Bärbar dator max 10k

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har avverkat 2x SONY nu, och de suger.

13-15" vill jag ha.
Batteritid mindre viktigt.
Bra prestanda och gärna tunn.
Pris max 10k inkl moms

Används mest för kontorspyssel, men även bildbehandling i Photoshop, Indesign osv.

Det är en djungel. Finns ju hur många som helst.
Har ingen koll på de nya processorerna (i3, i5 osv)

Någon som kan sätta mig på rätt spår?

Fått för mig att Hp gör vettiga prylar. Snoka reda på en student som kan köpa ut åt dig, hp har rabatt på en dator som verkar schysst. http://www.studentkortet.se/web/HP.aspx
Blir en tusing mer än du tänkt dig... Men de kanske har något annat.
Kanske vänta till mellandagarna?

Normalt brukar det bara vara plats för en disk i en laptop, så är tanken att kasta ut 500gb och ersätta med en liten 80gb disk? :va

För 2000kr får du en 120gb SSD.

Men det beror ju lite på hur du använder burken också, kanske är viktigare med 15" och sen har allt som tar plats på en USBdisk?

om man får med båda diskarna så är det ju bara att installera SSDn och sen köpa ett 2.5" usb chassi att ha den mekaniska i.

Asus is the way to go när det kommer till laptops, och de där är ett bra val

i5-processor är vad du söker efter i den prisklassen. Det finns laptops med i7 men då springer notan iväg ett antal tusenlappar.

SSD är ett stooort lyft jämfört med 5400 rpm-disk, men 80gb kan vara lite klent. Det räcker till alla program du behöver inkl Photoshop, Lite filmer och musik, men sen säger det stopp.

120gb är ganska stor skillnad, och kanske värt den extra tusenlappen

Slutnotan hamnar dock på 12,000kr med 120gb SSD (den mekaniska disken kan du ju sälja)

Tänk på att vid årsskiftet kommer det nya processorer från Intel, som antagligen sänker priset lite på dessa, och även SSD-diskarna kommer gå ner i pris. Dessutom finns det mellandagsrea..

Jag hade väntat en månad.

Inet.se är f.ö bättre än webhallen på alla punkter

Last edited:
Normalt brukar det bara vara plats för en disk i en laptop, så är tanken att kasta ut 500gb och ersätta med en liten 80gb disk? :va

För 2000kr får du en 120gb SSD.

Men det beror ju lite på hur du använder burken också, kanske är viktigare med 15" och sen har allt som tar plats på en USBdisk?

Jo, jag funderade på det. Verkar ju helt puckat att bundla en SSD disk till en bärbar om det bara finns plats för en disk??

Jo, jag funderade på det. Verkar ju helt puckat att bundla en SSD disk till en bärbar om det bara finns plats för en disk??

Beror pår hur mycket plats man behöver. Kanske räcker det med en extern hårddisk för lagring..
T ex att ladda photoshop går på sin höjd 5 gånger så fort

Tänk på att vid årsskiftet kommer det nya processorer från Intel, som antagligen sänker priset lite på dessa, och även SSD-diskarna kommer gå ner i pris. Dessutom finns det mellandagsrea..

Inet.se är f.ö bättre än webhallen på alla punkter

Det blev lite akut, så jag måste ha burken imorrn. Därför är webahllen bra eftersom jag kan då dit och hämta den på studs.

Menvaskajaghanurå? Kl 10 imorrn är det jag som hänger på låset på Webhallen och köper det ni sagt. Förutsatt att det finns inne.

Resultatet blir ju iof samma om du behöver köpa en SSD separat, men du känner ingen som behöver en större laptopdisk då?

Kränga 500gb direkt :)

Edit 320 var det visst

Last edited:
Resultatet blir ju iof samma om du behöver köpa en SSD separat, men du känner ingen som behöver en större laptopdisk då?

Kränga 500gb direkt :)

Edit 320 var det visst

Orkar inte hålla på. Vill ha en dator som jag kan börja använda direkt ur lådan. Hinner verkligen inte pillra med sånt nuförtiden.

Det blev lite akut, så jag måste ha burken imorrn. Därför är webahllen bra eftersom jag kan då dit och hämta den på studs.

Menvaskajaghanurå? Kl 10 imorrn är det jag som hänger på låset på Webhallen och köper det ni sagt. Förutsatt att det finns inne.

http://www.webhallen.com/hardvara/115057-asus_n53jg-sx038v-i5_460m-4gb-500gb-15.6_tft-gt_415m-bt-dvd-win7_hp
+
http://www.webhallen.com/hardvara/124111-intel_120gb_x25-m_mainstream_intern_sata_2.5_7mm-retail

Kanske? :va

Orkar inte hålla på. Vill ha en dator som jag kan börja använda direkt ur lådan. Hinner verkligen inte pillra med sånt nuförtiden.

Det är värt besväret. Stoppade in en OCZ 90gig SSD i min MacBook Pro igår.

Sjukt stor skillnad på starttider av allt från de enklaste programen, till boot, till vanliga grejor som surfning. Allt blir mycket "snappigare" även om en mac känns oftast väldigt snappig från början.

Detta är inte heller någon nyinstallation jag gjort utan återställde till den nya disken från en Time-Machine-avbild.

En beggad Macbook Pro 15" Core i5 för 12k. Är det en bra deal? Kan inget om Mac

Tack alla som skrivit i tråden. Som vanligt kan jag aldrig bara köpa nåt som en normal människa utan måste läsa 1000 recensioner och göra gedigen research så fort jag köper nåt dyrare än 2k. Den manliga förbannelsen.

Well. Det blev en Samsung till slut:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=612383

Good bang for the bucks.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...