Ojämn bromsverkan

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Hallodär.

Jag köpte en FZR för två veckor sen och efter första svängen kände jag att det var ojämnbroms verkan. Om man bromsade i lite högre hastighet så skakade hela hojen. Om man bromsar i låg hastighet så vaggar framgaffeln.

Jag tror att det beror på skeva bromsskivor, men kan det finnas någon annan anledning som man inte tänker på? skivorna ser rena ut så smuts och olja tror jag ikke på!

Tack på förhand!

Kolla efter skador på navet och hålen mellan navet och själva bromsskivan, navet på bromsskivan alltså. Ser allt ok ut så skruvar du loss ena oket, lägger något hårt och 4-5mm tjockt mellan belägget och sätter fast oket med silvertejp nånstans. Sen tar du en försiktig runda och provbromsar lite. Är problemet kvar så va den andra skivan kass, är problemet borta så va den skivan kass. Brasklappen är väl att båda skivorna var kassa, så är problemet kvar, provkör andra skivan också.

Jag skruvade av båda bromsoken, snurrade däcken i relativt bra fart med en lampa bakom och såg då att skuggan från bromsskivorna rörde på sig relativt mycket. min egna slutsats är att båda skivorna är snea.

Såg även att bromsbeläggen var otroligt ojämna, ena var slitet betydligt mer än det andra. vad kan man göra åt det? att insidans bromsbelägg var mer slitet än det yttre?

Tack på förhand!

kollat styrlager? för en framgaffel ska inte vagga oavsett om skivorna är snea eller liknande.

fel ordval av mig kanske. framgaffeln pulserar upp och ned pga den ojämna bromsskivan.

Jag skruvade av båda bromsoken, snurrade däcken i relativt bra fart med en lampa bakom och såg då att skuggan från bromsskivorna rörde på sig relativt mycket. min egna slutsats är att båda skivorna är snea.

Såg även att bromsbeläggen var otroligt ojämna, ena var slitet betydligt mer än det andra. vad kan man göra åt det? att insidans bromsbelägg var mer slitet än det yttre?

Tack på förhand!
Det testet säger absolut ingenting om hur bra skivorna mår, eftersom dom är flytande kan dom stå lite hur som helst när dom är "obelastade", i synnerhet om man bara rullar hjulet för hand. För att verkligen testa skivorna finns inget annat vettigt test man kan göra hemma än att provköra.

Det var faktiskt lite småtråkigt att höra!
känner mig inte så jättepigg på att gå ut och provbromsa pga underlaget.
får köra testet du nämnde när asfalten börjar visas igen!

kan det vara något annat fel än just skeva bromsskivor? kan det vara något knasigt i bromsoken eller kan man utesluta allt annat än just skivorna?

Det var faktiskt lite småtråkigt att höra!
känner mig inte så jättepigg på att gå ut och provbromsa pga underlaget.
får köra testet du nämnde när asfalten börjar visas igen!

kan det vara något annat fel än just skeva bromsskivor? kan det vara något knasigt i bromsoken eller kan man utesluta allt annat än just skivorna?
Om du inte har en gaffel som är kronslut (=skramlar och ser krokig ut) alternativt ett kronslut styrlager så är det skivorna som spökar.

Har inte Farsta centrum inomhusparkering? Eller Västberga handelsplats, stooooor parkering under tak :tummenupp

Jag tror nog att min gaffel ska vara felfri.

Hmm, du har en poäng där med farsta parkeringen, men ska ta mig dit också, har inte tillgång till släp och vägen dit är hal! :P

Kolla efter skador på navet och hålen mellan navet och själva bromsskivan, navet på bromsskivan alltså. Ser allt ok ut så skruvar du loss ena oket, lägger något hårt och 4-5mm tjockt mellan belägget och sätter fast oket med silvertejp nånstans. Sen tar du en försiktig runda och provbromsar lite. Är problemet kvar så va den andra skivan kass, är problemet borta så va den skivan kass. Brasklappen är väl att båda skivorna var kassa, så är problemet kvar, provkör andra skivan också.

man kan även ta en svetstång och en liten bit gardenaslang som man skär upp o sätter på ena bromsslangen o kniper till, slutar de vibrera är de den skivan, om inte så är det andra, brukar väldigt sällan va båda två samtidigt

Kanske dum fråga, men sitter skivorna fortfarande "lösa" på navet eller har säljaren/någon nitat till dom för att få bort ett större glapp?

eftersom avsaknaden av svetstång är ett faktum så blir det andra sättet att testa.

borde man byta bromsbelägg när man byter skivor? tänker köpa beggade skivor.

Kanske dum fråga, men sitter skivorna fortfarande "lösa" på navet eller har säljaren/någon nitat till dom för att få bort ett större glapp?

bra fråga. tänkte inte ens på att titta. gör det imorgon och återkommer med resultat. känner om de är "lösa" ska man kunna rubba som i sidled eller hur pass löst ska dom sitta?

Last edited:
eftersom avsaknaden av svetstång är ett faktum så blir det andra sättet att testa.

borde man byta bromsbelägg när man byter skivor? tänker köpa beggade skivor.

bra fråga. tänkte inte ens på att titta. gör det imorgon och återkommer med resultat. känner om de är "lösa" ska man kunna rubba som i sidled eller hur pass löst ska dom sitta?

Man ska kunna rubba dom om man tar i lite.
Lite svårt att förklara men det ska röra sig iaf men inte sitta löst.
I sidled, inte i rotationsriktningen.

Det kan räcka med att byta belägg. Har hänt mig några gånger, pulserande bromsar och vibrationer när det varit lite kvar av beläggen.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard