Regnar in i caddyn:(

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Eftersom alla problem brukar kunna lösas med hjälp av folk på sporthoj så tänkte jag höra om någon vet något ang detta..
Har ett problem med min caddy(likadan som skoda pickup).
Jag har en sjö nere vid passagerar fötterna vilket verkar vara ett vanligt fel på dessa bilar, men jag kan inte hitta var det kommer in ifrån. Det enda jag ser är att det kommer uppefrån dvs under instrument brädan.
Fick tips om vindrutan men den ser okej ut med tätningen. Någon som har haft samma fel som kan hjälpa mig hitta var det kommer in.
Tack!!!!
MVH Jonny

Läckande tätning runt vindrutan är som du säger ett känt problem. Hade det på min -99 skoda. En bekant på en glasmästarfirma fyllde på med någon tätninggummi på tub runt rutan. Blev tätt och fint efter det.

Ut eller insidan, mot plåt eller glaskanten?

Inte den blekaste. Det regna in. Han fixa. Jag nöjd (och ett flak öl fattigare).

Jag var med när han gjorde det, men det var ett par år sedan, och kommer jag ihåg rätt så vill jag minnas att han körde på från utsidan (och eventuellt även insidan) mot glaset.

Läckande tätning runt vindrutan är som du säger ett känt problem. Hade det på min -99 skoda. En bekant på en glasmästarfirma fyllde på med någon tätninggummi på tub runt rutan. Blev tätt och fint efter det.

Ser ju som sagt okej ut. Listen ligger fin mot rutan...

Ett tips:

Testa att applicera något medel som bubblar. Borde fungera med diskmedel utspätt med vatten i en vattenspruta. Blås sedan från utsidan helst med tryckluft längst listen. Bubblar det på insidan har du hittat din läcka. Ungefär på så vis gör glasmonteringsfirmorna när de letar efter läcka från glasrutor på bilar.

Lånar tråden om det går bra. På min mammas bil har vi en läcka som är lite irriterande. I baljan där reservhjulet finns samlas det vatten. Jag vet inte om det kommer när man kör bilen eller från regnvatten. Funderar på om det kommer från någon list eller dränering som det är stopp i eller rent av tätningen från bakljusen. Jag vet att det saknas en liten gummiring som satt i baklåset. När vi öppnade det för många år sedan försvann det. Lite långsökt att tro att det är där vattnet kommer in. Är det någon som har ett bra förslag hur man går tillväga för att hitta den läckan? Något färgmedel man kan sätta som lämnar spår hur vattnet transporterar sig möjligtvis. Blåsa bubblor är inte helt enkelt utan att riva hela inredningen i bagageutrymmet. Vi lämnade in bilen på en firma men de lyckades uppenbarligen inte fixa felet. De påstod att det var något löv som satt sig i vägen för dräneringen. Bilen i fråga är en Volvo S40 från -96.

Jag hade en läcka i akvariet på en bil jag hade, jag slet bara loss plåten framför vindrutan och tömde en tub med silikon på alla ställen jag kom åt och där det såg ut att vara en skarv. Efter det var det snustorrt på golvet.

Harmon, bort med all inredning i bagageutrymmet. Låt någon spola vatten över bakluckan när denne är stängd medan du lyser in med en stark ficklampa genom skidluckan i baksätet och kollar vart vattnet kommer in.

Borde funka.

Varför inte va glad åt den självtvättande inredningen, hade problemet på min skoda pickup oxå. Lösningen va en vass skruvmejsel och några avrinningshål i golvet :yoparty

Befarade det skulle bli svaret. Ser själv ingen annan lösning. Vore smidigt om det fanns något spårämne man kunde smeta på lister runt bakluckan och bakljusen vilket torde vara den vägen vattnet kommer in i bagageutrymmet. Finns visserligen även en karosskarv där två plåtar går ihop på var sida strax under bakljusen om jag inte minns fel.

Harmon, bort med all inredning i bagageutrymmet. Låt någon spola vatten över bakluckan när denne är stängd medan du lyser in med en stark ficklampa genom skidluckan i baksätet och kollar vart vattnet kommer in.

Borde funka.

Hade samma problem, då var det som sagt dråneringshålet i luftburken som var igensatt. Ryck bort gummit som sitter där.

Kanske en dum fråga, men är det regnvatten som kommer in? Inte värmepaketetet eller så som läcker?

Jag har/hade också detta problem. Det fyllde min säkringsbox med vatten så jag fick problem med elen.

Lösning: Ta en borrmaskin och borra dräneringshål i säkringsboxen så funkar bilen igen:tummenupp

Kanske en dum fråga, men är det regnvatten som kommer in? Inte värmepaketetet eller så som läcker?

Troligtvis inte, då skulle det lukta glykol samt försvinna vatten ur systemet.
Men tanken är god, hade det varit en Saab hade det varit mycket möjligt :död

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...