Behöver hjälp med att id en ducati 916sps

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Hej gott folk!
Jag var och kollade på en krockskadad, vad som skulle vara en 916 sps, men jag är skepptisk. Det var 3 ekrade fälgar (inte de 5 ekrade), ingen öhlinare bak (showa), sen borde det vara någon "id bricka" iom att det är en sps.
Är detta skojjeri? Verkar onekligen så! Det var ett billigt pris och skulle slagit till om jag visste att det var en sps

Är inte expert på modellen men försöker lite ändå.

Tämligen säker på att SPS:en hade 3-ekrade fälgar samtidigt som vanliga versionen. 5-ekrade kom mig veterligen -98.
Det som SPS har är vit kuts utan passagerarplats. Öhlins var nog inte heller standard på dom, iaf inte i fram kanske bak. Öhlinare har blivit mer vanligt på fin-modellerna på senare tid.

Det ska vad jag sett sitta en gravyr på styrkronan där det står "916 SPS" eller liknande. Har aldrig sett en utan, exempelbild:

76367d1284574511-fs-1998-ducati-916-sps-0640-12-500-obo-sps-cockpit.jpg

Ta inte det jag skriver utan en skopa salt, försöker bara vara lite hjälpsam :). Sök runt lite på nätet, finns tonvis med information.
Har du inget regnummer så du kan kolla upp den? Men det står kanske inte i bilregistret?

Precis, där är den! Det är trots allt en sps, de första sökningarna jag gjorde trodde jag att det inte var det.....
Är det någon som har en uppfattning om denna hojen generellt? Jag har kollat runt lite och man kan hitta ganska billiga delar till dessa på ebay.

Blir inte ramen på de där rätt ledsen vid krasch? Speciellt runt fotpinnar.
Fast klart, till ett riktigt vrakpris kan det vara värt med ett rambyte kanske?

Kan ju bli svårt att kontakta Ollenelli då han lagt ner sin verkstad. Han hade säkert kunnat berättat om det var en äkta SPS i vilket skick den var i om han tagit hand om den innan kraschen.

Nu finns motorcykeln sannolikt på en annan verkstad.

Vad är ett billigt pris på en krashad SPS? Tycker det ser dyrt ut att reparera den om man utgår från bilderna. I alla fall om man vill återställa den i ursprungligt skick med rätt kåpor etc.

Ska man bara ha den som bancykel kanske man gör en annan kalkyl.

Nu har du redan konstaterat att det är en sps och hade inte kunnat hjälpa dej med det ändå.

Det jag funderar på som andra redan gjort är om det rent ekonomiskt är lönt att ge sig på denna cykeln. Den ser rätt så illa tilltygad ut, hela panelen med instrumenten har gått åt skogen, framskärmen är förstörd och flyttad...risken är mycket stor att ramen fått stryk, även fälg, bromsskivor och gaffelben kan ha blivit krokiga.

Anledningen till att jag är lätt skeptisk är att jag själv köpte en kraschad Ducce, 900ss, som jag tittade noga på, trodde jag, det visade sig sen att ramen var intryckt vid styrhuvudet. Den hade krokig bromsskiva på ena sidan men endast lätta skrapmärken på kåpor och lite annat smått som var förstört. Alltså den såg betydligt bättre ut än denna.

Mitt råd är att du kollar den noga vad som är skadat och vad nya/begagnade delar skulle gå lös på. Även om det är ett billigt pris på den så kan slutnotan bli avsevärd.

Den är väl skrotad och avregistrerad av försäkringsbolaget..? Då kan du inte regga in den igen med den ramen.

Psst...ingen som har en ss-ram 91-97 med regpapper liggandes till otroligt billigt pris :rolleyes::D

Tack för alla svaren!
Jag har gett upp den, men nu är min far intresserad. Jag kollade runt lite på ebay och kåpdelar är får man billigt.

Ska med pappa och kolla på den igen och då ska jag kolla igenom ramen ordentligt, tack för tipsen!

Det stora som behövs annars är, gaffelben, styrkronor, framlampa, hållare till framlampan.
Uppskattningsvis är det typ 15 000 som behövs i delar.

Den är inte skrotad då det är en förutsättning var att den skulle gå att gatregga.

Tack för alla svaren!
Jag har gett upp den, men nu är min far intresserad. Jag kollade runt lite på ebay och kåpdelar är får man billigt.

Ska med pappa och kolla på den igen och då ska jag kolla igenom ramen ordentligt, tack för tipsen!

Det stora som behövs annars är, gaffelben, styrkronor, framlampa, hållare till framlampan.
Uppskattningsvis är det typ 15 000 som behövs i delar.

Den är inte skrotad då det är en förutsättning var att den skulle gå att gatregga.
Fast, nu är annonsen borta...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard