner skott? per dödad "icke jägare"?

Last edited:
Men det fälls väl lite över 100 000älgar och ett par hundra tusen andra småvilt per år i sverige..

Och en död på 10år? 10miljoner skott? per dödad "icke jägare"?

Var fick du den informationen ifrån? :va

Förmodligen inte omedelbums.

Om hon skjutit genom halsen är risken stor att det bara blev en skadeskjutning.

Måste man inte lysa av området när man jagar?? Alltså ställa ut skyltar att jakt pågår.??

//M
Varför pratar du om saker du inte begriper eller har den minsta kunskap om? Starka åsikter om det mesta när det kommer till jakt, men vad det verkar en total brist på kunskap om hur svensk jakt utförs.

Älgkalven sköts på ett avstånd av 50m, där ett skott i halsen innebär knall å fall. Däremot är det som andra nämnt här i tråden större chans till skadeskjutning i och med att träffområdet är mycket mindre. Av den informationen jag fått, så blev älgkalven på platsen.

Kulan går ofta igenom älgen även vid skott mot lungorna, så där ska man inte göra någon skillnad. Bästa skyddet mot sånt här när det gäller vägpass är att placera skytten i jakttorn, tyvärr är det få jaktlag som orkar med både jobbet och kostnaden det innebär i och med den ofta frekventa skadegörelsen som dessa lätttillgängliga jakttorn utsätts för.

Man måste inte lysa av något område eller skylta att jakt pågår.

Last edited:
Starka åsikter om det mesta när det kommer till jakt, men vad det verkar en total brist på kunskap om hur svensk jakt utförs.

Älgkalven sköts på ett avstånd av 50m, där ett skott i halsen innebär knall å fall.

Åsikter är fritt att ha va.

Och jag har viss kunskap om hur det går till, eftersom jakt finns i familjen. Jakten verkar dock skilja sig rätt mycket beroende på vilka som jagar. Även om det är svensk jakt.

Kollar man på svensk jakts jaktskola på nätet och sätter en träff i halsen så visar det på skadeskjutning. Men avståndet har väl såklart betydelse.

finner det otroligt om "hela" kulan träffat skidåkaren, då (om jag förstått det rätt) att man måste använda sig av halvmantlade kulor vid älgjakt.
Men även fragment (och det kan ju vara stora fragment) kan döda och det är väl det som träffat gubben på skidor.

Märkligt det där ... Man får inte använda sig av helmantlat då man jagar, utan ska ha halvmantlat.
I krig får man inte använda sig av halvmantlat utan måste ha helmantlat...
WTF?
Okej ja kan fårstå att man inte får ha helmantlat då man jagar då risken att kulan fortsätter o skadar nån annan blir större.... men det verkar ju konstigt att man inte får använda sig av vilken amm,unition man vill i krig....

Märkligt det där ... Man får inte använda sig av helmantlat då man jagar, utan ska ha halvmantlat.
WTF?
Okej ja kan fårstå att man inte får ha helmantlat då man jagar då risken att kulan fortsätter o skadar nån annan blir större.... men det verkar ju konstigt att man inte får använda sig av vilken amm,unition man vill i krig....
Du vill avsätt så mycket av den tillgängliga energin i målet vid jakt, så att platta till kulan är en bra ide då det reducerar risken för genomskjutning

I krig vill du minimera skadorna, och då är det bra med en genomskjutning.

Vilket som gäller i krig regleras i detta fallet i Haag konventionen (inte Geneve konventionen som många tror)

Har väl att göra med att det ska vara sportsligt.
Precis som man inte får skjuta mot någon som räddar sig med fallskärm.

finner det otroligt om "hela" kulan träffat skidåkaren, då (om jag förstått det rätt) att man måste använda sig av halvmantlade kulor vid älgjakt.
Men även fragment (och det kan ju vara stora fragment) kan döda och det är väl det som träffat gubben på skidor.

WTF?

Det har nog inte så mycket med genomskott att göra. Halvmantlat använder man när man vill uppnå en stor skottverkan vilket inte är huvudsyftet i krig (därav klenare kalibrar*, förbud mot minor mm...)

*används då det är viktigare att få med sig mer ammo per vikt än effektiv skottverkan

det är förbud mot att göra nått så effektivt som möjligt med skjutvapen i krig, men man får använda sig av klusterbomber o kärnvapen?
jaja

Oavsett så måste det vara hur tragist som helt för alla inblandade i jacktolyckan.
Visst gubben var gammal, men pigg nog att vara ute på skidor så han hade nog många år kvar. (Käns här mer som om han kvalar in för medvarkan i Final Destination)
Och den stackas skytten ... tror inte att hon lär jaga igen.
Visst borde hon haft bättre koll osv, men nu är ju olyckan ett faktum så frågan som kvarsår är väl om hon blir åtalad med, förutom vetskapen att hon tog gubben med

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt