Vad avslöjar NASA idag kl 20:00 svensk tid.

Dom har hittat en ny bakterie på jorden

Det handlar om en bakterie som har en DNA-uppsättning som inte liknar någonting annat och livsformen ska vara arsenik-baserad vilket i så fall skulle vara den första typen av arsenik-baserat liv som hittats på jorden.

Kewlt!
Hade varit tuffigare med något storslaget rymdiskt men arsenikmikrober är rätt ball det med.
Arsenik dödar ju lixom! :spionfilmsmördare

Den nya livsformen, GFAJ-1, är en bakterie baserad på arsenik istället för fosfor. Och fosfor, tillsammans med syre, kol, väte, kväve och svavel, är nödvändiga ingredienser som övriga organismer på jorden måste ha för att överleva.
GFAJ-1 upptäcktes av en forskargrupp, under ledning av mikrobiologen Felisa Wolfe-Simon från US Geological Survey
:klappar:klappar:klappar:klappar:klappar

vilken antiklimax,

innan kl 20 idag hade jag inte en tanke på att organismer behöver 6 specifika grundämnen för att överleva, efter 20.00 fick jag reda på att det inte va så.

jag som hade hoppats på armageddon eller liknande :(

Den nya livsformen, GFAJ-1, är en bakterie baserad på arsenik istället för fosfor. Och fosfor, tillsammans med syre, kol, väte, kväve och svavel, är nödvändiga ingredienser som övriga organismer på jorden måste ha för att överleva.
GFAJ-1 upptäcktes av en forskargrupp, under ledning av mikrobiologen Felisa Wolfe-Simon från US Geological Survey
:klappar:klappar:klappar:klappar:klappar

GFAJ-1, fan va tråkigt namn. Vi borde kanske akta oss så att bakterien inte blir KrEngt.

Är det den så kallade duckface-bakterien som sätter sig på flickors munnar och formar dom till oigenkännlighet vid minsta tecken på linsnärvaro?

Och jag som trodde att de hade hittat intelligent liv på Jorden.
Men de kanske hittar det också om de fortsätter att leta.

• Gilla
Reaktioner: cEf
förstår inte de som tycker det är en tråkig upptäckt :confused: själv tycker jag det är väldigt häftigt att de upptäckt liv som är totalt olikt något annat vi någonsin sett, visst hade det varit häftigare om de faktiskt upptäckt liv ute i rymden men det känns som att detta kommer att förändra hur de letar efter liv.

Detta är en enormt stor händelse.

När mänskan söker efter liv på andra planeter så råkar dom hitta en ny livsform på våran egen planet.
Som strider mot allt som människan har vetat om tänkta livsformer.
Detta gör att vi måste omvärdera alla gamla sanningar om livsformer.

Detta är en revolution inom detta område.:fakta

Last edited:
Detta är en enormt stor händelse.

När mänskan söker efter liv på andra planeter så råkar dom hitta en ny livsform på våran egen planet.
Detta gör att vi måste omvärdera alla gamla sanningar om livsformer.

Detta är en revolution inom detta område.:fakta

Ja, rätt imponerande att när de har hela universum att utforska så tar de sig tid och kika på jorden istället...

nja, möjligtvis mäniskan som läst biologi på en högre nivå än gymnasie. för oss som inte lärt oss massa dumheter har det länge varit självklart att aliens inte måste andas syre för att finnas till, räcker med att kolla på mars attacs för att förstå det :mattias

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg