Mc kort (riskutbildning?)

Jag trodde mitt kort var dyrt, eftersom man här nere är tvungen att ta ett bestämt antal teori och körlektioner via körskola (lagstadgat) och inte kan ta sitt kort privat som i Sverige. Men när man ser på ovan nämnda kostnader för svensk körkort är skillnaden relativt liten.
Mitt bilkort som togs för 6-7 år sedan kostade i Sverige omkring fem tusen och trodde att mckort låg i samma liga än idag.

Ja satt å räkna på det häromdan, ca. 25.000 betalade jag för själva kortet. Sen ca. 20.000 för ställ, hjälm, handskar, skor, ryggskydd. Och sen 38.000 för hojen...

Hur fan kan körskolorna ta så höga priser för MC, det kändes som om det var vi MC elever som bekostade hela körskolan...
Varför är MC så JÄVLA mycket dyrare?

Ja satt å räkna på det häromdan, ca. 25.000 betalade jag för själva kortet. Sen ca. 20.000 för ställ, hjälm, handskar, skor, ryggskydd. Och sen 38.000 för hojen...

Hur fan kan körskolorna ta så höga priser för MC, det kändes som om det var vi MC elever som bekostade hela körskolan...
Varför är MC så JÄVLA mycket dyrare?

Jag vet.

Citat från körskolan: "Det är så få som tar MC så vi jämnar ut det(så de tjänar lika mycket som de som tar bil för det är även billigare)"

När man gör riskutbildning 2 så står dom för motorcykel alltså?
Sen så har dom flera hojjar då eller står man fint och väntar att få köra sin runda?

När man gör riskutbildning 2 så står dom för motorcykel alltså?
Sen så har dom flera hojjar då eller står man fint och väntar att få köra sin runda?

Jag gjorde min risk2:a hos Farsta Trafikskola.
Då kör man varsin hoj under hela 2:an, antar(borde vara) att det är så hos alla.

ja tog kortet förra året, risk 2 på gillinge, vi va 4-5 pers alla varsin hoj (deras hojar).
kort tot ca 12"

Riskutbildning 1 då.. Är det mest att sitta och lyssna och notera eller är det nåt enklare prov på det?

Riskutbildning 1 då.. Är det mest att sitta och lyssna och notera eller är det nåt enklare prov på det?

Lyssna och diskutera i gruppen om vad man tänker och tycker. Sen visas lite klipp o allmän info om riskerna med mc åkning.

Ca 25.000:- kostade mitt A-kort, men så fastnade jag på krypmomenten.
Tröstar mig med att B-kortet bara kostade 1700:- för 16år sedan. :yoparty

Jag hamnade också på 20+ (2009), eftersom jag kuggade på krypkörningen TVÅ gånger .. Antar att IT-folk har lite svårare för praktiska moment ;)

Jag har gjort risk 1:an (750-850kr), 2:an(2500kr) och köpt 5 lektioner((ca4800kr) har 1.5 lektioner kvar av 5 st), inskriven (375kr) hos Rhodins trafikskola, jag behöver några lektioner till sen så blir det uppkörning hoppas jag hehe.
Risk2:an var helt klart värt pengarna utan tvekan! Vi fick köra Custom,Transalp, Honda hornet, och en BMW gs650 f tror jag den heter! jag älskade alla hojar förutom custom biken (vi skulle köra i en 180 graders kurva där jag körde av vägen när jag slog i och repade undersidan av custom hojen...)

La ner 20K på mitt kort ca,? Hade inte behövts men alltid bra med skön utbildning i ryggen

hm totalt 10 lektioner 4200:- riskett 600:- risktvå 2950:- foton m.m. totalt strax över 10000:- KLART VÄRT PENGARNA
sen tillkommer ju MC och skydd............................

Jag hamnade också på 20+ (2009), eftersom jag kuggade på krypkörningen TVÅ gånger .. Antar att IT-folk har lite svårare för praktiska moment ;)

Tssk, prata för dig själv. ;)

9 lock sisådär, hade lite möjlighet till egen träning, tog väl en 5 dubbellektioner, slapp dock risk 1 och 2, hyrde hoj till EN uppkörning (behöver man fler? :D ).

Tog mitt i maj 2008 (efter några års fuskande på geggmopeder kanske skall tilläggas ;) ).

/J - IT-hjon

Hur fungerar det egentligen? Många har berättat för mig att man får mckortet i samma veva som bilkortet? Har jag missat nåt? Isf så har jag kort olovligt hela sommaren :confused:

Mitt kort gick på strax över 3000kr. Uppkörning, Teoriprov, Tillverkning av körkort, handledarcertifikat. Tog mitt kort 2009. Nu måste man ju gå riskutbildningarna också.

Hur fungerar det egentligen? Många har berättat för mig att man får mckortet i samma veva som bilkortet? Har jag missat nåt? Isf så har jag kort olovligt hela sommaren :confused:

Är du allvarlig nu?:confused: Är du född före 1958 är det inga problem. Då fick man A-behörighet på köpet.:va

tog kortet i juni i år började köra första gången 28 april tog 14 lektioner
men då gick undanmanöver åt helvete första gången, blev 2 dubbel lektioner inan den funkade ,samt 2 st dubbel på krypkörning, det var det svåra, sen gick en dubbel lektion åt att köra i Borås, för att Ulricehamn är för liten stad :confused: kändes onödigt att ta Borås lektionen..,men skönt ändå att veta att man kan köra i mer trafik ...kortet gick på runt 18000-20000 inklusive allt då risk 2 an kostade 3200:brinnerup

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa