Transport

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Deutsche Bahn AG (inkluderar Schenker bl.a.) ägs av tyska staten.
DHL ägs till 30.5% av KfW Bankengruppe som ägs av tyska staten.
Green Cargo har ett djupt sammarbete med Deutsche Bahn AG.

I Sverige finns det två vettiga alternativ för större företag som kör många fulla bilar. DHL och Schenker.
Längs järnvägen kör Green Cargo cirka 70% av allt gods.

I min värld är hela den här soppan och nosar på gränsen till ett monopol.
Ändå verkar det inte som om särskilt många är medvetna om det. Är det okej med monopol bara för att det är ett "tråkigt" ämne?

Vad gäller järnvägsfrakt i Sverige behöver du inte oroa dig för monopol. Green Cargo är gamla SJ Gods, och anledningen att bara dom kör är att ingen annan kan tjäna pengar på det.

Vad gäller järnvägsfrakt i Sverige behöver du inte oroa dig för monopol. Green Cargo är gamla SJ Gods, och anledningen att bara dom kör är att ingen annan kan tjäna pengar på det.

Näe, men ska du frakta något längs vägen så är det DHL/Schenker som gäller. Som knappast lär försöka konkurrera ut varandra när tyska staten är delägare i båda. Vilket får mig att misstänka att priserna kanske är aningens högre än vad de hade varit på en lite mer konkurrenssatt marknad.

Ska du frakta något till tyskland och vidare ut i europa via järnväg är det Green Cargo i samarbete med Deutsche Bahn som gäller. Som alltså i förlägningen knappast tänker försöka konkurrera ut tradartrafiken. Varför priserna kanske inte blir riktigt som man hade önskat.

Det här är dock bara vilda spekulationer från min sida.

Näe, men ska du frakta något längs vägen så är det DHL/Schenker som gäller. Som knappast lär försöka konkurrera ut varandra när tyska staten är delägare i båda. Vilket får mig att misstänka att priserna kanske är aningens högre än vad de hade varit på en lite mer konkurrenssatt marknad.

Ska du frakta något till tyskland och vidare ut i europa via järnväg är det Green Cargo i samarbete med Deutsche Bahn som gäller. Som alltså i förlägningen knappast tänker försöka konkurrera ut tradartrafiken. Varför priserna kanske inte blir riktigt som man hade önskat.

Det här är dock bara vilda spekulationer från min sida.

Du verkar inte så insatt i branschen precis. Det finns flera alternativ, tex On Road, Posten, samt en hel hög med olika lastbilscentraler spridda över landet. Lägg till flera tusen mindre åkerier. Priskonkurrensen i transportbranschen är grym, med en genomsnittlig avkastning på eget kapital som ligger långt under alla andra branscher. Har 21 år i branschen som egen företagare, men tröttnade för 3 år sen. De stora drakarna Schenker/DHL körde så billigt att ingen annan har en chans att konkurrera om de stora uppdragen.

Du verkar inte så insatt i branschen precis. Det finns flera alternativ, tex On Road, Posten, samt en hel hög med olika lastbilscentraler spridda över landet. Lägg till flera tusen mindre åkerier. Priskonkurrensen i transportbranschen är grym, med en genomsnittlig avkastning på eget kapital som ligger långt under alla andra branscher. Har 21 år i branschen som egen företagare, men tröttnade för 3 år sen. De stora drakarna Schenker/DHL körde så billigt att ingen annan har en chans att konkurrera om de stora uppdragen.

Farsgubben har jobbat en del inom transport, järnväg. Diskuterat det här en hel del med honom. Och kontentan är att transport är billigt. På snudd till för billigt. Skulle kosta, om jag kommer ihåg rätt, att köra långtradare med last från Malmö till Stockhlm en bit under 4k. Då ser man att de stora konkurrerar med att ha snuskigt låga priser som gör att man måste ha bra fyllnadsgrad (inte på själva bilen menat men i form av utnyttjande av körtid på bilen).

En lång parallell; när man åker tåg till Malmö passerar man ett yrkesgymnasium som att döma av lastbilarna på gården utbildar folk till lastbilschaufförer. Skolan heter Framtidsgymnasiet. Snudd på falsk marknadsföring där...

Stämmer med det farsgubben sa, han jobbade med transport hela sitt liv. Schenker och DHL köpte ju upp all konkurrens i Sverige också. Schenker köpte Bilspedition, DHL köpte Danzas (fd ASG).

Prispressen är hysterisk, och alla slipar på logistiken för att hålla ner ståtiden för gods.

Järnväg är svårt att få ekonomi i, eftersom du fortfarande måste ha bilar som lastar på, lastar av och kör ut godset i respektive ände.

gemensamma prissätningar/rabatter mm är olagliga enligt KKL, kallas kartellbildning.
Naturliga monopol som bygger på tex patent eller annat är inte olagligt, naturlgia monopol kommer i längden att bli i perfekt konkurrens eftersom det finns pengar att tjäna och fler aktörer kommer ta sig in på markaden.

På lång sikt gör alltså ett naturligt monopol nollvinst, precis som på en perfekt konkurrens

Tja, faderkakans företag skickar ett tiotal fulla lastbilar dagligen över stora delar av europa. Hittills är det bara Schenker och DHL som har klarat det. Posten och UPS m.fl. tar ju bara paket, inte fulla bilar.
Smååkerierna har ju bara sina smådistrikt som de kör.

Till och med Posten kan skicka 10 bilar om dagen med raklass, allt är en frågaom priset. Kunden vill inte betala men ska ha snabba transporter utan skador.
Går det ihop? Det tycker inte jag.

http://www.ekdahlsakeri.se/ Köper upp alla åkerier som är till salu som blir till salu (mer eller mindre). :)
Ni kommer att få se mer och mer av dom..

Tja, faderkakans företag skickar ett tiotal fulla lastbilar dagligen över stora delar av europa. Hittills är det bara Schenker och DHL som har klarat det. Posten och UPS m.fl. tar ju bara paket, inte fulla bilar.

Av en anledning, till att de är just så billiga. Jag kan köra 10 lastbilar om dagen åt din far, men det kommer kosta :gnissla
Får man fråga vad din far har för företag som skickar 10 fulla lastbilar/dag? Skrymmande gods förstår jag ju så klart, men vad?

On Road kör över hela europa genom sina partners, DSV kör också fulla lass överallt. Posten kör visst fulla lass, då har ni bara frågat fel person.

Om det precis finns ekonomi i att köra fulla tradare har jag väldigt svårt att tro att det går bilar med halvlass ute på vägarna, kör själv lastbil till vardags och konkurrensen är stenhård inom transport

On Road kör över hela europa genom sina partners, DSV kör också fulla lass överallt. Posten kör visst fulla lass, då har ni bara frågat fel person.

Freja, HCS och liknande aktörer kör ju med på hela kontinenten med fulla bilar. IKEA bland annat anlitar ju dom.

Om det precis finns ekonomi i att köra fulla tradare har jag väldigt svårt att tro att det går bilar med halvlass ute på vägarna, kör själv lastbil till vardags och konkurrensen är stenhård inom transport
Det går nog alldeles ypperligt att köra en lastbil med en resväska i, men då blir nog priset för kunden ett helt annat :) Ibland måste ju företag ha saker NU pga dyr stilleståndstid, så då struntas det ganska friskt i ev fraktkostnad.

Det går nog alldeles ypperligt att köra en lastbil med en resväska i, men då blir nog priset för kunden ett helt annat :) Ibland måste ju företag ha saker NU pga dyr stilleståndstid, så då struntas det ganska friskt i ev fraktkostnad.
Jo fast får du en bunt pengar för att köra en resväska så snabblastar du lite annat rackel samtidigt och helt plötsligt har du två buntar pengar på en resa ;)

Att säga att det bara finns två transportföretag är ju att dra ganska förhastade slutsatser - transportbranschen i Sverige har hur många företag som helst! Om jag inte missminner mig så är DHL världens största transportföretag - de utför 2% av transporterna i världen. Ganska mycket över åt alla andra - eller hur?
Och ska man skicka internationellt partigods så behöver man väl inte anlita just ett svenskt företag - ska man bara se till ekonomin så kan man ju anlita nåt av alla de europeiska åkerier som ofta kör fullastade upp till Sverige och sen tomma tillbaka.
Och precis som några redan nämnt i tråden så är transport/åkerinäringen extremt konkurrensutsatt och de stora drakarna pressar knappast upp priserna, snarare tvärtom (vilket de har möjlighet att göra tack vare de stora nätverk de har, samlastning och många terminaler gör att du kan hålla nere priserna mer än vad små åkerier kan göra på egen hand).
Och de som mest av allt pressar priserna är ju såklart kunderna - företagen vill spara pengar och just transporterna är ofta ett område där man kan pressa ordentligt. Eftersom det finns så många transportörer att välja mellan, som kan erbjuda exakt samma tjänst (transport mellan A och B), så måste transportören hålla nere priset för att kunden ska välja just dem.

Jag har hört att många inom DHL är ej rädda om grejorna. Och att vissa grejor försvinner i deras bilar

*/ ?>
Back