Startproblem, få inte igång min hoj!

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Hej, var nyss i garaget och försökte starta hojen men det gick inte.
Först så tog batteriet slut efter några försök sedan fick jag start hjälp från bilen, stog kanske i 10 - 15 min utan något resultat. Hojen står i en kallt garage så att det är nästan lika kallt som ute. Var oxo i garaget förra vecka och startade hojen då, då gick det hur lätt som helst.
Är det verkligen kylan som gör att jag inte får igång den?

Last edited:
Plåtniklas, ja jag brukar väl starta hojen då o då för att smörja systemet, så att kolvarna inte rostar osv...Jag pratar inte om att jag ska ut o köra!

Plåtniklas, ja jag brukar väl starta hojen då o då för att smörja systemet, så att kolvarna inte rostar osv...Jag pratar inte om att jag ska ut o köra!
Det du gör är att du aktivt förstör hojen. Du får kondens i den när du småvärmer den då och då, du tröttar ut batteriet och antagligen geggar du ner förbränningsrummen, inkl tändstiften, när hojen står å puttrar på tomgång kall. Risken är stor att den inte startar just pga det. Ryck ur ett stift å kolla, det är knappast ljust och fint.

Så låt du hojen stå ifred under vintern, ge fan i att starta den, ladda batteriet och längta efter sommarn istället :tummenupp

Precis som Hoztic säger så gör ditt fulstartande mer skada än nytta. Montera en underhållsladdare, själv så använder jag en Ctec, och låt hojen vara ifred till i vår.

ja jag brukar väl starta hojen då o då för att smörja systemet, så att kolvarna inte rostar osv...

Man bör dra runt motorn lite grann då och då om den ska stå en längre tid för att förhindra att vevaxeln rostar fast. Kommer man inte åt vevaxeln med ett verktyg och inte vill köra på starten i onödan kan man springa runt lite i garaget med sexans växel i.

Man bör dra runt motorn lite grann då och då om den ska stå en längre tid för att förhindra att vevaxeln rostar fast.

Pust, stön... NEJ, det är kolvringarna som kan rosta fast OM man startar motor i tid och otid. Bort med stiften och i med lite olja i var cylinder och drar runt 2 varv, tillbaks med stiften och låt motorn stå till i vår.

Pust, stön... NEJ, det är kolvringarna som kan rosta fast OM man startar motor i tid och otid. Bort med stiften och i med lite olja i var cylinder och drar runt 2 varv, tillbaks med stiften och låt motorn stå till i vår.

Jag återkommer 1a April. Är bara så trött på sånna här trådar.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard