P-plats mordet

Du kunde tagit med denna också, som rätt mycket summerar vad jag tycker.

http://hd.se/landskrona/2010/11/24/lat-inte-hatet-och-dumheten/

jag tycker dessutom att det är sorgligt att de finns så många som vill visa sitt avsky för våld genom att hota den dömdes familj. Men ändamålet helgar väl medlen...

Därmed är mitt sista ord sagt om detta.

Varfrö skulle jag ta med en idtiots krönika som summerar vad du tycker när det fanns en krönika av min idol som summerar vad jag tycker? :confused:

Nja, jag vet inte om jag håller med dig riktigt. Jag hade gärna sett mer flexibilitet i straffskalorna. Det har redan diskuterats i en annan tråd. Prejudikat har jag alltid tyckt är helt galet. Orkar inte rätten sätta sig in i varje enskilt fall eller? Nä, då går man tillbaks till nåt fall för 30 år sedan med helt andra förutsättningar och dömer efter det. Sinnessjukt.

30 år gamla prejudikat behandlas förhållandevis ofta med reservation för förändrade omständligheter, om jag lyssande på den föreläsningen :va.

Och nej.. Skulle rätten sätta sig in i varje enskilt fall, med innebörden att de skulle "känna efter", skaffa sig "åsikter" osv så är det i praktiken detsamma som att rättsstaten havererar. Du skulle då kunna bli dömd till 2 års fängelse för att ha kört 70 på 50-väg för att de beslutande parterna avskyr såna där dödsmaskiner och är av den personliga åsikten att alla som vill grensla en sån per automatik är samhällsfarliga ligister som inte har bland oss andra att göra.

Hela poängen med lagen och demokrati för den delen. Är att alla ska vara lika inför lagen. Det innebär att lagen måste vara skriven så att det inte finns för mkt utrymme för variationer, och att man ska bli dömd för vad man gjort, inte vem man är osv.

Vidare tillämpas bokstavstolkningar rätt sällan, för att återkoppla till din kommentar om gamla prejudikat. Vad som praktiskt utövas är en sk. "teleologisk metod" där man försöker utläsa vad lagstiftarna ville uppnå med lagen, och anpassa den efter dagens samhälle, eller fallets förutsättningar.

Så långt tycker jag att det är helt rätt och riktigt i systemet. Problemen för mig är när man faktiskt läser lagtext, och inser att den inte alls är så tydlig (ens på ett akademiskt språk) som jag först trodde. Utan att många lagar är gamla och därmed så flummigt skrivna att de oavset tolkningsmetod är väldigt öppna för TRs tolkningsföreträde. Samtidigt som nya lagar nästan uteslutande lämnar dörrar öppna för en himla massa undantag i vårt numer komplexa samhälle vilket gör att även de är jäkligt knepiga att utläsa ett tydligt JA eller NEJ på för ett specifikt fall.

Undantagen är väl de lagar som är skrivna runt 70-80-talet. Stora delar av handelsbalken mm. Men mkt är fortfarande flum och drabbel som "Svin i ollonskog" där med.

Last edited:
30 år gamla prejudikat behandlas förhållandevis ofta med reservation för förändrade omständligheter, om jag lyssande på den föreläsningen :va.

Vidare tillämpas bokstavstolkningar rätt sällan, för att återkoppla till din kommentar om gamla prejudikat. Vad som praktiskt utövas är en sk. "teleologisk metod" där man försöker utläsa vad lagstiftarna ville uppnå med lagen, och anpassa den efter dagens samhälle, eller fallets förutsättningar.

Så långt tycker jag att det är helt rätt och riktigt i systemet. Problemen för mig är när man faktiskt läser lagtext, och inser att den inte alls är så tydlig (ens på ett akademiskt språk) som jag först trodde. Utan att många lagar är gamla och därmed så flummigt skrivna att de oavset tolkningsmetod är väldigt öppna för TRs tolkningsföreträde. Samtidigt som nya lagar nästan uteslutande lämnar dörrar öppna för en himla massa undantag i vårt numer komplexa samhälle vilket gör att även de är jäkligt knepiga att utläsa ett tydligt JA eller NEJ på för ett specifikt fall.

Undantagen är väl de lagar som är skrivna runt 70-80-talet. Stora delar av handelsbalken mm. Men mkt är fortfarande flum och drabbel som "Svin i ollonskog" där med.

Ok, Hund, du är annars en vettig person men jag märker att du tyvärr blivit lite hjärntvättad på juridiklektionen. ;) Jag ser det även på vänner som pluggat juridik. Förmågan att tänka själv tynar lite grann och man väljer istället snåriga tankebanor genom lagbokens djungel och anser sen att rättvisa är skipad. Sunt förnuft är som bortblåst.

Off the record så förstår du säkert att jag inte ger mycket för vad lagboken säger bara för att det står i lagboken. Och har man någon gång bevittnat en rättegång vet man vilka charader det rör sig om och att lögnerna haglar från alla håll. Sen att det måste finnas lagar förstår jag. De är till för att hålla packet i schack. Tyvärr hjälper ju inte det när både straffskalor är för dåliga och det döms ut straff i de nedre regionerna av dem.

Och nej.. Skulle rätten sätta sig in i varje enskilt fall, med innebörden att de skulle "känna efter", skaffa sig "åsikter" osv så är det i praktiken detsamma som att rättsstaten havererar.

Förstår inte. Ska rätten inte sätta sig in i varje fall? Och alltid när citat som "rättstaten havererar" eller "hot mot demokratin" figurerar finns nåt att dölja som man inte har andra argument för. Man drar till med ett skräckscenario istället som man vet att det inte heller finns några motargumet till för påståendena i sig är så absurda.

Du skulle då kunna bli dömd till 2 års fängelse för att ha kört 70 på 50-väg för att de beslutande parterna avskyr såna där dödsmaskiner och är av den personliga åsikten att alla som vill grensla en sån per automatik är samhällsfarliga ligister som inte har bland oss andra att göra.

Nu kanske vi ska hålla oss hyfsat realistiska här iaf.

Hela poängen med lagen och demokrati för den delen. Är att alla ska vara lika inför lagen. Det innebär att lagen måste vara skriven så att det inte finns för mkt utrymme för variationer, och att man ska bli dömd för vad man gjort, inte vem man är osv.

Lika-inför-lagen ja. Det kan ju diskuteras om man verkligen ska ha det mottot, jag är starkt emot det, och nu är det ju faktiskt så att inte ens domstolarna själva tillämpar detta. Tex när det gäller sk hatbrott.

<massa text>
JÄTTE-OT...
Jädrar så rolig den lagen med svinen är :D
Sorry :)

När vi ändå talar låga straff så är det ju förkastligt att zigenaren som mördade Knut i Eslöv, när han till sist blev dömd, bara fick 10 år. Att inte snuten har bättre koll på honom så att han kan fly är ju också helt vansinnigt.

10 år börjar ju alla morddomar på. , grejen var ju den att dels så friades han väl av tingsrätten o vart frisläppt... , sedan dömdes han för mord i hovrätten.

antar att det var det som togs ut i "Efterlyst" igår 24/11. , det var ju tydligen ett rån från början. , sen var det ju flera GM. i huset.

tycker ändå att det var bra att hovrätten fick det till mord då det inte var helt tydligt att GM. haft uppsåt att döda knut.

stack inte GM. ner till Serbien??

Off topic: Du som har erfarenhet av anstalter. Hur behandlas interner som begått "låga" brott? Sexförbrytare får väl inte ens sitta med övriga interner men om man tex har mördat en stackars gammal bonde på ett bestialiskt sätt, kan man räkna med en tuff tid då eller finns det inte kvar nån tjuvaheder längre?

ju högre SÄK.klass på anstalten ju lugnare brukar det vara. , hamnar ,man på en C-D klassanstalt så är de ju oftast mera "Wannabe-gangsters" me massa attityd.

sexförbrytare har egna avdelningar på ex. KVA Norrtälje , KVA Salberga , KVA Saltvik etc. detta för att dessa intagna är "måltavlor" för andra intagna som mer än gärna misshandlar såna.

dock så har ju ex. inte KVA Kumla nån "sex-avdelning" så sexförbrytare som ex, Haga-mannen , Eklund , etc. som fått MERA än 4 år måste först sitta på KVA Kumlas "Riksmottagning" där en utvärdering görs på dessa intagna. , sen hamnar de oftast på nåt av KVA Kumlas olika avdelningshus en tid innan de sedan kommer till nån annan anstalt av de som jag skrev innan som har "SEX-avdelningar".

angående Knuts mördare så var det ju ett s.k Vinningsbrott (rån) som gick snett så BO. dog. tror inte övriga intagna på KVA Kumla bryr sig så mycket. , hade han dödat en gammal gumma , tjej, barn etc. så hade det varit helt annat.

just att vissa intagna ljuger ju om vad de gjort. , ex. på KVA Hall så MÅSTE man sätta upp sin FUP. (förundersökningsprotoll.) så övriga intagna kan läsa.

ex. så satt jag på ett öppet häkte me bla 3 mördare etc. sen kom en kille från GBG/Trollhättan dit men han ville inte berätta vad han gjort för brott , veckan efter han dragit så fick vi se honom på "Efterlyst" , Varg ielsen hette han o hade mördat en ung småbarnsmamma i Hjo i Trollhättan som hette Johanna Karlsson inför hennes lilla dotter me kniv genom att kedja fast henne i elementet me handbojor o sedan hugga ihjäl henne me kniv.

En av somalierna som våldtog och halvt slog ihjäl tjejerna i Biskopsgården för några år sen blev ju tydligen själv våldtagen av nåt psyko sedan. Och man riktigt myser ju vid tanken att riktig rättvisa trots allt kan skipas. Tyvärr är de ju redan ute, säkert sedan länge, och en av dem våldtog en 84-årig kvinna i Falun i torsdags. En sån här killes status på anstalt måste väl ändå vara lägre än lägst?

kommer ihåg att den ena vart "bajspackad" på en öppen anstalt i GBG. av en 100kg++ svensk som inte riktigt tyckte om vad den lille afrikanen gjort. , tydligen så hade våran lilla "Mogli" suttit o skrytit om vad han gjort.:tummenupp , så då vart "1%-killen" lite:mad: o sa åt "Mogli" att följa me sen fick "Mogli" ställa sig så här:arsele:banana senkunde inte "Mogli" gå ordentligt.:tummenupp

enligt de rykten jag hört så fick "Mogli" en :såjaponken o sedan sa "1%-killen" att nu skulle han inte skryta om sitt brott.:D

Edit: Somalierna blev dömda till ungdomsvård i 2 månader, 3 månader, 2 år samt en frikänd. Heja Sverige! Där lärde de sig en läxa...

nja... "Bajspackningen" skedde på en öppen anstalt i GBG.

mvh.T

Ok, Hund, du är annars en vettig person men jag märker att du tyvärr blivit lite hjärntvättad på juridiklektionen. ;) Jag ser det även på vänner som pluggat juridik. Förmågan att tänka själv tynar lite grann och man väljer istället snåriga tankebanor genom lagbokens djungel och anser sen att rättvisa är skipad. Sunt förnuft är som bortblåst.

Inte alls. Du lär dig däremot under juristutbildningen att koppla bort vissa faktorer, primärt känslor, som lekmän såsom du inte kan göra (med vilket jag inte menar något negativt, förvisso).

Självfallet sätter sig rätten in i varje enskilt fall och dömer därefter. Prejudikat används för att jämföra med tidigare liknande fall, döma på liknande sätt och på så sätt skapa förutsägbarhet och rättstrygghet. Nu är prejudikat i svensk rätt inte bindande på samma sätt som i vissa andra rättssystem, men ett system utan någon form av prejudikat över huvud blir godtyckligt och, i praktiken, helt värdelöst.

jag tycker dessutom att det är sorgligt att de finns så många som vill visa sitt avsky för våld genom att hota den dömdes familj. Men ändamålet helgar väl medlen...

Därmed är mitt sista ord sagt om detta.

ha ha! nu är du fan rolig!!:D , seriöst! läs noga igenom min text nedan!

kanske beror hur "Parkerings-libanesens" famlij agerat/reagerat i bla tingsrätten under häktesförhandlingen o i huvudförhandlingen genom att spotta , kasta grejer o skrika åt poliser , domare , nämdemän etc. bla citat: "Ni låser in honom bara för att han är blatte!! " (ska väl uttalas me en blandning av "Rosengård o Rinkebysvenska":tummenupp

kan man inte acceptera att ens anhöriga blir inlåsta när de slår ihjäl gamla tanter så har man fan inget i Sverige att göra.

just när det gäller brott så är Flashback.org väldigt bra på att luska ut namn på GM. etc:tummenupp

man kan ju inte vara helt psykiskt frisk i skallen om man börjar slå pensionärer me knuten näve.

mvh.T

Till att börja med vill jag påpeka att jag inte är jurist, och inte har någon önskan om att bli det heller. Jag läser de grundkurser som krävs för att läsa de juridikkurser som faktiskt är relevanta (och krävs) för min examen.

Ok, Hund, du är annars en vettig person men jag märker att du tyvärr blivit lite hjärntvättad på juridiklektionen. ;) Jag ser det även på vänner som pluggat juridik.

Förmågan att tänka själv tynar lite grann och man väljer istället snåriga tankebanor genom lagbokens djungel och anser sen att rättvisa är skipad. Sunt förnuft är som bortblåst.

Felet man gör innan man själv börjar brottas med paragraftolkning, alla de rättsfilosofiska debatter som uppstår när man pluggar och värdering av gamla case etc.. Är följande:

Lagen = Rättvis?

Du säger "ja, den borde vara det", jag säger "inte alls", men det är lagen. I det långa inlägget sa jag nog inte ett ord av vad jag tyckte, utan hur det ÄR.

Samtidigt är det så av en anledning, och det är just rättssäkerhets- och demokratitjafset som jag fick skit för. ;) Med det subjektiva resonemang "ni" för så havererar det. Just därför att vi inte kan ge en individ så mycket makt att den får avgöra vad som är rätt eller fel i en viss situation. Kontrollsystem av det skulle inte ha något mandat, mutor, hot, manipulation och lobbyism skulle vara starkare faktorer i rättssalarna än både lagen och rätt vs fel.

Den poäng du har är att det är fel på lagen. Därför har vi HD, justitieutskott och riksdag som ändrar, skriver och avaktualiserar lagar dagligen. Precis som när folk hänvisar till SAO för att bevisa att ett ord inte existerar (som sedan finns där 3 år senare) så är "rätt" alltid ett steg efter i den där fet-tunga blå boken. Om "rätt" överhuvudtaget blir av. Vilket jag på ett kanske luddigt sätt förklarade i tidpunkten för lagens faktor i det långa inlägget.

Off the record så förstår du säkert att jag inte ger mycket för vad lagboken säger bara för att det står i lagboken. Och har man någon gång bevittnat en rättegång vet man vilka charader det rör sig om och att lögnerna haglar från alla håll. Sen att det måste finnas lagar förstår jag. De är till för att hålla packet i schack. Tyvärr hjälper ju inte det när både straffskalor är för dåliga och det döms ut straff i de nedre regionerna av dem.

Jag håller helt med, men det är en politisk fråga och inte en juridisk. Eftersom det så vedertaget är tabu för en politiker att motionera om det så finns sannolikt ett starkt motstånd till det hos folket. Ledsen att säga det, men demokrati och rättvisa går DEFINITIVT inte ihop.

Förstår inte. Ska rätten inte sätta sig in i varje fall? Och alltid när citat som "rättstaten havererar" eller "hot mot demokratin" figurerar finns nåt att dölja som man inte har andra argument för. Man drar till med ett skräckscenario istället som man vet att det inte heller finns några motargumet till för påståendena i sig är så absurda.

Det var du som sa att de inte satte sig in i det. Jag utgick då ifrån att du menade emotionellt och personligt, och antog samma definition.

Givetvis är de insatta i fallet, men inte i förövarens familjesituation och värderingar (vilket de iofs sannolikt också är, men det hör inte hit).

"Hot mot..." förtydligade jag ovan.

Lika-inför-lagen ja. Det kan ju diskuteras om man verkligen ska ha det mottot, jag är starkt emot det, och nu är det ju faktiskt så att inte ens domstolarna själva tillämpar detta. Tex när det gäller sk hatbrott.

Är det så? Eller har lagen kompletterats med ett eller flera kapitel om just hatbrott? (jag är inte inläst (öht ;)) på straffrätt)

Att inte domstolarna tillämpar det vill jag ha en källa på i så fall, för det är jag hyfsat säker på att det är ett grundlagsbrott, och hade den ändrats så hade jag vetat det.

Att en gärnings uppsåt påverkar påföljden är däremot inget nytt, och gäller i praktiken alla lagar. TOM KöpL haglar av undantag om den "skyldige" inte kunnat påverka "offrets" skada. Kör du på någon så är det vitt skilda saker om det beror på att:
- du fick punktering
- Du fipplade med stereon
- Du var full
- Du gjorde det med flit för att offret snott din lunchlåda

Vilket för mig även utanför lagens mening är helt korrekt. Vad som hänt är att listorna i många fall, och då främst våldsbrott, kompletterats med:

- Du såg att det var en neger och blev förbannad

Civilrättslektion 1a. Lag vs rätt

Fakturan kommer som pm! ;)

JÄTTE-OT...
Jädrar så rolig den lagen med svinen är :D
Sorry :)

Ett bidrag och gåva till de som saknar "den Blå", eller inte hittar i den:

Byggningabalk 1736

12 kap. Huru svin må i ollonskog släppas

Äga flere ollonskog samman; då skola de i rättan tid sig förena, huru många svin där kunna födas, och släppe sedan var in efter ty, som han del i skog äger. Släpper någon flera in; haven de andre våld att taga dem upp, och han böte en mark för vart svin, och skadan åter. Äger han ej själv så många svin, som han på sin del föda kan; stånde honom fritt andras svin för lega intaga. Gör han det ej; då må de andre hans del saklöst nyttja

Var som tager annans svin för lega, skaffe dem åter, eller gälde det de värde voro, då de togos emot. Gitter han visa, att de av sot dött, eller förkommit av annan händelse, och finnes han ej hava varit där vållande till; vare saklös. Samma lag vare, där boskap för lega till bete eller foder tages.

Jag träffar väldigt många pensionärer varje dag och det finns inget folkslag på jorden som är så övertygade om att de alltid har rätt och det är mer regel än undantag att de hotar med våld när man sakligt försöker argumentera emot.

Det enda jag har läst om det här fallet var när det stod i tidningen dagen efter att en äldre kvinna hade slagits ihjäl av en ung man i ett bråk om en parkeringsplats. Jag minns att jag direkt föreställde mig händelseförloppet väldigt förkortat så här:

Äldre man: "Våran plats!"
Ung man: "Nej, min plats!"
Äldre man: "Visa respekt slyngel!" *hytta med näven, knuffa*
Ung man: "Gubbjävel!" *knuffar tillbaka*
Äldre kvinna: *okontrollerat vevande med händer mot ung man*
Ung man: *knuffar äldre kvinna på ett osannolikt olyckligt sätt*

Jag medger att detta kan se ut som ett försök att vara rolig men jag vill understryka att det absolut är så här jag föreställde mig situationen när jag läste om händelsen i tidningen. Detta för att jag i stora drag har råkat ut för en nästan exakt likadan situation med ett par i övre pensionsåldern.

Så, förutsatt att den unge mannen inte sedan tidigare är känd som en våldsam person så är jag övertygad om att hans motiv var att freda sig själv och inte att skada kvinnan

Edit: Jag vill tillägga att under händelsen som jag råkade ut för så skrek jag aldrig gubbjävel till den äldre mannen trots två knuffar och en örfil.

Last edited:
10 år börjar ju alla morddomar på. , grejen var ju den att dels så friades han väl av tingsrätten o vart frisläppt... , sedan dömdes han för mord i hovrätten.

antar att det var det som togs ut i "Efterlyst" igår 24/11. , det var ju tydligen ett rån från början. , sen var det ju flera GM. i huset.

tycker ändå att det var bra att hovrätten fick det till mord då det inte var helt tydligt att GM. haft uppsåt att döda knut.

stack inte GM. ner till Serbien??

ju högre SÄK.klass på anstalten ju lugnare brukar det vara. , hamnar ,man på en C-D klassanstalt så är de ju oftast mera "Wannabe-gangsters" me massa attityd.

sexförbrytare har egna avdelningar på ex. KVA Norrtälje , KVA Salberga , KVA Saltvik etc. detta för att dessa intagna är "måltavlor" för andra intagna som mer än gärna misshandlar såna.

dock så har ju ex. inte KVA Kumla nån "sex-avdelning" så sexförbrytare som ex, Haga-mannen , Eklund , etc. som fått MERA än 4 år måste först sitta på KVA Kumlas "Riksmottagning" där en utvärdering görs på dessa intagna. , sen hamnar de oftast på nåt av KVA Kumlas olika avdelningshus en tid innan de sedan kommer till nån annan anstalt av de som jag skrev innan som har "SEX-avdelningar".

angående Knuts mördare så var det ju ett s.k Vinningsbrott (rån) som gick snett så BO. dog. tror inte övriga intagna på KVA Kumla bryr sig så mycket. , hade han dödat en gammal gumma , tjej, barn etc. så hade det varit helt annat.

just att vissa intagna ljuger ju om vad de gjort. , ex. på KVA Hall så MÅSTE man sätta upp sin FUP. (förundersökningsprotoll.) så övriga intagna kan läsa.

ex. så satt jag på ett öppet häkte me bla 3 mördare etc. sen kom en kille från GBG/Trollhättan dit men han ville inte berätta vad han gjort för brott , veckan efter han dragit så fick vi se honom på "Efterlyst" , Varg ielsen hette han o hade mördat en ung småbarnsmamma i Hjo i Trollhättan som hette Johanna Karlsson inför hennes lilla dotter me kniv genom att kedja fast henne i elementet me handbojor o sedan hugga ihjäl henne me kniv.

kommer ihåg att den ena vart "bajspackad" på en öppen anstalt i GBG. av en 100kg++ svensk som inte riktigt tyckte om vad den lille afrikanen gjort. , tydligen så hade våran lilla "Mogli" suttit o skrytit om vad han gjort.:tummenupp , så då vart "1%-killen" lite:mad: o sa åt "Mogli" att följa me sen fick "Mogli" ställa sig så här:arsele:banana senkunde inte "Mogli" gå ordentligt.:tummenupp

enligt de rykten jag hört så fick "Mogli" en :såjaponken o sedan sa "1%-killen" att nu skulle han inte skryta om sitt brott.:D

mvh.T

Egentligen skall man inte citera långa inlägg men jag vet inte vad i ditt jag kan ta bort för det är så jävla bra. :D

Ps. var tjockisen homo? :confused:

Inte alls. Du lär dig däremot under juristutbildningen att koppla bort vissa faktorer, primärt känslor, som lekmän såsom du inte kan göra (med vilket jag inte menar något negativt, förvisso).

Självfallet sätter sig rätten in i varje enskilt fall och dömer därefter. Prejudikat används för att jämföra med tidigare liknande fall, döma på liknande sätt och på så sätt skapa förutsägbarhet och rättstrygghet. Nu är prejudikat i svensk rätt inte bindande på samma sätt som i vissa andra rättssystem, men ett system utan någon form av prejudikat över huvud blir godtyckligt och, i praktiken, helt värdelöst.

Jag fattar det där med känslorna till viss mån. Jag hade aldrig klarat av att koppla bort dem, men ändå. Håller dock inte med dig angående prejudikaten, trots att du är jurist. Tänk på att man kan bli hemmablind också.

Jag anser mer att prejudikaten används för att slippa fatta kontroversiella beslut och behöva stå för det. Då är det lättare att döma lågt eller i mitten och sedan hänvisa till tidigare fall. Och så där håller det på. Precis som Hund skriver så ligger man steget efter.

Vad finns det ens en straffskala för när man inte utnyttjar den? Det konspiratoriska jag får för sig att en allmän inställning om att det inte finns plats i fängelserna råder och inverkar negativt på strafflängden. Möjligen att även direktiv om detta finns.

Angående hur rätten verkligen sätter sig in i fallen så är jag skeptisk. Efter att ha sett programmet om zigenarhallickarna i Malmö igår fick jag ju naturligtvis vatten på min kvarn och mina teorier om hur alla statliga och kommunala tjänstemän är fullkomligt handlingsförlamade och skiter i att göra rätt för sig eller vågar stå för sina misstag stärktes ännu mer (om det nu är möjligt).

Misstänkta pedofiler serveras på silverfat men varken polis eller åklagare väljer att syna dem närmare. Hur många gånger har man läst om sånt och hur många fall tror du det finns som man inte läst om? Är det detta som är konsekvensen av att koppla bort känslor? Isf tror jag nog att det kan vara bättre för sanningen och rättvisan att inte koppla bort sina känslor.

När det gäller just Malmö får jag faktiskt också en känsla av att både rättsväsen och polis är rädda för de kriminella. Där kan vi snacka hot mot demokratin.

Last edited:
Samtidigt är det så av en anledning, och det är just rättssäkerhets- och demokratitjafset som jag fick skit för. ;)

Nej, nej du skulle aldrig få skit av mig :). Om du möjligtvis skulle förtjäna det litegrann, så är för att du höll med en viss Åsgård-wannabe i nåt jag inte riktigt förstod vad det var du höll med om. Du vet mantrat alla pratar om här när blocketannonser diskuteras: Verkar det för bra för att vara sant så är det också det. Utan att säga för mycket så kan denna princip utan modifikation direkt appliceras på människor. :GöranLindberg

Vilket för mig även utanför lagens mening är helt korrekt. Vad som hänt är att listorna i många fall, och då främst våldsbrott, kompletterats med:

- Du såg att det var en neger och blev förbannad

Och vad händer om man kompletterar med: Ni såg att det var en svensk tjej och våldtog henne?

Eller: Ni såg att han var svensk så ni tog hans jacka och mobil och gav honom stryk?

Ingenting? Nä just det.

Lika inför lagen? Tillåt mig småle. Vad gäller mina åsikter angående konceptet för övrigt så är de så jävla o-PK så jag vågar inte ens skriva ut dem. :D

Last edited:
Egentligen skall man inte citera långa inlägg men jag vet inte vad i ditt jag kan ta bort för det är så jävla bra. :D
anar jag ironi..??? eller får jag verkligen beröm av SH-Markus????:D

Ps. var tjockisen homo? :confused:

eller så var våran "Väst-bärande-vän" bara jävligt "hård men rättvis"alt. kanske hade han egna döttrar...:va

mvh.T

1

mvh.T

Ok, jag hade för mig att det skulle ha skett i samband med en sinnesundersökning. Var de görs vet jag dock inte.

Jag hoppas i alla fall av hela mitt hjärta att din story är sann :). Hade i och för sig gärna sett fler och grövre angrepp på honom.

Ok, jag hade för mig att det skulle ha skett i samband med en sinnesundersökning. Var de görs vet jag dock inte.

öppen anstalt stog det i dagstidningen vad jag vet men det kan säkert stämma då rättspsyk ej har lås på dörrarna till cellerna. , dock så klassas det ej som öppen anstalt så länge man ej kan umgås me andra intagna på andra anstalter vad jag vet.:va

finns Rättspsyk i Sthlm (Huddinge) , GBG , Malmö , etc. "P-7,a" heter den lilla sinnesundersökningen som tar 1-2h. dock så träffar man inga andra intagna under tiden den görs då man körs från häktet direkt till Rättspsyk o sen tillbaks. alt. så görs den av en "knasdoktorn" på häktet.:tummenupp

"P-34.a" heter den stora sinnesundersökningen som görs på Rättsspyk o tar 1-2 mån. , om nu "Mogli" var UNDER 18 år. så kan det hända att han trots det hamnar på en "vuxenavdelning" o då fick "smaka Svensk balle" :D som straff för sitt snuskbrott.

jag har själv gjort en "P-34.a" på Huddinge rättspsyk efter att jag påstogs ha hotat/misshandlat några poliser etc. , även här så hade vi en del mindre trevliga typer varav en gubbe hade pillat på sitt 9-åriga barnbarn o o sedan fått stryk av sin son me en hagelbössa etc.:D , "farbror bosse" ville inte heller berätta vad han gjort men jag råkade gå in i "fel" cellrum o "råkade" hitta hans FUP :D , sen så visade jag vittnesförhöret me barnbarnet för några intagna... sen så "ramlade" "farbror bosse" in i bordskanten i lilla TV-rummet 10 GGR. TYP! :D

sen fick Crash rider bo i en ISOL-cell på rättspsyk några dygn + SÄK.avdelningen på Huddingehäktet.:gnissla

Jag hoppas i alla fall av hela mitt hjärta att din story är sann :). Hade i och för sig gärna sett fler och grövre angrepp på honom.

jo tjejen i GBG. var ju även rejält misshandlad me.:mad:

jag kan nog lista ut "Moglis" namn o personnr. + adress om det finns intresse! :tummenupp

mvh.T

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...