Byta bort bmw 3-serien mot vilken kombi

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tänkte byta in bumsen mot en kombi diesel har inte lust att lägga så mycket i mellan så jag har tre val.

1. Ford Mondeo -08 full utrustad dock 12.700 mil behöver lägga 18 k
2. Passat -08 sportsline 9.800 mil de ger mig tock 10k mindre måste lägga 49 k
3. Mazda 6 -07 7.200 mil behöver lägga 34 k

Hade forden gått runt 9000 och kostat 10k mer hade jag valt den. Men nästan 13' mil är mycket. Hur skulle ni göra?

//Dafe

Inte Ford, Mazdan är också en Ford, återstår Passat.
Mitt val iaf.

Varför inte en Skoda Octavia? Finns som RS diesel med 170hk, även som 4x4. Borde ligga aningen bättre i pris än passat

Pest eller Kolera men Passaten är klart skönast/bäst i detta läget. Mazdan om det hade varit en bensinare möjligtvis, men det är en rapplig bil för övrigt. Passaten har helt ok komfort om man kommer överens med stolarna.

Men lyssna även på Pips, Octavian ger jävligt mycket bil för pengarna med samma skitkvalité som Passaten. Den senaste jag hade i jobbet rullar fortfarande med 32 000mil på mätaren.

Pest eller Kolera men Passaten är klart skönast/bäst i detta läget. Mazdan om det hade varit en bensinare möjligtvis, men det är en rapplig bil för övrigt. Passaten har helt ok komfort om man kommer överens med stolarna.

Men lyssna även på Pips, Octavian ger jävligt mycket bil för pengarna med samma skitkvalité som Passaten. Den senaste jag hade i jobbet rullar fortfarande med 32 000mil på mätaren.

Gör väl som jag brukar i dessa trådar där folk söker familjebilar...

Har du kollat Honda Accord? Vi hade en tidigare som vi var jättenöjda med (tills frugan började köra den mer och tyckte att den var för stor). Vi hade en 07:a 2,4.

Vilken prisklass pratar vi om här egentligen? 200 tKr?

Jag har provat Skodas 8-växlade dubbelkopplade automat (DSG) i deras 1.8-liters kompressorturbospis på 160 hästar. MYCKET skön motor. Nästan lika snabb som min BMW 325. Rekommenderas starkt. Snål är den också, mycket snål.

Du får en ny Skoda Octavia 1.8 TSI kombi med DSG för drygt 200 loppor.

Jag har provat Skodas 8-växlade dubbelkopplade automat (DSG) i deras 1.8-liters kompressorturbospis på 160 hästar. MYCKET skön motor. Nästan lika snabb som min BMW 325. Rekommenderas starkt. Snål är den också, mycket snål.

Du får en ny Skoda Octavia 1.8 TSI kombi med DSG för drygt 200 loppor.

Går dom på diesel? :va

Svårt val.. Jag åker själv Bumse kombi och jag tror allvarligt att Passaten är den man skulle stå ut med efter att ha åkt BMW. Det ÄR skillnad på bilarna alltså.

Tittar efter ny själv och det finns fina Passat på Marknaden.. Tittar även på Subaru, men inte helt seriöst faktiskt. Hjärnan säger att den är bra, men hjärtat vill åka stortyskt.

Skoda är ju alternativet.. Samma kvalitet (Ibland nästan så jag tror skoda är bättre än VW) men billigare..

Skulle varmt rekommendera att kolla Honda Accord CDTi också.. Har haft en del Honda och det är verkligen japansk BMW i känsla. Bra kvalitet och väldigt kul att köra samt bara lite sämre kvalitet på plast än en BMW inne. Utanpå är det väl i nivå och nästan bättre passning på karossen.

Honda bytte kaross till -09 och den gamla har verkligen rasat i pris. Bara manuell låda iofs, men motorn har vunnit pris för bästa dieselspis när den kom. Honda kan sin diesel lika bra som BMW skulle jag drista mig att säga (kört båda och åker e46 320d 150hk till vardags)

Last edited:
Honda Accord är en suverän bil men för dyr. De jag kollar på ligger runt 160' har en 318d -06 som jag får 120' för i inbyte.

Forden var riktigt mycket bil för pengarna hur kvaliten är vet jag inte men den har ju vunnit en hel del tester. Mazdas diesel verkar inte vara en höjdare så nu återstår provkörning av passaten.

Honda Accord är en suverän bil men för dyr. De jag kollar på ligger runt 160' har en 318d -06 som jag får 120' för i inbyte.

Forden var riktigt mycket bil för pengarna hur kvaliten är vet jag inte men den har ju vunnit en hel del tester. Mazdas diesel verkar inte vara en höjdare så nu återstår provkörning av passaten.

oki.. Så en rimligt lågmilad dieselkombi med lite kvalité och utrymme. Nyare år än den du har nu antar jag?

Hittade en Honda Accord Touring i rätt prisklass, men du får pruta..
http://www.blocket.se/stockholm/Hon...hk_ACC_Dellader_30538828.htm?ca=11&w=3&last=1

Toyota Avensis Touring Business 2.2 D-CAT kombi alternativ.. Samma prislapp
http://www.blocket.se/angelholm/Toyota_Avensis_2_2_D_CAT_177Hk_Business__31098068.htm?ca=11&w=3

En till Avensis Touring Business, fast med lilla dieseln.. 128 hästarn, men bra utrustad. -08 med hyfsat pris.
http://www.blocket.se/ostergotland/...usiness__126hk__31039016.htm?ca=11&w=3&last=1

Mazdan är bättre än Ford, de delar vissa delar men den är "inte en ford".

Elsystem och chassi framförallt. Jag vet inte hur mkt delar exakt de delar men det är iaf skillnad på att åka Mondeo och att åka Mazda 6. Jag hade köpt en Mazda före en Ford alla dar i veckan.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back