Elfel Yamaha YZF 250 2006

Tim.nerlander

Yamaha
Gick med
8 Nov 2010
Hoj
Yamaha 250 yzf 2006
Hej

Jag är ägare till en Yamaha 250 yzf från 2006. Tre dagar sedan så var jag ute och lekte på en äng med mina grannar, och plötsligt så la hojjen av. Jag stog och kicka ett tag men med inga framsteg, och den var helt död, ingen gnista konstaterade jag. Så jag gick och köpte ett tändstift samt en vidrigt dyr special tändstift nyckel. Men den var lika död efter stift bytet, så jag plockade av stiftet och kollade efter någon gnista och den var ju död. Då är frågan om problemet är vid cdi boxen runt styrkronan, eller om det är tändspolen. Är det någon som har ett hum om vart felet kan vara. Jag hade inte kört i några blöta dyhål, så motorcykeln har inte utsatts för mycket väta.

Tack på förhand Mvh Tim

- Koppla ur dödaren så du vet att inte den är paj
- Mät resistansen i tändspolen, byt om fel.
- Mät resistansen i lindningarna, byt om fel.
- Mät resistansen i pickupen, byt om fel.
- Byt tändhatt / Tändkabel
- Byt CDI-box
- Klart!

/Fredde

- Koppla ur dödaren så du vet att inte den är paj
- Mät resistansen i tändspolen, byt om fel.
- Mät resistansen i lindningarna, byt om fel.
- Mät resistansen i pickupen, byt om fel.
- Byt tändhatt / Tändkabel
- Byt CDI-box
- Klart!

/Fredde
Tja

Ah jag testade att dra ut dödaren men samma resultat. Men tändhatten har en spole i sig som kan ha pajjat, så jag ska kolla om jag får någon el fram till kontakten innan tändhatten, isåfall är det ju tändhatten och den kostar lite mindre än cdi:n. Tändhatten kostar 1200kr och cdi:n runt 3400kr. Men om annars inte så får jag kolla upp alla kablar och kopplingar och smörja. :)

Mvh Tim

Tja

Ah jag testade att dra ut dödaren men samma resultat. Men tändhatten har en spole i sig som kan ha pajjat, så jag ska kolla om jag får någon el fram till kontakten innan tändhatten, isåfall är det ju tändhatten och den kostar lite mindre än cdi:n. Tändhatten kostar 1200kr och cdi:n runt 3400kr. Men om annars inte så får jag kolla upp alla kablar och kopplingar och smörja. :)

Mvh Tim

Precis, att mäta resistansen i tändspolen är steg 2 i listan:
Mät resistansen i tändspolen, byt om fel.

Mät ordentligt innan du köper massa delar, har du möjlighet att låna från någon polares hoj så gör det så du vet vad som är fel innan du slänger upp stålarna! :)

Lycka till!

/Fredde

Hade en yzf 250 -04:a innan som fick för sig att döda stiftet lite då och då! När jag kollade gnistan så fanns där gnista men inte så mycket som där skulle va! Hände tre gånger tror jag! Doch fungerade den alltid efter tändstiftsbyte. Tändstiftsnyckel kostar typ 29:-på biltema! sök även hjälp på enduromx.com

Sen är det ju så att tändspolen sitter sk. i tändhatten på dessa!

Last edited:
Hade en yzf 250 -04:a innan som fick för sig att döda stiftet lite då och då! När jag kollade gnistan så fanns där gnista men inte så mycket som där skulle va! Hände tre gånger tror jag! Doch fungerade den alltid efter tändstiftsbyte. Tändstiftsnyckel kostar typ 29:-på biltema! sök även hjälp på enduromx.com

Sen är det ju så att tändspolen sitter sk. i tändhatten på dessa!

Jo jag märkte det med tändspolen, och den kostar 1100kr för spolen!
Samt tändplattan kostar på min mc butik hos mig så vill de ha 2900kr, men på 24mx så finns det också en för 2000 kr. Den har då anslutning för lampor. Men är det någon som vet något om de, är de bara skit eller bra skit som är värt pengarna ??
Nä, nu blire ut och mäta och smörja och kolla kontakter, har äntligen fått hem hojjen från grannen så nu blir det en riktig koll.

MVH Tim

Om det är någon som har ett elsystem till just denna hoj så säg gärna till, kablar och kontakter har någon varit på och pillat med. Blir bara så frustrerad och själv förstår man inte vad man ska göra de på en sådan ny hoj!?

mer problem, jag har fått motorn att starta och gå rent, jag plocka ner spolen vid svänghjulet och märke att killen innan har bytt ut den till dén annan för extra effekt för ljus. Men gamla (troligen orginal) lödde då jag dit för en tillfällig kompromiss då jag inte har pengar att köpa det dära nytt. Med de fick jag den att starta. Cdi:n bytte jag men den var inte problemet.

Men nu är det så här, för när jag startat hojjen och lägger i växeln dör den, precis när växeln går i så slutar den tända till en viss del, och efter några sekunder är den död. den lägger inte av tvärt men den dör.
Sedan hittade jag en liten sak som avläser när en växel är i, troligen för enduro hojjarna för att man ska kunna se en liten lampa som börjar lysa när neutral är i, så de fick mig att tänka att det är det ända som kan få motorn att bara sluta tända när jag trampar i växeln. Med de drog jag ut den, men så fort jag drar ut den så dör den. precis så som när jag trampar i en växel så dör den lika dant. Som om när den inte är jordad så dör den, typ.

Så vad sägs, om de är någon som har en bra fundering, så svara!

Mvh Tim med den krångliga yamahan!

"

I manualen brukar finns ett flödesschema för hur du ska felsöka elsystemet. Jag föreslår att du följer det från A till Ö så kommer du att låsa in ditt fel.

Manualen fick jag ej med när jag köpte den.
Dock efter lite klur så testa jag att ta den neutral givaren att bryta den vid en kontakt ner till motorn från cdi:n och jorda den på ramen. För den blev lixom jordad nere på motorn men jag anar att de är någon kortis där eller något strul.
Efter att jag jorda kabeln på ramen så gick den igång och gick när man peta i växeln.

Sedan efter lite körning väldigt lungt så dör den. knepigt!
Så jag byter tillbaka till cdi:n som satt på när jag köpte hojjen och testa. Då till sist gick den och rullar på bra.
Dock så baktänder den efter gaspådrag och Eld kommer från avgasröret. Ibland dör den om man inte håller varv efter gaspådrag också...

Detta jag gjort är bara en tillfällig lösning. så jag kommer byta ut endel av elsystemet. Då jag inte har en rik pappa som kan köpa allt så samlar jag.
så nu ska jag införskaffa en ny spole och kablage från cdi:n till spolen vid svänghjulet samt den lilla givaren vid växeln.

Mvh Tim men tack ändå för tipset "two stroke man" jag måste skaffa mig manualen, kan nog vara bra i framtiden!:tummenupp

Manualen fick jag ej med när jag köpte den.
Dock efter lite klur så testa jag att ta den neutral givaren att bryta den vid en kontakt ner till motorn från cdi:n och jorda den på ramen. För den blev lixom jordad nere på motorn men jag anar att de är någon kortis där eller något strul.
Efter att jag jorda kabeln på ramen så gick den igång och gick när man peta i växeln.

Sedan efter lite körning väldigt lungt så dör den. knepigt!
Så jag byter tillbaka till cdi:n som satt på när jag köpte hojjen och testa. Då till sist gick den och rullar på bra.
Dock så baktänder den efter gaspådrag och Eld kommer från avgasröret. Ibland dör den om man inte håller varv efter gaspådrag också...

Detta jag gjort är bara en tillfällig lösning. så jag kommer byta ut endel av elsystemet. Då jag inte har en rik pappa som kan köpa allt så samlar jag.
så nu ska jag införskaffa en ny spole och kablage från cdi:n till spolen vid svänghjulet samt den lilla givaren vid växeln.

Mvh Tim men tack ändå för tipset "two stroke man" jag måste skaffa mig manualen, kan nog vara bra i framtiden!:tummenupp

Håll ögonen på blocket. Ibland så kommer det in hojar som säljs i delar efter haveri. Ebay.com borde vara en bra källa också. Manualen kan du med största säkerhet ladda hem någonstans. Sök!

I manualen brukar finns ett flödesschema för hur du ska felsöka elsystemet. Jag föreslår att du följer det från A till Ö så kommer du att låsa in ditt fel.
Är det CDI är det också en sensor för tändläge.
Lämnar den ingen information tror CDI:n att motorn står still och ger ingen gnista.
Kabelfel eller positionsfel är (o)möjligheterna där.

Troligen fixat

Nu är de så här, efter lite åkning hemma med avgasknallar så blev den mer och mer svårstartad och då jag tillslut ringde till Yamaha Västerås (rekomenderas) och de trodde om avgassmällarna att de var pågrund av bränsleskruven som skulle skruvas in. Men vi kom fram till att jag skulle komma förbi med hojjen för kolla elsystemet och alla dess komponenter. Då jag inte visst vad som var orginal.

Så jag lämnade in hojjen och berätta allt jag gjort och vad jag visste.
Dagen efter så ringde de och sa att de hade lödit om en kabel på tändplattan. OCh kollat något annat. Och den gick nu återigen som en klocka. :yoparty

Så jag ska hämta den idag, och hoppas de inte blir något fler problem med elen! Men annars knaj ga bara säga, fin rolig hoj, shysst bottenvrid och grym på banan!
Tack för hjälpen

Mvh Tim

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard