Ersätta K&N-filter med skumfilter

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag står inför att designa om luftburken på mc:n, och vill ha bort det runda, stora K&N-filter som jag upplever tar upp onödig volym i luftburken. Det som skulle passa bäst vore att täcka en stor liggande yta med ett skumfilter som hålls på plats med ståltråd/perforerad plåt uppåt.

Några frågor:
Får jag bättre eller sämre flöde med samma yta skum som den svepta (icke-utveckade) ytan hos mitt gamla filter?

Hur grovt skum vill jag ha för att filtrera vettigt?

Vad skaffar man billigast/enklast dugligt skum att klippa till filter av?

Maskinen det handlar om är på storleksordningen 150 häst, och har i dagsläget ett filter som är runt, ~20cm högt, med en diameter på ~15cm. Ytan är tätt veckad, av något slags oljat tyg (K&N). Jag vill gärna få lägre undertryck än detta ger.

Jag skulle inte rekommendera att du sätter dit ett filter med lägre motstånd än du redan har, motorn behöver ett visst motstånd, både på insugssidan och avgassidan. Testa att köra lite helt utan luftburk eller avgassystem får du se. Risken finns väl att skumfiltret sugs sönder också, är det till RSV'n så är det ju ganska mycket luft som ska igenom på maxvarv, inte riktigt samma mängd som på crossar där man brukar ha skumfilter.

Kika på Kämnas Pure Tec filterlösning för din hoj. Kanske ger lite schyssta idéer.
Modell "öppen" burk http://www.kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=705

Det känns inte helt bra att mer än halvera luftburkens volym med filtret. Jag har en känsla av att det tar energi ur luftens rörelser om det blir stående vågor (som det blir ovanför trattarna) genom ett dämpande medium som skumfilter ändå är.

Jag skulle inte rekommendera att du sätter dit ett filter med lägre motstånd än du redan har, motorn behöver ett visst motstånd, både på insugssidan och avgassidan. Testa att köra lite helt utan luftburk eller avgassystem får du se. Risken finns väl att skumfiltret sugs sönder också, är det till RSV'n så är det ju ganska mycket luft som ska igenom på maxvarv, inte riktigt samma mängd som på crossar där man brukar ha skumfilter.

Kan du utveckla varför motorn behöver motstånd på insugssidan? Jag kan inte komma på någon bra anledning till varför en (insprutad) maskin skulle vilja ha det. Självklart kommer maskinen att få den mappning den behöver, jag har möjlighet att skruva på både tändkurva och bränslemapp individuellt för bägge cylindrarna.

Last edited:

Motstånd på insugssidan är av ondo varje fall för toppeffekten.

luftburk

Vet inte om du har orginal luftburk, om du har det kan du byta till den äldre som är större och har mindre strypning i insuget. Det finns en del som lägger en distansring mellan halvorna och skapar en större burk. Vill minnas att en del använder luftfilter till SAAB turbo i dessa moddade burkar.

Det fanns tidigare trådar i ämnet på http://www.famiglia-aprilia.se

/Andreas

Jag skulle inte rekommendera att du sätter dit ett filter med lägre motstånd än du redan har, motorn behöver ett visst motstånd,

:va Då skulle en turbomatad motor inte må bra?

Men jag tror jag vet vad du menar. Man behöver ha rätt avstämning på insugssidan också men då är vi efter spjäll. Före spjäll vill vi ha så lite skit som möjligt ivägen.

Det känns inte helt bra att mer än halvera luftburkens volym med filtret. Jag har en känsla av att det tar energi ur luftens rörelser om det blir stående vågor (som det blir ovanför trattarna) genom ett dämpande medium som skumfilter ändå är.

Se exemplet Helge, du behöver inte ha skumfilter ovanför just trattarna, du kan nöja dig med att ha det ovanför inloppet. Ju större area desto bättre.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back