Motogp Estoril GRANDE PREMIO DE PORTUGAL

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Självklart drog jag det till sin spets, du skrev tex. att Lorenzo kör med mest elektronik och att Rossi & Hayden skulle tjäna på mindre elektronik. Då är inte min tolkning helt off tycker jag.

Anledningen till att det var spännande var nog inte pga elektroniken utan att de inte hade någon tid öht i torrt. Alla inställningar på hojen var ju chansningar.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
kan bara hålla med tidigare uttalanden, vad jag hört är trenden mindre TC för att sänka varvtiderna. Stoner är ökänd som en pokal eller hospital kille, lite TC och vägrar slå av om inte hojen håller måttet gör att han vinner överlägset eller ligger och simmar i bollhavet..... dom nya hojarna får ingen mer effekt..... utan bättre hållbarhet och lite bredare register vilket borde göra hojarna lite mer lättåkta men King Jörgen, Stoner, Rossi, Pedot och Dovi kommer dominera även nästa år, med lite uppstickare då och då på grund av att nästan alla hojar kommer rulla med samma effekt. :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, kan det inte vara så enkelt att toppförarna idag är så pass jämna och duktiga att det är den sammanlagda produkten av t ex deras material, körstil och personliga preferenser av banor som avgör vem som vinner? Mästare - det blir den som lyckas hålla ihop det bäst under en hel säsong, och det har Jörgen verkligen gjort med bravur denna säsong:) Oavsett vad man tycker om karlns personlighet och humor i övrigt.

Lorenzo, Pedrosa, Rossi och Stoner har ju alla banor där de för en betraktare förefaller närapå "oslagbara", säsong efter säsong. När dom håller ihop material och kropp.

Det blir ett spännande 2011 och störst utmaning kanske ändå Rossi förefaller stå inför? Frågan är väl i stället hur mycket av budgeten som satsas på utvecklingen av 2011 års 800-maskin när teamen ska ha fram en flång ny literskonstruktion till 2012?

Min (utgångna) 50-öring

Då är det bara dags för fansen att inse att Jörgen är en bättre förare även när råssi är frisk, för så är det...
 

MC Doktorn

Guest
Trist på spies dislocated ankle låter inte bra, massmedial överdrift?

Annars tycket jag det var Simoncelli var den som gjorde mest framsteg i relation till vad dom tidigare presterat.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Då är det bara dags för fansen att inse att Jörgen är en bättre förare även när råssi är frisk,

Inte förrän Töntjörgen har vunnit mer än ett mästerskap i stora klassen tänker jag erkänna att han är en bättre förare. :tungan

Men det blir i så fall med modifikation. Eftersom det bara finns en som är riktigt bäst...och det är Rossi. Så det så. :fakta

Och Zebban..jag tänkte fan på dig när Rossi drog om Jorge i början på racet.... "HURRA han hade FEL" !!! Men chi fick jag.

Förövrigt ett bra race. Det händer lite grand runt 3:de platsen. Jämt och bra och flera på gång. Synd att inte Hayden håller hela vägen.

Och Simonchelli blir en intressant uppstickare nästa år. Han skulle såklart inte ha vikit undan när dom kom ut på rakan. Eller finns det någon regel som säger att man måste.

Nåja...denna säsong är så gott som över. Det är nästa år som folk kommer att få bekänna färg.

Tjing!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Självklart drog jag det till sin spets, du skrev tex. att Lorenzo kör med mest elektronik och att Rossi & Hayden skulle tjäna på mindre elektronik. Då är inte min tolkning helt off tycker jag.

Anledningen till att det var spännande var nog inte pga elektroniken utan att de inte hade någon tid öht i torrt. Alla inställningar på hojen var ju chansningar.

Jag skrev:
"Att Lorenzo är så snabb som han är tillskrivs från många håll hans 250-liknande körstil, hög kurvhastighet och låta elektroniken ta hand om resten."

Du skrev:"
att Lorenzo kör med mest elektronik och att Rossi & Hayden skulle tjäna på mindre elektronik.

Det är ju inte riktigt samma sak..........
men jag TYCKER i alla fall att MINDRE elektronik gör att KÖRSKICKLIGHETEN ger större skillnader.

Sen vem som kommer att ligga i topp om två säsonger är inte troligt att vi kan sia speciellt mycket om idag. Det kommer många unga löften underifrån och dom är HUNGRIGA. Och våra hjältar idag blir äldre och kanske också mindre HUNGRIGA.

Jag tror knappast att tex. Carlos Cecca kommer tillbaka permanent till MotoGp...eller?
Men att Simoncelli kommer att vara i topp är nog ingen högodsare.

/KentW
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Kan ju inte kommit som någon förvåning eller? :tuttar

Nej, Jörgen är ju vidrigt duktig på det där med att köra fort när det svänger. Dock satt jag & riktigt mös (Larzon hade fixat bullar, och mer ghey-te blev det) där när Rossi var före.. Men det är ju Valencia om en vecka :gnissla
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men det blir i så fall med modifikation. Eftersom det bara finns en som är riktigt bäst...och det är Rossi. Så det så. :fakta

Och Zebban..jag tänkte fan på dig när Rossi drog om Jorge i början på racet.... "HURRA han hade FEL" !!! Men chi fick jag.

Tjing!

Det finns bara en som var riktigt bäst och en som är riktigt bäst. Så är det bara :fakta :tungan

Kul att du tänkte på mig ;)

Nej, Jörgen är ju vidrigt duktig på det där med att köra fort när det svänger. Dock satt jag & riktigt mös (Larzon hade fixat bullar, och mer ghey-te blev det) där när Rossi var före.. Men det är ju Valencia om en vecka :gnissla

Jag messade Jörgen på MSN innan och skrev att han skulle få ordentlig värme i framdäcket innan han började göra Rossi skitnödig. Det var den stunden du mös med kanelbullen :gnissla
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Trist på spies dislocated ankle låter inte bra, massmedial överdrift?

Annars tycket jag det var Simoncelli var den som gjorde mest framsteg i relation till vad dom tidigare presterat.
Från www.motogp.com

"Ben Spies (Monster Yamaha Tech 3) was unable to take his starting grid position of fifth after crashing on the sighting lap and dislocating his left ankle. The American is hopeful however of being fit to race in the final round of the season at Valencia next weekend."

Det låter som en stukad fot men jag är inte hemma på vad dislocated egentligen innebär medicinskt. Stukad är väl strained eller sprained?

A sprain is an injury to a ligament, the tough, fibrous tissue that connects bones to other bone. Ligament injuries involve a stretching or a tearing of this tissue.

A strain is an injury to either a muscle or a tendon, the tissue that connects muscles to bones. Depending on the severity of the injury, a strain may be a simple overstretch of the muscle or tendon, or it can result in a partial or complete tear.

Sprains
A sprain typically occurs when people fall and land on an outstretched arm, slide into base, land on the side of their foot, or twist a knee with the foot planted firmly on the ground. This results in an overstretch or tear of the ligament(s) supporting that joint.

Common Types of Strains

Ankle Sprains
The ankle is one of the most common injuries in professional and recreational sports and activities. Most ankle sprains happen when the foot abruptly turns inward (inversion) or outward (eversion) as an athletes runs, turns, falls, or lands after a jump. One or more of the lateral ligaments are injured.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Spies ska tydligen magnetröntgas. Detta borde sannolikt innebära att han inte har någon fraktur (?)
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Från www.motogp.com

"Ben Spies (Monster Yamaha Tech 3) was unable to take his starting grid position of fifth after crashing on the sighting lap and dislocating his left ankle. The American is hopeful however of being fit to race in the final round of the season at Valencia next weekend."

Det låter som en stukad fot men jag är inte hemma på vad dislocated egentligen innebär medicinskt. Stukad är väl strained eller sprained?

...

Dislocated = "hoppat ur led"

Måste vara en ovanlig åkomma på just fotleder. Är nog första gången jag hört detta. Men det kanske vanligtvis bakas in under stukningar?:va

Vissa stukningar är ju värre än andra. :gnissla
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ta bort elktroniken eller inte. Vi kommer ha samma snubbar på podiet även då eftersom de bästa förarna alltid hittar sätt att vara snabbast på.
Visst är det så! :tummenupp

Rossi är ju ett bra exempel på det. 500 2T, 990 4T och 800 4T med olika grader av elektronik spelar ingen roll, han vann ändå. Stoner, Grin-Jörgen och Butter skulle prenumerera på pallplatserna tillsammans med Rossi om de så körde flakmopeder.

I går var Grin-Jörgen utan tvekan den bäste föraren men att han utklassade Rossi är att ta i. Som Rossi själv sa hade han ingen chans att hänga på men man får vara bra naiv om man tror att han inte sänkte tempot medvetet med en lucka på över 20 sekunder till trean.
 

MC Doktorn

Guest
Dislocated = "hoppat ur led"

Måste vara en ovanlig åkomma på just fotleder. Är nog första gången jag hört detta. Men det kanske vanligtvis bakas in under stukningar?:va

Vissa stukningar är ju värre än andra. :gnissla

Dislocated en allvarlig skada brukar nästan alltid vara förenligt med frakturer.

Antagligen en rejält stukad fot
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Dislocated = "hoppat ur led"

Måste vara en ovanlig åkomma på just fotleder. Är nog första gången jag hört detta. Men det kanske vanligtvis bakas in under stukningar?:va

Vissa stukningar är ju värre än andra. :gnissla
Det kan ju helt enkelt vara så att han har slitit av ledband i fotleden, att det är detta som kallas 'dislocated'.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Visst är det så! :tummenupp

Rossi är ju ett bra exempel på det. 500 2T, 990 4T och 800 4T med olika grader av elektronik spelar ingen roll, han vann ändå. Stoner, Grin-Jörgen och Butter skulle prenumerera på pallplatserna tillsammans med Rossi om de så körde flakmopeder.

I går var Grin-Jörgen utan tvekan den bäste föraren men att han utklassade Rossi är att ta i. Som Rossi själv sa hade han ingen chans att hänga på men man får vara bra naiv om man tror att han inte sänkte tempot medvetet med en lucka på över 20 sekunder till trean.

Att han slog av är en del av det faktum att han blev utklassad.

9 sekunder är utklassning, så länge maskinmaterialet inte är det som orsakar det. Vad han väljer att säga som efterhandskonstruktion skiter jag i, han satsade garanterat 100%.

Yamma valde rätt, om dom hade valet :D
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Du imponeras av Rossi som får stryk med nästan nio sekunder? Största vinstmarginalen sedan Indianapolis förra året. Undrar vem det var som imponerade igår....

Är det hobby föraren som är igång och leker MR Bäst? Snälla hur många vm har rossi vunnit ? Hur många titlar har han inte tagit med dom märkena han kört för ? Kom igen när nån annan gör det. Och det är de jag menar att han är så sugen än på vinna efter allt detta.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är det hobby föraren som är igång och leker MR Bäst? Snälla hur många vm har rossi vunnit ? Hur många titlar har han inte tagit med dom märkena han kört för ? Kom igen när nån annan gör det. Och det är de jag menar att han är så sugen än på vinna efter allt detta.

Du berättar ju om saker han gjort historiskt.

Det kan väl ändå inte påverka ditt intryck av det race igår där han fick storspö av Jörgen? Eller?

Skilj på dina intryck av karriär och ett enstaka race. Tack.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att han slog av är en del av det faktum att han blev utklassad. 9 sekunder är utklassning, så länge maskinmaterialet inte är det som orsakar det. Vad han väljer att säga som efterhandskonstruktion skiter jag i, han satsade garanterat 100%.
Vad han sa i efterhand står redan i tråden men för den som följde racet är det uppenbart att Rossi försökte hänga på men att avståndet sakta ökade och att han därför sänkte sitt eget tempo. 9 sekunder eller 3 sekunder saknar relevans när man vet att man varken kan vinna eller komma trea.

Jag tror Grin-Jörgen dansade en sommar och det ska bli spännande att se vem han ska springa och grina hos nästa år :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top