Ktm 690

Byter street triplen mot en 690 imorgon :tummenupp , blir ny erfarenhet att köra motard. Tips mottages gärna! :)

kör inge ihjäl dig, du kommer ha svårt för att inte åka på bakhjulet! :tummenupp Det har jag märkt och jag har ändå gått ner från 1000cc till 654cc. :näsblod
 
ska nog byta till 2-fingershandtag på både frambroms och kopplingen, någon som har tips om vart man hittar dessa?
 
ska nog byta till 2-fingershandtag på både frambroms och kopplingen, någon som har tips om vart man hittar dessa?

jag leta runt efter justerbara (mer än orginal) men hitta inga. 690 smr fanns det till. pga att den har någon annan bromspump.

kapa original kanske fungerar?

jag köpte koppling + broms med art nr: 58702042000. för typ 661 spänn. Om man kollar upp broms å kopplingsgreppet separat kostar dom ca 500spänn styck :confused:
 
jag leta runt efter justerbara (mer än orginal) men hitta inga. 690 smr fanns det till. pga att den har någon annan bromspump.

kapa original kanske fungerar?

jag köpte koppling + broms med art nr: 58702042000. för typ 661 spänn. Om man kollar upp broms å kopplingsgreppet separat kostar dom ca 500spänn styck :confused:

Fan också, jag har precis köpt ett bromshandtag. Mitt är kapat eller snarare avslaget, gav fan i att byta bara för att det kändes rätt bra!
 
Nu har jag lusläst hela tråden om denna hoj. Egentligen handlar tråden mest om helsystem och mappning och problem med tomgång och tjuvstop. Nyttig fakta helt enkelt.
Det ligger ett gäng 690SM på blocket (5-6st) och dom är ju inte så fasligt dyra i pris direkt.

Men är det sån skillnad på SM och SMR? Fälgarna är ju ganska uppenbara.
Är sugen på en 07:a SM då dom ligger mig bättre i pris. Har kört fighter innan så övergången till motard lär väll bli hyffsat enkel.

Dom flesta verkar ju nöjda med sina hojar, men vad säger ni som har era kvar?
 
Nu har jag lusläst hela tråden om denna hoj. Egentligen handlar tråden mest om helsystem och mappning och problem med tomgång och tjuvstop. Nyttig fakta helt enkelt.
Det ligger ett gäng 690SM på blocket (5-6st) och dom är ju inte så fasligt dyra i pris direkt.

Men är det sån skillnad på SM och SMR? Fälgarna är ju ganska uppenbara.
Är sugen på en 07:a SM då dom ligger mig bättre i pris. Har kört fighter innan så övergången till motard lär väll bli hyffsat enkel.

Dom flesta verkar ju nöjda med sina hojar, men vad säger ni som har era kvar?

så sant. tänk om det skulle finnas en sporthojs-wiki klistrad i första inlägget i tråden. så skulle alla kunna bidra till wikin. dom återkommande frågorna handlar som du sa mest om avgassystem å mappning.

smr har fullt justerbar fjädring,mapp-switch (hur trotteln uppför sig), värre bromsok och bromspump.

Köp en 690 smc om du har råd... för så stor skillnad är det på sm/smr mot smc :banana
 
Ja, Frugan har gnällt som fan denna sommar när jag tog kortet på att jag inte har kunnat skjutsa henne (saknar passagerarsadel ala pucken design = skitbra då jag får åka själv) men nu börjar det bli som så att hon måste åka med.

En Smc vore fett med trevligt, men den kliver raskt upp i pris.
SM:en kostar ju betydligt mindre. Som ovanstånde talare har skrivit så har den bättre bromsar och sen så är den mycket snyggare.

jävligt mycket OT i tiigare skrift, men här kommer lite till.
Vaaaad i hela fridens namn är en Radielt monterad broms?

Är ju skillnad på bromsarna på SMC:n och SM:en
SMC:ns är ju bra mycket "fetare" än SM:en = radielt monterad vad jag har förstått(?), men är inte SM:en det också eller är bromsoket det som gör det radiellt monterad eller ej? (Hajar noll just nu)

En KTM blir det till sommaren hur som helst. En 690 av nyare modell.
 
så sant. tänk om det skulle finnas en sporthojs-wiki klistrad i första inlägget i tråden. så skulle alla kunna bidra till wikin. dom återkommande frågorna handlar som du sa mest om avgassystem å mappning.

smr har fullt justerbar fjädring,mapp-switch (hur trotteln uppför sig), värre bromsok och bromspump.

Köp en 690 smc om du har råd... för så stor skillnad är det på sm/smr mot smc :banana

Finns inte på min iaf. Blandat ihop med SMC kanske? :)
 
Ja, Frugan har gnällt som fan denna sommar när jag tog kortet på att jag inte har kunnat skjutsa henne (saknar passagerarsadel ala pucken design = skitbra då jag får åka själv) men nu börjar det bli som så att hon måste åka med.

En Smc vore fett med trevligt, men den kliver raskt upp i pris.
SM:en kostar ju betydligt mindre. Som ovanstånde talare har skrivit så har den bättre bromsar och sen så är den mycket snyggare.

jävligt mycket OT i tiigare skrift, men här kommer lite till.
Vaaaad i hela fridens namn är en Radielt monterad broms?

Är ju skillnad på bromsarna på SMC:n och SM:en
SMC:ns är ju bra mycket "fetare" än SM:en = radielt monterad vad jag har förstått(?), men är inte SM:en det också eller är bromsoket det som gör det radiellt monterad eller ej? (Hajar noll just nu)

En KTM blir det till sommaren hur som helst. En 690 av nyare modell.
Radiellt monterad broms (oket i det här fallet) betyder att bultarna som håller oket är monterade radiellt mot hjulaxeln. Alltså de sitter vinkelrätt mot axeln. Normala bromsar (ok) är följdaktligen monterade axiellt (koaxialt med hjulaxeln).
En radialpump har sin kolv jobbandes radiellt mot styret medans en "normal" pump jobbar axiellt mot styret.

Alla 690orna har radiella ok men det är bara SMR/Prestige som har radiell pump. Dessutom är oket lite finare på SMR/Prestige.
SMR/Prestige har även radiell kopplingspump.
Om jag inte minns helt galet är bromsarna samma på SMC och SM. Duke och SMR/Prestige har samma uppsättning.

Nedan en jämförelse mellan Prestige (som hette SMR 2008) och SM.
 

Bifogat

  • 16753_690_supermoto_still_1024.jpg
    16753_690_supermoto_still_1024.jpg
    96 KB · Visningar: 140
Last edited:
Finns inte på min iaf. Blandat ihop med SMC kanske? :)

Aha 690 duke har. Antog att smr också hade då.

Radiellt monterad broms (oket i det här fallet) betyder att bultarna som håller oket är monterade radiellt mot hjulaxeln. Alltså de sitter vinkelrätt mot axeln. Normala bromsar (ok) är följdaktligen monterade axiellt (koaxialt med hjulaxeln).
En radialpump har sin kolv jobbandes radiellt mot styret medans en "normal" pump jobbar axiellt mot styret.

Alla 690orna har radiella ok men det är bara SMR/Prestige som har radiell pump. Dessutom är oket lite finare på SMR/Prestige.
SMR/Prestige har även radiell kopplingspump.
Om jag inte minns helt galet är bromsarna samma på SMC och SM. Duke och SMR/Prestige har samma uppsättning.

Nedan en jämförelse mellan Prestige (som hette SMR 2008) och SM.

Smc har 4 st bromsbelägg ett till vare kolv i oket. Sm har 2 belägg .
 
Last edited:
Aha 690 duke har. Antog att smr också hade då.



Smc har 4 st bromsbelägg ett till vare kolv i oket. Sm har 2 belägg .

Jepp. Ser ut som oket är samma. My bad. SMC på bilden nedan, hittade ingen liknande på SMR. Men jämför med min tidigare bild.
Pumpen skiljer dock.
 

Bifogat

  • SMC_broms.jpg
    SMC_broms.jpg
    220.8 KB · Visningar: 104
Jag har precis köpt extra hjul till 570n som omedelbums ska byggas om til slanglösa :tummenupp

bygger du om själv eller lämnar du iväg jobbet? har du lust att berätta hur du gör om du gör det själv?

Ja, Frugan har gnällt som fan denna sommar när jag tog kortet på att jag inte har kunnat skjutsa henne (saknar passagerarsadel ala pucken design = skitbra då jag får åka själv) men nu börjar det bli som så att hon måste åka med.

En Smc vore fett med trevligt, men den kliver raskt upp i pris.
SM:en kostar ju betydligt mindre. Som ovanstånde talare har skrivit så har den bättre bromsar och sen så är den mycket snyggare.

jävligt mycket OT i tiigare skrift, men här kommer lite till.
Vaaaad i hela fridens namn är en Radielt monterad broms?

Är ju skillnad på bromsarna på SMC:n och SM:en
SMC:ns är ju bra mycket "fetare" än SM:en = radielt monterad vad jag har förstått(?), men är inte SM:en det också eller är bromsoket det som gör det radiellt monterad eller ej? (Hajar noll just nu)

En KTM blir det till sommaren hur som helst. En 690 av nyare modell.

mkt fokus på bromsarna. visst dom e bättre på smcn men dom förtjänar inte all uppmärksamhet. dra å testa en smc och sm innan du bestämmer dig så förstår du vad jag snackar om :tummenupp
 
Last edited:
fan hur svårt ska det vara? jag hittar inga korta koppling- och bromshandtag någonstans till min 690 enduro!? tvåfingers alltså!

någon???
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top