Ta av bakhjulet, svårt om man är nybörjare?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Hej, har blivit ägare till en Yamaha yzf 750 r (och detta är min första hoj) sedan några veckor, bakdäcket behöver bytas till våren.
Undrar hur svårt det är att ta av bakhjulet? tänkte om jag bara kunde lämna hjulet ist för att lämna hela hojen.

Har mycket erfarenhet inom bilmek men känner mig som en nybörjare när det gäller motorcyklar.

Bör man tänka på något speciellt med åtdragning av muttrar, sidjustering, kedjejustering osv?

Busenkelt. Upp på depåstöd med hojen. Ta bort bromsoket bak om det går. Slacka kedjejusteringarna och lossa hjulaxeln. Skjut fram hjulet så du kan få av kedjan från bakdrevet. Dra ut hjulaxeln. Klart!

Busenkelt. Upp på depåstöd med hojen. Slacka kedjejusteringarna och lossa hjulaxeln. Skjut fram hjulet så du kan få av kedjan. Dra ut hjulaxeln. Klart!

Till och med ännu enklare.
Låt kedjesträckarna vara så slipper du ljustera när du sätter tillbaks hjulet. (om kedjan var rätt justerad innan)

Busenkelt. Upp på depåstöd med hojen. Ta bort bromsoket bak om det går. Slacka kedjejusteringarna och lossa hjulaxeln. Skjut fram hjulet så du kan få av kedjan från bakdrevet. Dra ut hjulaxeln. Klart!

varför? annars håller jag med men ska man inte byta drivpaket utan bara bakhjul, och kedjespänningen är bra som den är så är det ju mcyket onödigt jobb att slacka på dem, måste du justera kedjespänningen och se till att det spårar sen.

rör inte kedjejusteringarna bara ut med axeln och skjut hjulet framåt så får du av kedjan :tummenupp

• Gilla
Reaktioner: VBK
Nu är det så här att jag med 100% säkerhet är den MEST otekniska/ohändigaste person på detta forum och tom jag har lyckats ta bort och sätta tillbaka bakhjulet! :tummenupp

Fast köp ett ordentligt depåstöd, jag själv använde biltemas utan bobbiner och tappade inte bara hojen i backen utan VÄLTE DEN JÄVLEN PÅ MIN EGEN BIL (som fick en buckla) när jag tog bort bakhjulet senast.

Nu kan jag blicka tillbaka och garva åt hela händelsen...

..nej det kan jag inte, HELVETTES J*'Sdf*F*dfsdfsdf....

Lossa hjulaxelmuttern och dra ur axeln. för fram hjulet och häng av kedjan.

Var kedjespänningen ok innan så låter man allt med kedjespänning vara och återmonterar med samma inställningar.

Om inte så lossar man kedjespännarna och justerar kedjan enligt boken.

Edit Puck2a:gnissla

Last edited:
Nu är det så här att jag med 100% säkerhet är den MEST otekniska/ohändigaste person på detta forum och tom jag har lyckats ta bort och sätta tillbaka bakhjulet! :tummenupp

Fast köp ett ordentligt depåstöd, jag själv använde biltemas utan bobbiner och tappade inte bara hojen i backen utan VÄLTE DEN JÄVLEN PÅ MIN EGEN BIL (som fick en buckla) när jag tog bort bakhjulet senast.

Nu kan jag blicka tillbaka och garva åt hela händelsen...

..nej det kan jag inte, HELVETTES J*'Sdf*F*dfsdfsdf....

ojdå lät inte bra, själv hade jag en yzf750r oxå med biltema stöd, både styrkrona och till svingen, min stod en vecka så utan hjul och den stod kvar, hade du kanske satt lyftdelen långt ut från kanterna?:va

ojdå lät inte bra, själv hade jag en yzf750r oxå med biltema stöd, både styrkrona och till svingen, min stod en vecka så utan hjul och den stod kvar, hade du kanske satt lyftdelen långt ut från kanterna?:va

Visst var det så! : )
och när jag bara hade en cm kvar så tänkt jag att jag löser detta genom att lyfta hojen och sparka fram stödet. Detta rekommenderas alltså INTE. Nu köpte jag bobbiner istället, så nu står den stadigt. Men klykorna är dock för stora och är ivägen för hjulaxeln.

Visst var det så! : )
och när jag bara hade en cm kvar så tänkt jag att jag löser detta genom att lyfta hojen och sparka fram stödet. Detta rekommenderas alltså INTE. Nu köpte jag bobbiner istället, så nu står den stadigt. Men klykorna är dock för stora och är ivägen för hjulaxeln.

okej, jag gjorde så att jag ställde in lyfthakarna på ett ungefär på plats fast inte med cykeln uppe och när man började räta upp den utan att lyfta så kunde man se hur mycket mer eller mindre man behövde ställa hakarna, men jag kan hålla med om att det är lite bökigt och den högra ville alltid snurra så den stod på kanten:huvet

Det är väl bra när saker är slaka... :tungan

Nä, skämt åsido, herrarna ovan har naturligtvis rätt. Lämna kedjejusteringen orörd.

Ok, tack för snabba svar!
Förresten, vet ni någon websida där man kan lära sig lite mer om sånt med hjälp av bilder osv?

finns massor på youtube, men har du som du säger MYCKET erfarenhet av bilmek klarar du dig galant, är ju typ same same bara lite mindre ;) tycker det brukar va lättare att meka hoj, saker e ofta lättare att komma åt, kan plocka bort kåpor och saker som e ivägen lätt (svårare att plocka bort tex torpedväggen på en bil) och ingening e fastrostat som det gärna är på bilar :tummenupp

Anteckna vilka delar du har på vilken sida också. Det finns ett par distanser (på min hoj) där den ena är kortare än den andra. Det är bra om rätt distans går på rätt sida. Momentnyckel är bra att ha också.

Anteckna vilka delar du har på vilken sida också. Det finns ett par distanser (på min hoj) där den ena är kortare än den andra. Det är bra om rätt distans går på rätt sida. Momentnyckel är bra att ha också.

Håller med och vill betona det där med momentnyckel. Rätt viktigt att hjulbulten blir dragen med rätt moment. Kan dra sönder lager och sånt annars. Annars är det inga probs över huvud taget. Lycka till.

Håller med och vill betona det där med momentnyckel. Rätt viktigt att hjulbulten blir dragen med rätt moment. Kan dra sönder lager och sånt annars. Annars är det inga probs över huvud taget. Lycka till.

Ja en momentnyckel är inte helt fel:) men för gängornas skull då.

Det skall toka sig mycket om du kvaddar lager mm pga fel moment.

Ja en momentnyckel är inte helt fel:) men för gängornas skull då.

Det skall toka sig mycket om du kvaddar lager mm pga fel moment.

Ålrajt. Har fått förklarat för mig att det kan hända, men sen är ju jag inte heller så mycket mer erfaren än TS.
Hur som helst är det väl lite mer känsligt än att dra fast vinterdäcken på gamla 240:n.:D

Man törs dra åt bakhjulet utan momentnyckel.

Då vet jag.
Inte helt omöjligt att jag blandat ihop det med nåt annat, (styrkronan kanske?) är en aning förvirrad av mig.:rolleyes:

Ålrajt. Har fått förklarat för mig att det kan hända, men sen är ju jag inte heller så mycket mer erfaren än TS.
Hur som helst är det väl lite mer känsligt än att dra fast vinterdäcken på gamla 240:n.:D

Då vet jag.
Inte helt omöjligt att jag blandat ihop det med nåt annat, (styrkronan kanske?) är en aning förvirrad av mig.:rolleyes:
Och med all denna samlade kunskap ger du dig på att besvara en fråga i Teknik- och Mekhörnan?

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.

Och med all denna samlade kunskap ger du dig på att besvara en fråga i Teknik- och Mekhörnan?

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.

Fullt medveten om att jag borde hållt käften. Ber om ursäkt. Fridens.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back