Biltemas hjulbalanserare

Funkar utmärkt men den måste ju stå på ett par bockar el.dyligt.

Balanserade hjulen på fulmoppen i sommras med denna. Funkade utmärkt. Gav faktiskt ett högre kvalitétsintryck än snittet på biltemas prylar.

Samma intryck som alla andra i tråden.
God kvalité, sund och enkel konstruktion.
Gott resultat.

Samma intryck som alla andra i tråden.
God kvalité, sund och enkel konstruktion.
Gott resultat.

Går det att få en pedagogisk instruktion på hur man balanserar manuellt?
Om hjulet faller bakåt, var sätter man vikterna? Såklart på motsatt sida men ungefär var? Vad börjar man med, 5-10-15-20 g?

Om hjulet faller bakåt, var sätter man vikterna? Såklart på motsatt sida men ungefär var? Vad börjar man med, 5-10-15-20 g?

Youtube är din vän. Finns mängder med bra guider där.

lagren gick inte så lätt på den jag köpte men när jag tvättat rent dem så blev de användbara.
den tyngsta punkten på hjulet kommer att stanna längst ner så då sätter du vikten högst upp. fäst me tejp först så kan du prova dig fram till hur mycket som behövs. bra är det när man kan ställa hjulet i vilket läge som helst.

Låt hjulet snurra klart och sätt vikterna längst upp, svårare än så är det inte.
När du gjort det två ggr så får du en känsla för hur mycket vikter du ska sätta.

Tackar o bugar :Bugar

Nästa fråga:
Hur tufft är det att kränga av/på ett mc-däck?
1 - Lätt med ett par vanliga däckjärn fr Biltema.
2 - Går om du har lite pulver i biceps.
3 - Svårt, vete fan om det e lönt att hålla på med hemma i garaget.
4 - Går inte.

EDIT:
Ok, ok - Finns bra instr filmer på Youtube.

Last edited:

Nästa fråga:
4 - Går inte.

EDIT:

Det är bara att åka till Biltema och handla lite och sedan dra igång och skifta :tummenupp
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Falgskydd/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Hyggmejsel-och-Brytjarn/Dackjarn/

Nästa fråga:
4 - Går inte.

EDIT:

Som det mesta är det lite bökigt de första gångerna. Ladda upp med lite svett och fula ord för det kommer behövas.
Fördelen med slanglöst är att man inte har en slang att klämma hål på med däckjärnen. :huvet:D

Och glöm inte fälgskydden!

Skit i fälgskydd om du inte har laddat upp med ett par timmars svordomar.
Jag anser mig vara bortom rookiestadiet när det gäller att kränga däck. Vänder ett varmt däck på mindre än fem minuter. Men fick för mig att vara lite snäll mot ett par nylackade fälgar och provade de där skydden. Jävlar vilket extra slit, inget för en nybörjare.
Använder dock ovan nämnda balanseringsverktyg, funkar fint. Har skruvat fast platta med lager på två små brädlappar, sen använder jag två jeepdunkar. Perfekt. Sedan dubbelhäftande tejp för att återvinna vikter. Riktiga rookietag!

Själv använder jag en uppklippt tryckluftslang som fälgskydd. Det är bra mycket smidigare (om man vill fega och ha fälgskydd) :tummenupp

Som sagt, ge fan i fälgskydden dom är för tjocka på vissa fälgar. Jag har lyckats kröka en fälgkant när jag använde dom skydden.

Om du är väldigt rädd om fälgarna så kan du klippa upp en plastbehållare och använda som engångsskydd istället.

Kolla lagerna i butiken. Byt ut insexskruvarna som sitter i konorna mot något av högre kvalité .

Back