Kamkedjesläparens fästbult, GSX-R750 -99

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hallå.

Efter att ha provstartat hojen inför iskörning så hörde jag ett ganska svagt knackade ljud. Tänkte att det var kamkedjan som var för dåligt spänd (manuell spännare).
River ner startkopplingskåpan och ser att fästskruven för kamkedjesläparen har gått av!

Och min fråga är om det är någon som har skruvat bort den här skurven förut och vet om gängan är öppen mot vevhuset bakom biten som är kvar i gängan. Eller om gängan är "tät"?

Och en fråga till, vet någon vart man kan köpa en vänstervriden borr?

Bifogat

• 20101205264.jpg
    20101205264.jpg
    199.6 KB · Visningar: 69
  • 20101205265.jpg
    20101205265.jpg
    191.3 KB · Visningar: 78
Den borde gå att ta med
20-349_l.jpg
biltemas skruvutdragarsats artnr 20-349. Då spelar det ingen roll om man inte borrar för djupt.

Den borde gå att ta med
20-349_l.jpg
biltemas skruvutdragarsats artnr 20-349. Då spelar det ingen roll om man inte borrar för djupt.

Problemet är att skruven gängar in sig om man borrar med vanlig borr, beställde vänstervriden borr idag på Tools Morten i Västerås för 40kr + moms :tummenupp

Om gängan är "tät" bakom delen som sitter kvar så kan man ju gänga in den så mkt det går och borra med vanlig borr. Men om gängan går igenom till vevhuset, vore det olyckligt om man gängar in den så den ramlar in i vevhuset :)

Om skruven sitter så löst så borde du verkligen undersöka varför den har gått av. Det låter ju som att kedjan har flexat massvis och stressat av den.

Den skruven skall vara gänglåst men jag finner inga spår av någon loctite etc. Som jag ser så har skruven gängat ur sig och slagits av av startkopplingen.

Kamkedjespelet har jag stenkoll på. Men i och med att den har gått 6000mil, så byter jag kamkedjan i samband med det här ändå.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard