Vilka styrlager, kulor eller cylindriska!

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Vad är bäst som styrlager kulor eller koniska cylinder lager?
och varför är den ena bättre än den andra?

Koniska......

.......därför att den totala kontaktytan blir större.....
= Högre bärighet....= mindre slitage.....= längre livslängd.

/KentW

Jag har fått förklarat för mig att de cylindriska/koniska är stabilare och har mer anläggningsyta och därav är det också hållbarare mot märken i lagerbana osv.

Vad jag sett har de flesta bågar kulor. vart fall på de jag bytt.

Jag ANTAR och gör en kvalificerad gissning att kullager är billigare att tillverka än motsvarande. och att det räcker till för dess syfte.

edit;
.......därför att den totala kontaktytan blir större.....
= Högre bärighet....= mindre slitage.....= längre livslängd.

/KentW

fan att man är så långsam att skriva :D

Last edited:
Tack då vet jag!
i och med att jag måste göra nya lagersäten!? fram i kronan på min Harris så kan jag välja vilka lager jag vill!
då får det bli cylindriska.

Tack då vet jag!
i och med att jag måste göra nya lagersäten!? fram i kronan på min Harris så kan jag välja vilka lager jag vill!
då får det bli cylindriska.

Du menar koniska...?

/KentW

Kullager är gjorda för radiell verkan och koniska rullager för radiell och axiell.

För att motverka glapp i styrlager så spänner man lagren axiellt.

Koniska skall man ha.

Har du slitit ut ett styrlager? Har du en kinamoppe vars lager e gjort av blöja eller?

?

vad menar du?

Jag har haft 2 hojar som haft kasst styrlager. I huvudsak tror jag det kommer av bakhjulsåkning med brutala nedslag för många ggr vilket skapat ett märke i lagerbanan och det känns som att det hackar till när man svänger fram och tillbaka. framförallt då ganska nära rakt fram.

Bytt på 4 hojar och alla 4 har haft kullager.

Jag har bytt till kullager igen då det har varit en fjärdedel av kostnaden med motsvarande koniskt rullager.

Ett bra sätt om man vill byta till koniska rullager är att kolla på Biltemas hjullager för bil. Det inre lagret brukar man kunna hitta i lämplig dimension. Det yttre är oftast för litet. 2 hjullager kit från Biltema är oftast billigare än ett MC styrlagerkit från MC butik.

Ett bra sätt om man vill byta till koniska rullager är att kolla på Biltemas hjullager för bil. Det inre lagret brukar man kunna hitta i lämplig dimension. Det yttre är oftast för litet. 2 hjullager kit från Biltema är oftast billigare än ett MC styrlagerkit från MC butik.

Men att det yttre är för litet gör väl inget. är ju lätt att svara en adapter... Tack för tipset!

Har du någon speciell bil eller så att utgå ifrån. Alltså något tips på hjullager som brukar ha rätt dimension?

?

vad menar du?

Jag har haft 2 hojar som haft kasst styrlager. I huvudsak tror jag det kommer av bakhjulsåkning med brutala nedslag för många ggr vilket skapat ett märke i lagerbanan och det känns som att det hackar till när man svänger fram och tillbaka. framförallt då ganska nära rakt fram.

Bytt på 4 hojar och alla 4 har haft kullager.

Jag har bytt till kullager igen då det har varit en fjärdedel av kostnaden med motsvarande koniskt rullager.

Menar precis samma som du. Rätt använt lever det längre än du.

Men att det yttre är för litet gör väl inget. är ju lätt att svara en adapter... Tack för tipset!

Har du någon speciell bil eller så att utgå ifrån. Alltså något tips på hjullager som brukar ha rätt dimension?

Det yttre för litet hål occh det är besvärligt att svarva i ett lagers innerring.

Man mäter diametrar man vill ha och sen går man till biltema med sitt skjutmått. Ibland behöver man inte ens ett skjutmått eftersom mått eller nummer står på lagret. Har man SKF bibeln i tryckt version med sig så är det bara att slå upp när man har numret. Alla tillverkare har i princip samma nummer. Ibland har dock tex biltillverkare köpt en större mängd lager och då fått ett eget nummer för att djävlas med oss.

OBS framhjulslager från bakhjulsdrivna bilar. Tyvärr får ju allt fler bilar det inbyggda konstruktionsfelet framhjuldrift. Även detta för att djävlas med oss som bygger saker.

PS senaste gången var det inte till en hoj utan till propelleraxeln på en hydrokopter.

Last edited:
*/ ?>
Back