MGP (Testkörning) Valencia 9-10/11

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
Vem är tidsskillnaden värst för tror du?? Rossi som aldrig suttit på hojjen tidigare eller Hayden som trots allt har kört hojjen ett tag....
Vore jag Hayden skulle jag fundera hårt......

från motogp.com och intervju med General Manager of Ducati Corse, Filippo Preziosi

"
...

The primary focus for the Italian’s first Test with Ducati will be the selection of which engine to use, with the team having prepared big bang and screamer versions for him to ride at Valencia over the next two days. In 2010 Ducati reverted to the big bang option from the screamer and General Manager of Ducati Corse, Filippo Preziosi, explained to motogp.com that the main priority on the agenda would be the selection of which engine type to now progress with.

“We have to decide the kind of engine we will use next year. To do that it’s necessary to compare the two types,” said Preziosi. “Unfortunately that means we can’t just work on one bike to get the best set-up in order to achieve the best lap time. This is a problem for the rider because it matters to them when they are competing with the other riders, they always want to get the best time! We will ask Valentino to help us with that.”

Preziosi continued: “I am ready to get feedback from Valentino on which one he prefers. I will prefer which one is doing the best lap time.”

Other points of development across the two days as outlined by Preziosi will be a new faring and a new fork, and when asked about the front end issue that affected Casey Stoner at stages of the 2010 campaign he said: “I have to ask Valentino because at the end of the season we found a solution with Casey. But Casey is very demanding of the front of the bike so we have to work on that. We have a lot of work to do, and on day one we will find out in which direction we’ll go.”

...
"
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Idag körde Rossi big-bang motorn och Hayden screamern.

Verkar som om Stoner på Honda blir en livsfarlig kombination til 2011. Spies så stabil och snabb som man hoppas - första segern nästa år?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
FIAT loggan sitter kvar hos Yamaha.

Ja, jag noterade också det. Det var ju tal om att Rossi skulle ta med sig Fiat till Ducati. Men dom kanske har, som förarna, kontrakt fram till årsskiftet? Så Yamahateamet måste ha Fiatloggorna på hojen året ut...

Verkar som om Stoner på Honda blir en livsfarlig kombination till 2011.

Ser ju onekligen livsfarlig ut redan första testet på nya hojen...
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
The primary focus for the Italian’s first Test with Ducati will be the selection of which engine to use, with the team having prepared big bang and screamer versions for him to ride at Valencia over the next two days.
"

Är de motorerna verkligen så annorlunda att de kräver helt olika inställningar på hojen? :va Det känns mest som en ursäkt för att de inte har de bästa tiderna runt banan...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Han gick på kryckor och körde då inte för fullt av naturliga skäl,, sen hade han en axel som spökade hela resterande del av säsongen.
Lorenso kommer aldrig att kunna mäta sig med en frisk Rossi.:yoparty

Men för i h-e j-a förbannade j-a skitsnack.

Kolla resultaten före benbrottet. Before Bone Smash så att säga.

Vann han då? Nej!

Han är på dekis, alla ser det utan de med stängda ögon....
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Men för i h-e j-a förbannade j-a skitsnack.

Kolla resultaten före benbrottet. Before Bone Smash så att säga.

Vann han då? Nej!

Han är på dekis, alla ser det utan de med stängda ögon....

Dekis? Hohohoho... Du är kul underhållning du Jens.

(en som inte kan springa för sina dåliga knän) :arsele
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det var kul att bautista fick en "bra" start på 2011 håller en tumme för honom & suzuki nästa år :tummenupp

8 Alvaro Bautista Suzuki 1:33.558 1.546
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Dekis? Hohohoho... Du är kul underhållning du Jens.

(en som inte kan springa för sina dåliga knän) :arsele

Han är inte lika överlägsen som förr, han är på dekis. Alltså nedåtgående negativ spiral...

Dekis? Hohohoho... Du är kul underhållning du Jens.

(en som inte kan springa för sina dåliga knän) :arsele

Cykla istället, fetto :tungan:näsblod;)
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Men för i h-e j-a förbannade j-a skitsnack.

Kolla resultaten före benbrottet. Before Bone Smash så att säga.

Vann han då? Nej!

Han är på dekis, alla ser det utan de med stängda ögon....

Men nu då, Lorenso är världmästare och han har inte vunnit alla race han har till och med varit utanför pallen. Det verkar som du tror att en världsmästare måste vinna alla race.
Om han är på dekis kan man inte säga under en sådan här säsong.

Vinnare eller förlorare handlar om några futtiga sekunder per race.

Men vi får se nästa år.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Är de motorerna verkligen så annorlunda att de kräver helt olika inställningar på hojen? :va Det känns mest som en ursäkt för att de inte har de bästa tiderna runt banan...

Skulle kunna vara det. Men det där citatet är före testkörningarna startade. :tummenupp
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
David Emmett pratade med Casey Stoner på Estoril, angående screamern och elektroniska hjälpmedel.


I spoke to Carmelo Ezpeleta yesterday, and I asked him about electronics, whether there was any plan to limit them, and he said that nobody has been complaining about electronics for the past six months, and he gave you as an example, that you turned your electronics right down, and there is nothing wrong with the current situation. What do you feel about the amount of electronics?

There's one thing that's going to stop everybody from putting any limits on them and that is that it's a lot safer with them. It stops those big old highsides and you know you can get the engine braking wrong coming a corner, it really helps with that. If you know people missing gears or whatever, if the engine frickin' goes, basically if anything happens with the engine, internally, my engine will shutdown, or go into safety mode, it goes duhduhduhduhduh. I haven't even enough power to hardly go along. So it's not just about what the electronics will do to save you from yourself, it saves you when something goes wrong with the engine.

So if it feels like the oil pressure is going down, this, that, anything; it'll just shutdown as a safety measure. In the race I can override it, switch it off and keep going if it's just a small electronic problem or something stupid. But I mean, as a safety issue, it's huge. It's stopped a lot of accidents, it's stopped a lot of things from happening. So it's hard to say.

I mean, I really still don't enjoy them, I still love going out there and being able to slide a little bit more than what we can. But to be honest, I don't think results from anybody would really change.

It doesn't help you to go faster. It sometimes helps you to conserve tires more, things like this, but what we mainly use the mappings for is just to map the engine, not so much the electronics or the traction control. Just to map the engine, the way the power comes on, things like this.


To get a nice power, smooth power response?

Exactly, so we've got three maps, and normally the bottom two maps, the bottom map especially, is just for bringing it home. I can still run some good lap times, especially when I am on a flowing track, when you don't need the power. But if I was to overtake someone, I wouldn't really have the acceleration to come out of corners. It's mainly when you at the front, or by yourself somewhere, and you can just start rolling through, the fuel consumption is gonna be a lot better on that map.

Whereas the B map uses a little bit more, the A map, the map that I use the most, gives you even more, like I said, until you've got that advantage, you whack it back to the C map just to bring it home, make sure you've got enough fuel. Because the higher maps can really chew through fuel, especially with wheel spin.


I know you're leaving at the end of the season, but it looks like Ducati might be revisiting the screamer engine concept over the winter. Have you given any thought about whether it is worth having another look at that concept, or if it would be better to stay with the big bang?

If they can learn to control it, then yeah, it could be a great thing, because we lost a bit of power this year. Not so much lost from last year, but they brought an evolution of the screamer engine to the Valencia test, but the thing was just ridiculous. It wanted to rip my arms out and spin up and try and spit you off, and buck and weave. I did a few laps on it and decided I didn't want to have anything to do with it. So we rode the big bang engine, and it was quite similar to the other one, maybe a little less bottom end that first bit, but there was just so much more torque and progression through the revs.

As we've shown, it was the right decision: once we got the chassis to work a bit better, the engine was capable of winning races. We just missed the mark a bit. Considering we had one engine down after the first race, I think we've done pretty well. We're going to have no problems finishing the season. So we've basically done the whole season in five engines, and I think that's pretty good, compared to everybody else. We've managed it well, done everything right.

And we definitely chose the right engine for this year, we just weren't on the money with the setup, so, we took a little too long with that. Should be interesting to see what they can come up with for next year. But yeah, I rode whatever I had for this year, and it was the same from start to end, so I really had to work hard on it.



http://motomatters.com/interview/2010/11/03/casey_stoner_on_electronics_ducati_s_scr.html
 

MC Doktorn

Guest
Han är snabbare än Hayden. Lär väl ta några minuter till innan han lyckas ställa in cykeln?

Jag tror han inser att han har begränsad tid att ställa in och hitta sig själv tillrätta. Casey är snabb direkt och Jlo är grymt säker och snabbast dessa som han måste slå vilket han är långt ifrån i dagsläget
Att vara snabbare än mid pack Hayden är inte en option när man vill stå överst, inget varar för evigt.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men nu då, Lorenso är världmästare och han har inte vunnit alla race han har till och med varit utanför pallen. Det verkar som du tror att en världsmästare måste vinna alla race.
Om han är på dekis kan man inte säga under en sådan här säsong.

Vinnare eller förlorare handlar om några futtiga sekunder per race.

Men vi får se nästa år.

Jörgen har ju visat sig överlägsen all konkurrens varje gång hans motståndare varit friska och på banan. Att man inte vinner alla race en säsong tyder ju på att det finns något slags motstånd, något som gör att titeln blir värt något.

Några få sekunder är en evighet på banan, om du tävlar själv vet jag ej, men jag misstänker att du inte gör det, att bli frånåkt med sekunder mot slutet av ett race är inte skoj.

Jag tror inte att en världsmästare måste vinna alla race, men vinner han inga blir det som Hayden, en mästare utan rueeespekt...
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Fördelningen bland de som sitter på helt ny hoj:

1
2 Casey Stoner Honda 1:32.775
3
4
5
6
7
8
9
10 Valentino Rossi Ducati 1:33.882 +1.107
11 Randy de Puniet Ducati 1:33.914 +1.139
12
13
14 Cal Crutchlow Yamaha 1:34.314 +1.539
15 Loris Capirossi Ducati 1:34.631 +1.856
16 Toni Elias Honda 1:35.058 +2.283
17 Karel Abraham Ducati 1:35.076 +2.301
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jörgen har ju visat sig överlägsen all konkurrens varje gång hans motståndare varit friska och på banan. Att man inte vinner alla race en säsong tyder ju på att det finns något slags motstånd, något som gör att titeln blir värt något.

Några få sekunder är en evighet på banan, om du tävlar själv vet jag ej, men jag misstänker att du inte gör det, att bli frånåkt med sekunder mot slutet av ett race är inte skoj.

Jag tror inte att en världsmästare måste vinna alla race, men vinner han inga blir det som Hayden, en mästare utan rueeespekt...
Ja men va fan, Stoner då är han också slut, eller utan rueeespekt.
Är man död i VM för att man har en dålig säsong: och du sekunder är fan inte en evighet,,,,,,,,,,, om vi säger så här då Max Biaggi har varit världsmästare tidigare och nu blir han världsmästare igen, så alltså behöver man inte vara slut för att en säsong går åt pipan.
Men du får tycka den lilla skitungen Lorenso vara bäst. :tummenupp men Rossi vinner ju matsch om fansen.
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Så många experter, så många åsikter, för mig var idag som att se Hugo Simon på Milton, Wayne Gretzky i Djurgårn, Obelix med en bautasten i mitt kök... Trodde aldrig det skulle ske! :banana

Rossifan och Ducatifanatiker är nu en lysande kombo! Hej Jens :hej

För övrigt hatar jag ingen, Lorenzo kör som en gud, Stoner varvar gnällspikandet med herrejösseskörningar, Pedrosa är fläckvis så snabb så han inte fattar det själv, Hayden borde kunna landa på pallen lite oftare och Spies.... vicken kille!

Men Rossi & Ducati... i kolfiber... :kär:kär:kär
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Fan va det ska gnabbas om Rossi vs JLo! Jörgen har haft en toppensäsong inget snack och han blir nog svår att slå nästa år också. 2012 när det blir nya hojar tror jag han kommer få det lite svårare. Men den som lever får se.

Kan inte säga att jag är ett die-hard Rossifan, men hjärtat bultade lite extra när han satt på duccen idag. Sen kanske han är slut som många säger, har själv sagt det någon gång tror jag, men han kom faktiskt 3:a i VM trots att han bröt benet mitt i säsongen samt skada axeln i början av den. Vi får se.

Stoner är ju snabbare än Djävulen själv när allt sitter för honom, men ska han krascha ur vart 3:e lopp (överdrift) som han gjort senaste året kommer det ju kvitta ändå. Han har väl ett antal kvaddade Hondor på sitt samvete sedan tidigare år?

Roligast tycker jag är Spies på fabriksmatrial faktiskt, det förtjänar han.

Sen vad spelar testtider för roll? Är ju långt kvar tills det gäller? Sen om Rossi är slut får vi se men det har väl varit år innan han inte vunnit VM va? Sen börjar han ju faktiskt bli äldre...

Vi får se.
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Några bilder från testdagen idag: Hayden kom 3 kurvor på första passet, sen fick han åka skamkärra tillbaka. Hojen la av :näsblod
Pedrosa fick oxå ställa hojen mitt på start/mål rakan.
 

Bifogat

  • IMG_7958 (Small).JPG
    IMG_7958 (Small).JPG
    75.8 KB · Visningar: 102
  • IMG_7988 (Small).JPG
    IMG_7988 (Small).JPG
    82.2 KB · Visningar: 110
  • IMG_7995 (Small).JPG
    IMG_7995 (Small).JPG
    76.5 KB · Visningar: 99
  • IMG_8019 (Small).JPG
    IMG_8019 (Small).JPG
    88.1 KB · Visningar: 108
  • IMG_8049 (Small).JPG
    IMG_8049 (Small).JPG
    102.8 KB · Visningar: 103
  • IMG_8078 (Small).JPG
    IMG_8078 (Small).JPG
    80.1 KB · Visningar: 100
  • IMG_8126 (Small).JPG
    IMG_8126 (Small).JPG
    82.5 KB · Visningar: 107
  • IMG_8034 (Small).JPG
    IMG_8034 (Small).JPG
    85.4 KB · Visningar: 99
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top