Hur mycket effekt klarar en Harley-låda?

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Kx 500
hur mycket vrid (nm) törs man lägga på en eftermaknads hd låda typ revtech eller liknande ?
När blir det sallad av lådan ?

har en liten ide som involverar en sådan men kan ej hitta vad mycket dom tål

Kanske är dåligt med hd åkare här men nånkanske kan länka mig vidare =)

Last edited:
Väldigt grovt räknat brukar man säga att vad en motor producerar i moment är slagvolymen /10. Och fläskiga HD-motorer på dryga 2 liter finns det ju.
Sen tror jag att växellådan kommer upplevas både stor och tung. Möjligen att den kommer sno en del effekt.

Funderar du på något monster 2-t-bygge med snöskotermotor?

Dom håller för väldigt mycket, jag har ca 210 hk och 230 nm på slangen, problemet är att huvudaxeln är väldigt lång och böjer sig så 3ans växel inte pallar trycket men det är vid fullgasväxlingar med quickshift och trackbite på banan annars på en något trimmad och normala växlingar är dom oförstörbara :tummenupp
lasse.jpg

//Lasse
www.westspeedracing.se

Ta motorn från en skjuten SH motor då? Blir lite pill, men kostnaden lär bli låg...

Nackdelen med dom är att dom är integrerade i blocket, fördelen med HD-lådor är att dom sitter för sig själv bakom motorn och drivs med rem :)

Jojo, det är jag medveten om, men nu snackar vi om en kille som smällt i en 700cc 2t motor i ett Husaberg-chassi. Att då kunna svetsa igen mellan vevhuset och växellådan samt fixa någon form av drivning till kopplingen borde gå att ordna.

Jojo, det är jag medveten om, men nu snackar vi om en kille som smällt i en 700cc 2t motor i ett Husaberg-chassi. Att då kunna svetsa igen mellan vevhuset och växellådan samt fixa någon form av drivning till kopplingen borde gå att ordna.

Stor fet skillnad. Lägga färdig motor i färdigt chassie är enkelt, ballt men enkelt.

göra en växellåda av en sh motor är något heelt annat. för det första skulle hela blocket slå sig som en åtta om man svetsade upp en helt ny gavel och bli obrukbart.
problem1 av xxx

va dom tål i siffror vet jag inte, men det finns folk som har byggt v8 hojar med hd låda. så där ska jävligt mycket till förrän dom förstörs. själv har jag ca 145 i vrid i min. motorn alltså inte lådan :D

Stor fet skillnad. Lägga färdig motor i färdigt chassie är enkelt, ballt men enkelt.

göra en växellåda av en sh motor är något heelt annat. för det första skulle hela blocket slå sig som en åtta om man svetsade upp en helt ny gavel och bli obrukbart.
problem1 av xxx

Bara till att skruva fast något istället.
Problem 1 av xxx löst.

Men helt enkelt är det nog inte.
Skulle nog vara lättare med en befintlig 2t låda.
Fast en sån som klarar mycket effekt är nog inte så vanligt.

Bara till att skruva fast något istället.
Problem 1 av xxx löst.

Men helt enkelt är det nog inte.
Skulle nog vara lättare med en befintlig 2t låda.
Fast en sån som klarar mycket effekt är nog inte så vanligt.

Och NYA problem uppstår, ett vevhus yttersidor brukar normalt vara gjutna. Blir svårt att få till tätning mot en ditskruvad växellåda...

Sen bör du nog fråga harleyfolket vilken växellåda som är minst grovyxad, orginallådorna är rätt klonkiga i ingreppet, inte något jag vill växla snabbt med,men eftermarknadslådorna kan ju vara bättre (eller sämre).

Jag har också lekt med tanken att bygga något fränt med separatlåda, och då hittade man rätt billiga orginallådor (i Harleys hiskeligt fula svarta skrynkellack) som var utbytta mot 6 växlade polerade diton...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard