Billiga Makitamaskiner - blås?

Återigen så ställer jag frågan.. vad är det som gör dom bättre.

Jag väljer att bara klistra in vad som finns att finna på nätet.

Gjord för hand och händer.
Varje Globalkniv slipas för hand. Och kommer alltid att slipas för hand. Det finns helt enkelt inget annat sätt att uppnå den perfekta skärpan. Hos Global i Japan, där knivarna tillverkas, finns för närvarande sju slipare varav två Mästare. Det tar fem till tio år att bli Mästare och bara en Mästare kan godkänna slipningen. Så är det och så har det varit i tusen år av japansk knivtradition. Materialet har däremot utveklats. Varje knivblad är gjort av ett rostfritt Molybden- Vanadiumstål köldhärdat till exakt hårdhet. För att göra det mer begripligt så låt oss bara säga att det ger en egg som är skarpare och mer slitstark än på knivar av vanligt stål. Akta fingrarna.

http://www.bagarenochkocken.se/shop/?cat_id=37&head_id=141

Kompletterar med ytterligare från Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_(cutlery)

Tycker detta säger det mesta.
Global knives are made from a significantly harder alloy of steel, use a thinner blade thickness, and can be sharpened to a more acute angle. This produces an extremely sharp knife which keeps its edge longer and allows for more accurate work.

Last edited:
Återigen så ställer jag frågan.. vad är det som gör dom bättre.

Finns säkert många fler på marknaden, men en bra kniv som du slipar rätt och ofta kan du få mycket vassare än en mindre bra kniv någonsin kan bli. Men beror ju på va man vill ha. Vill man ha en kniv som alltid ligger användbar i lådan eller en man får sköta om mycket men som alltid är väldigt vass..

Kan föressten flika in med att jag kör inte med Globalknivar här hemma... har en G4:a men frun gillar den inte så vi har sonderat bland knivarna på marknaden och fastnat för Würsthof-Dreisack (har jag för mig det stavas).

Finns säkert många fler på marknaden, men en bra kniv som du slipar rätt och ofta kan du få mycket vassare än en mindre bra kniv någonsin kan bli. Men beror ju på va man vill ha. Vill man ha en kniv som alltid ligger användbar i lådan eller en man får sköta om mycket men som alltid är väldigt vass..

Jag säger inte att Global är en kass kniv, men den är inte värd sina pengar.

Skulle vilja ha ett namn på en kock som använder Global som inte är på TV.

Det är inget samurajsvärd vi pratar om som är smidd i 6 månader.

Skulle vilja ha ett namn på en kock som använder Global som inte är på TV.

Det är inget samurajsvärd vi pratar om som är smidd i 6 månader.

Kan ge dig ganska många namn... båda systrarna som är i restaurangbranschen kör med globalknivar just för att kockarna på jobben har rekommenderat dem stenhårt.

Varför är det lite coolt att klanka ner på Global? Det hände väl för ett antal år sen när de blivit väldigt vanliga. Då var de helt plötsligt i princip helt kassa.

Jag har haft 4 stycken sedan 1998 och har skärpt med keramisk "stål" och även Fällknivens diamantbryne. Nu är det nog dags för professionell slipning på ett par märker jag. Tjejen fick en Global Pro för ett år sen av sin brorsa som jobbat i Japan och den är sjukt vass. En dröm att skära både kött och tomater med. Ska prova musmattemetoden (http://www.youtube.com/watch?v=gaDEXuFpeac) på köksknivarna också tänkte jag. Min jaktkniv blev väldigt bra på det viset. Jag kan hålla med om att de är förhållandevis dyra men så nöjd som jag är med mina så är de värda varenda krona. Jag har använt dem nästan varje dag i över 12 år.

Varför är det lite coolt att klanka ner på Global? Det hände väl för ett antal år sen när de blivit väldigt vanliga. Då var de helt plötsligt i princip helt kassa.

Jag har haft 4 stycken sedan 1998 och har skärpt med keramisk "stål" och även Fällknivens diamantbryne. Nu är det nog dags för professionell slipning på ett par märker jag. Tjejen fick en Global Pro för ett år sen av sin brorsa som jobbat i Japan och den är sjukt vass. En dröm att skära både kött och tomater med. Ska prova musmattemetoden (http://www.youtube.com/watch?v=gaDEXuFpeac) på köksknivarna också tänkte jag. Min jaktkniv blev väldigt bra på det viset. Jag kan hålla med om att de är förhållandevis dyra men så nöjd som jag är med mina så är de värda varenda krona. Jag har använt dem nästan varje dag i över 12 år.

Kan man ta hand om en kniv så funkar dom som en global, annars så är det en kniv som alla andra.

En bra sida om man vill sköta knivar:)

skogsforum.se

Det är sant. Tråkigt att folk inte sköter sina knivar. Man blir nästan förvånad när man tar en kniv som man tror ska vara vass och knappt kan skära gurka med :) Tack för länktipset.

Kan man ta hand om en kniv så funkar dom som en global, annars så är det en kniv som alla andra.

En bra sida om man vill sköta knivar:)

skogsforum.se

Kan ge dig ganska många namn... båda systrarna som är i restaurangbranschen kör med globalknivar just för att kockarna på jobben har rekommenderat dem stenhårt.

Finns några som har Global men det är en kass kniv att jobba med. Handtaget är fruktansvärt dåligt och man halkar med handen plus att man får fula sk globalvalkar.

Annars så är MAC damascus och KAI shun fina knivar om man vill lägga lite pengar på det.

Samma sak med elverktyg, dom flesta köper för att imponera på vänner.

En skruvdragare för 3000:- för att dra i 20 skruvar om året:va Känns bra att accarna gått frammåt så dom inte dör 1a året iaf.

Jag såg något skitsmart på en gadget-show, elverktyg med "supercapacitors" alltså stora jävla kondingar istället för batterier.

Dom kunde ligga urladdade i åratals, sedan laddas i EN minut och då räcka lika länge som en batteridriven skruvdragare.

Svindyra var dom förvisso, men helt klart ska jag aldrig mer köpa en batterimaskin där accarna självdör mellan användningarna.

Jag såg något skitsmart på en gadget-show, elverktyg med "supercapacitors" alltså stora jävla kondingar istället för batterier.

Dom kunde ligga urladdade i åratals, sedan laddas i EN minut och då räcka lika länge som en batteridriven skruvdragare.

Svindyra var dom förvisso, men helt klart ska jag aldrig mer köpa en batterimaskin där accarna självdör mellan användningarna.

En länk kanske:? eller ett produktnamn:)

Flåt att jag inte gav hela länken:död

Men den är riktigt bra iaf:)

Last edited:
Kan man inte slipa knivar så funkar en 100:- kniv nästan bättre.

Well, jag kan slipa knivar. Har både bryne och skärpstål. En kniv som är felslipad (fel vinkel på eggen) från fabrik är det svårt att göra något åt om man inte har de rätta verktygen.

Haha, knivar i metall :hihi Alla fattar väl att det är keramik som är skiten, eller :va Enda anledningen till att alla kockar inte använder det är för att de är för känsliga (knivarna alltså) och det blir dyrt i längden.
Men efter att ha köpt keramik så kommer jag aldrig mer köpa en av stål :fakta

Äh Global hit och globar dit.

Dis is teh shiiiit
Hattori
Img525.jpg

[YOUTUBE-ID]VTEJZfQ18Zs[/YOUTUBE-ID]

Har ett gäng ur Hattoris HD serie. Råkade skicka in lilla 135mm "vad-den-nu-heter" kniven i kaklet, kniven vann! Så ja vass e den, men vette fan om maten blir så mycket bättre med dom. men fina är dom, riktigt sjukt fina och värd alla sina tusentals små enkronor dom kostade :yoparty

Hmm, jag har 13 Global-knivar som jag köpt under åren pga hög cool-faktor! Men, dom är grymma. Jag har köpt en vässare som är gjord för Global, kan vässa alla mina knivar förutom Brödkniven, och jag är sjukt nöjd. Dom är lätta, grymt vassa och snygga.

Har fyra vänner som jobbar som kockar, en på Centralbadet, en Grand (sthlm), en på Pontus by the sea och en på La Dame Noire. Alla dom har Global och är grymt nöjda.

Jag köpte dom iofs för att dom var snygga. Men att dom är lätta, vassa och läckra drar ju inte ner på helhetsintrycket.

Vill någon köpa några global-knivar så kan ni höra av er. Jag har tre knivar jag aldrig använder och ett flertal som jag använder mest för att man "bör" använda dom. Så... PM if ya´re interested!

Niclas

[YOUTUBE-ID]SYhupoZb-88[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]L7jh2v1ZTBI[/YOUTUBE-ID]
:D

Äh Global hit och globar dit.

Dis is teh shiiiit
Hattori
Img525.jpg

Det där stålet påminner om IKEAs dyraste kniv (som jag ej handlat, har en uppsättning Global hemma som jag är nöjd med), som verkar mycket bra enligt recensioner. Inte jättebillig dock

Pris 499 spänn, Namn: Slitbar Kockkniv.

"Kärna av hårt stål som ger en mycket skarp egg, omsluten av mjukare stål som gör bladet tåligt.
Stålkvalitén i kniven gör att skärpan bevaras länge.
Kraftigt blad; bra att dela och hacka t.ex. kött och stora rotfrukter med.
Formgivare:
Mårten Cyrén
Storlek
Knivbladets längd: 21 cm
Totallängd: 35 cm

0089569_PE222249_S4.JPG

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!