P-plats mordet

Lite högt, men hälften tror jag att de dömer till för volontary manslaughter. Involontary ger ungefär samma straff som i Sverige.

Nu skiljer det ju sig säkert mellan staterna men att Texas skulle döma Landskronamuppen till 2 år finner jag rätt osannolikt.

Vid vilken ålder är det ok att slå någon då?? Ett slag kan ju få den här konsekvensen och ett flertal av de som snart kommer att uttrycka sitt hat/indignation här brukar i andra sammanhang tycka att våld är ok...

Jag har själv inte läst hovrättsdomen.

Men enligt Aftonbladet(vilket man förvisso får ta med en nypa salt) säger Hovrätten "Rätten menar att slår man en äldre kvinna i huvudet bör man förstå att hon kan allvarligt skadas – till och med dö" och "Hovrätten anser det bevisat att 24-åringens slag ledde till Ingers död och att han måste vetat att det var en äldre kvinna han attackerade". Samt att "Därför bör det ses som grov misshandel och vållande till annans död".

Oavsett hur man ser på det, moraliskt såväl som rent juridiskt, tycker jag att det är helt glasklart att det INTE är ok att slå en äldre kvinna(i detta fall 78 år) med knuten näve i huvudet. Vilket alltså även Hovrätten tycker.

Att Hovrätten i domen även tar upp hans beteende efter incidenten glädjer mig extra. Aftonbladet: "De menade även att 23-åringens trovärdighet påverkades av att han dels flydde platsen efter händelsen istället för att försöka hjälpa Inger och sedan ljög för polisen i de första förhören".

Last edited:
mitt sunda förnuft säger att man slår inte gamla tanter,
gör man det så borde straffet vara ryskt fängelse

att slå en mor/mormor/farmor på 78 år är inte friskt nånstans,
för en jävla parkeringsplats ffs:kulspruta

Nu skiljer det ju sig säkert mellan staterna men att Texas skulle döma Landskronamuppen till 2 år finner jag rätt osannolikt.

Två år med lite tur. Max 20 år. Men, utan att minnas exakt, så avled offret inte som en direkt följd av slaget och fallet. Vad jag minns fanns en defekt i hjärnan, vilken senare ledde till döden.

The next type of murder in Texas is classified as Intent to Cause Serious Bodily Harm. This means that you were only intending to hurt the person seriously when you actually ended up killing that person. The reason that the murder happened in this case is because of your anger. This type of murder is usually classified as only second degree murder because of your original intent to only hurt the person; not murder the person. The consequences for second degree murder in Texas are usually between 2 and 20 years in prison with a fine of up to $10,000. Depending on how lenient the judge is will determine how severe the punishment is.

Last edited:
Leif GW rules - som vanligt

Favorit i repris:

Tingsrally
Expressen, 30 maj 2010

Samma dag dömde tingsrätten i Lund en 23-årig libanesisk flykting till ettå�r och tio månaders fängelse för misshandel av en 71 år gammal man, grov misshandel av hans sju år äldre hustru samt grovt vållande till hennes död eftersom hon dagen därpå avlidit till följd av det våld som hon utsattes för. Det är en påföljd som med tanke på omständigheterna ligger under praxis och varför den gör det framgår i vart fall inte av domen.

Det hela inträffade i Landskrona 29 mars. Samma Landskrona där Sverigedemokraterna i det senaste valet fick tjugotvå procent av rösterna och möjligen är det så illa att detta kan ha haft med saken att göra. Något slags inverterad rasism som satt likheten inför lagen ur spel. Oavsett vilket borde både domen, den dömde och framför allt hans försvarare, Leif Silbersky, kommit som en skänk från ovan för Sverigedemokraternas partikansli.

Silbersky började givetvis omedelbart jämra sig över att domen var alldeles för hård och att han tänkte överklaga den, och alldeles bortsett från att detta är fel i sak sä är det principiellt intressant. I logik med hans övertygelse, och det pris som han tydligen sätter på en ihjälslagen 78-årig kvinna, borde det ju vara helt straffritt att slå ihjäl en manlig Stockholmsadvokat i samma ålder. Man kanske till och med kan tänka sig en liten belöning?

Själv delar jag inte hans uppfattning. Jag anser tvärtom att äldre människor förtjänar ett starkare rättsligt skydd mot våld just för att de är mer sårbara än yngre. Om vi lämnar den tillämpade juridiken är jag till och med benägen att överse med alla dumheter som advokaten Silbersky numera kläcker ur sig med hänvisning till hans höga ålder och därmed förknippade problem.

C-A-S-E C-L-O-S-E-D :fakta

Den dagen GW går och dör så ska jag tamejfan skicka en krans till hans begravning, han är för bra för att vara sann helt enkelt.

Har tänkt samma tanke själv, det blir en sporthojskrans och en personlig. :fakta
Tyvärr känns det inte allt för avlägset när man ser vilken form han är i.

Jag upprepar:

Man kanske till och med kan tänka sig en liten belöning?

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Vad jag minns fanns en defekt i hjärnan

Den med defekt i hjärnan i det här fallet var libanesen.

Last edited:
Så vid vilken ålder inträffar det??
Finns det alltså någon ålder då det är ok att slå någon?

Jag håller givetvis med om att det är försvårande men det är liksom inte intressant eftersom det finns en antydan att det är åldern, inte bruket av våld, som är det mest irriterande här. Å det är jag inte enig i! Jag har i jobbet träffat folk som varit misshandlade när de var tio, trettio och femtio och alla led. Jag känner inte för att döma den enes lidande som värre än någon annans. Det är möjligt att det gör mig lite dum iofs.
Men det generella är ju att den som använder våld gör en bedömning om att han är starkare än den han ger sig på oavsett ålder och det är i min värld alltid fegt.

För mig är det oerhört enkelt och oerhört svart och vitt. Våld är för mig aldrig ok utom för att rädda livet på någon. För mig kan man inte i ena tråden propagera för våld som en effektiv metod för att uppnå sina mål, vilket det ju onekligen kan vara, för att i nästa säga att våld är fel och ska straffas...
OK, att slå någon?:va
Har jag aldrig påstått, du svamlar.
Våld, rent generellt är otrevligt och i de allra flesta fall förkastligt och därtill brottsligt.
I vissa fall är det dock försvarbart och till och med lagligt.

Vem som utövar våldet, mot vem/vilka, och av vilken orsak, är självklart
faktorer som måste vägas in vid bedömningen av gärningen och eventuell
påföljd.

Och, nej, det är inte alltid synd om den som får en snyting.

löjligt lågt straff!

gamla människor är bräckliga o ska behandlas därefter.

lite lustigt att "Grov misshandel" börjar väl på 12 mån. fängelse på straffskalan.:va , fick "Parkerings-Libanesen" 12 mån. till för misshandel + vållande till annans död????? låte ju lite att få 12 mån. för de 2 sistnämnda brotten. (totalt 2 år.)

t.o.m "Laser-Turken" är ju Libanes.

skillanden mellan "Laser-Turken" o "Parkerings-Libanesen" är ju att den sistnämda gjorde "KAOS" me folk.

tydligen så måste man vara "Statlig tjänsteman" här i Sverige för att ens baneman/angripare ska få nåt straff!

RIP gamla tant!

mvh.T

löjligt lågt straff!

gamla människor är bräckliga o ska behandlas därefter.

lite lustigt att "Grov misshandel" börjar väl på 12 mån. fängelse på straffskalan.:va , fick "Parkerings-Libanesen" 12 mån. till för misshandel + vållande till annans död????? låte ju lite att få 12 mån. för de 2 sistnämnda brotten. (totalt 2 år.)

t.o.m "Laser-Turken" är ju Libanes.

skillanden mellan "Laser-Turken" o "Parkerings-Libanesen" är ju att den sistnämda gjorde "KAOS" me folk.

tydligen så måste man vara "Statlig tjänsteman" här i Sverige för att ens baneman/angripare ska få nåt straff!

RIP gamla tant!

mvh.T

När vi ändå talar låga straff så är det ju förkastligt att zigenaren som mördade Knut i Eslöv, när han till sist blev dömd, bara fick 10 år. Att inte snuten har bättre koll på honom så att han kan fly är ju också helt vansinnigt.

Off topic: Du som har erfarenhet av anstalter. Hur behandlas interner som begått "låga" brott? Sexförbrytare får väl inte ens sitta med övriga interner men om man tex har mördat en stackars gammal bonde på ett bestialiskt sätt, kan man räkna med en tuff tid då eller finns det inte kvar nån tjuvaheder längre?

En av somalierna som våldtog och halvt slog ihjäl tjejerna i Biskopsgården för några år sen blev ju tydligen själv våldtagen av nåt psyko sedan. Och man riktigt myser ju vid tanken att riktig rättvisa trots allt kan skipas. Tyvärr är de ju redan ute, säkert sedan länge, och en av dem våldtog en 84-årig kvinna i Falun i torsdags. En sån här killes status på anstalt måste väl ändå vara lägre än lägst?

Edit: Somalierna blev dömda till ungdomsvård i 2 månader, 3 månader, 2 år samt en frikänd. Heja Sverige! Där lärde de sig en läxa...

Last edited:
I logik med hans övertygelse, och det pris som han tydligen sätter på en ihjälslagen 78-årig kvinna, borde det ju vara helt straffritt att slå ihjäl en manlig Stockholmsadvokat i samma ålder. Man kanske till och med kan tänka sig en liten belöning?[/U]

:rofl ...han är för skön GW. :D

Du kunde tagit med denna också, som rätt mycket summerar vad jag tycker.

http://hd.se/landskrona/2010/11/24/lat-inte-hatet-och-dumheten/

jag tycker dessutom att det är sorgligt att de finns så många som vill visa sitt avsky för våld genom att hota den dömdes familj. Men ändamålet helgar väl medlen...

Därmed är mitt sista ord sagt om detta.

Jag tycker din och journalisten jämförelse haltar lite. En knuff och en spark på benet på ett äldre par, ska självklart inte ge samma straff som att slå upprepade slag i ansiktet på den äldre mannen samt slå ett slag med dödlig utgång på den äldre kvinnan som i p-garaget.
tror du på fullaste allvar att om det hade varit tvätom, att svensken skulle gjort misshandeln i p-garaget och libanesen hade sparkat kvinnan i porten. Skulle ha resulterat i att svensken ha blivit frikänd och libanesen fått fängelse?

Ett stort "ogilla" på ditt inlägg. Snacka om att sakna empati för brottsoffer. Barn, kvinnor och åldringar lägger man inte hand på. Sen ser du som vanligt tomtar och troll överallt. Skulle folk tycka detta är ok om förövaren varit svensk menar du? Pinsamt...

Å andra sidan har Bonny helt rätt.

Domstolarna får och ska inte bygga på "uppskattningar", "känslor" och empati. De ska bygga på tolkning av lagar och prejudikat.

Lagstiftning däremot kan bygga på ovannämnda faktorer, men då är fler individer inblandade, och gärningsman och offer fiktiva, vilket gör bedömningen mer objektiv.

Det är för mig något positivt. Tänk om man råkar sitta där, åtalad för grov vårdlöshet i trafik. Så har domaren och dess parter förlorat en son, make el.dyl för en annan (men mkt värre, och kanske full) gärningsman. Eller så kör de hoj själva, och vet hur lätt det är att vrida på lite.... Tror du att det hade påverkat ditt straff? Borde det vara så?

Å andra sidan har Bonny helt rätt.

Domstolarna får och ska inte bygga på "uppskattningar", "känslor" och empati. De ska bygga på tolkning av lagar och prejudikat.

Lagstiftning däremot kan bygga på ovannämnda faktorer, men då är fler individer inblandade, och gärningsman och offer fiktiva, vilket gör bedömningen mer objektiv.

Det är för mig något positivt. Tänk om man råkar sitta där, åtalad för grov vårdlöshet i trafik. Så har domaren och dess parter förlorat en son, make el.dyl för en annan (men mkt värre, och kanske full) gärningsman. Eller så kör de hoj själva, och vet hur lätt det är att vrida på lite.... Tror du att det hade påverkat ditt straff? Borde det vara så?

Nja, jag vet inte om jag håller med dig riktigt. Jag hade gärna sett mer flexibilitet i straffskalorna. Det har redan diskuterats i en annan tråd. Prejudikat har jag alltid tyckt är helt galet. Orkar inte rätten sätta sig in i varje enskilt fall eller? Nä, då går man tillbaks till nåt fall för 30 år sedan med helt andra förutsättningar och dömer efter det. Sinnessjukt.

jag tycker dessutom att det är sorgligt att de finns så många som vill visa sitt avsky för våld genom att hota den dömdes familj..

Åh, du menar den stackars familj som ställde till med tumult i rättsalen? Hotade och spottade på åklagaren. Dessutom hotades nyckelvittnet till livet och familjen och församlingen kallar dråpet för olyckshändelse. Skit ska skit ha, hur mycket du än vurmar för dem.

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...