Verktygsfråga ang lagermontering

Du tar en av hylsorna som passar exakt mot den YTTRE av lagerbanorna när du ska slå i/ur ett lager.
Dornet (pinnen) sätter du i hålet på hylsan och slår på.

Du tar en av hylsorna som passar exakt mot den YTTRE av lagerbanorna när du ska slå i/ur ett lager.
Dornet (pinnen) sätter du i hålet på hylsan och slår på.

Så det är bara ett verktyg man slår i/ur lager med? inget mera avancerat?

Jag som hade tänkt att de kanske var ett mera smidigt verktyg, att slå i/ur lager brukar inte alltid gå så bra. Inte hjullager vargefall :näsblod

Jag menar hur slår man ut tex ett hjullager när man bara kommer åt från "baksidan". Trode biltema verktyget var lite mera sofistikerat som gjorde att man kunde "dra ut lager".

Men är det värt en investering i de där biltema verktyget? De lär inte vara den sista motorn jag kommer att riva.

Dra ut lager kräver andra verktyg, det där är bra till både styrlagermontering och hjullagermontering.
Demontering kräver lite andra prylar.
Köp i alla fall, bra att ha.

Dra ut lager kräver andra verktyg, det där är bra till både styrlagermontering och hjullagermontering.
Demontering kräver lite andra prylar.
Köp i alla fall, bra att ha.

I vanliga fall brukar jag ta en vanlig hylsa att banka i hjullager och liknande med. Och de funkar inte alltid så bra. Jag får avvakta med de där köpet.

De där ska jag kolla närmare på!

Men innan jag gör några inköp så ska jag lyfta ur motorn och börja riva, då vet man vilka grejer man behöver sen.

Last edited:
Köp en press. Dyrt, visst, men värt varenda krona om man skruvar mycket.

Jag är intresserad... Vad är att rekomendera för en hemmapysslare? 3 ton presen såg jag var lite väl dyr, 2 ton kanske räker?

Det som komma skall är att jag ska renovera motorn på min 2 takt enduro. Men lär säkert mecka med 4 taktare i framtiden.

Jag kan tänka mig att de som kräver mest kraft att trycka in är hjullager.

Last edited:
Jag är intresserad... Vad är att rekomendera för en hemmapysslare? 3 ton presen såg jag var lite väl dyr, 2 ton kanske räker?

Det som komma skall är att jag ska renovera motorn på min 2 takt enduro. Men lär säkert mecka med 4 taktare i framtiden.

Jag kan tänka mig att de som kräver mest kraft att trycka in är hjullager.

Hjullager fixar du med varmluftspicka för 300:-

Lite lagom med värme 80-100 grader så trillar lagret ute eller i, alu vidgar sig lätt med lite värme.

Köp en press. Dyrt, visst, men värt varenda krona om man skruvar mycket.

Håller med :tummenupp det är aldrig bra att banka i ett lager. Blir dessutom lått byrålåda. Hylsa funkar bra och får man in grejen i ett hyfsat skruvstäd kan man pressa i lagret. Ibland funkar det mot arbetsbänken och en lämplig tving. En gängstång med muttrar går bra om det är ett hjullager tex. Press är bäst om man har tillgång till det. En enkel ram och en billig domkraft fun kar också. Banka gör man i absolut sista hand.

Hjullager fixar du med varmluftspicka för 300:-

Lite lagom med värme 80-100 grader så trillar lagret ute eller i, alu vidgar sig lätt med lite värme.

Japp värme är aldrig fel och frysboxen är bra också vid montering.

Last edited:
lagren som du tar ur är det inte så noga med du kan pressa på inre lagerbanan, lagret ska ju ändå bytas. Nä du sa montera lagre börja med att förvara denya lagren i frysen en bra stund, motorlhalvorna förvara du i ugnen en stund till de blivit ca 60 grader. veven förvarar du oxå i frysen. Nu kommer allt att gå lätt som en plätt att plocka ihop.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti