Ktm 950 sm

Följde Jensens exempel & slängde på en Motohooligan luftburk http://www.motohooliganperformance.com (tack Jensen för supporten)

Låter som en höjdare! Hur lång tid tog det för dig att meka dit grejorna?

Är det någon som funderat över hur detta påverkar maskinens långsiktiga välbefinnande? Så länge det nya filtret inte släpper igenom någon skit så borde det inte vara så farligt? Jag gissar att garantier osv blir ett minne blott?:confused:

Helt klart bra med saker som ger en jämnare gång (på låga varv). Om jag fattat rätt gör även ett akra + mappning gott för detta.
 
Nåjaa, dags att lägga in lite tråkigare inlägg emellanåt. Nu hände de på de vise att min 950 smr int starta en kall morgon. Berätta åt mig som endast tidigare ägt spel med insprut, att kan problemet ligga i kondensvatten som bildats i förgasarna, och löser man problemet genom att tömma dem, eller finns de klokare åsikter?

Tror du behöver ge lite mer detaljer/beskrivning av vad som händer. Går startmotorn alltså?

Basic felsökning:
- Blir det gnista på stiften?
- Kommer det soppa/bensin?
- Är luftvägarna öppna?

Låter skumt att det skulle bli så mycket kondens i förgasarna att den inte ens tänder till. Hur länge sedan var det du hade igång den sist?
 
Tjenare!

Undrar vad ni använder för motorolja till era sumos.

Det är dax att göra oljebyte och ställa in hojen inför vintern :(
Kollade på johansMc där går olja (4l motul ) + filter på nästan 1000kr.
Vill gärna ha tips på billigare alternativ.
 
Tror du behöver ge lite mer detaljer/beskrivning av vad som händer. Går startmotorn alltså?

Basic felsökning:
- Blir det gnista på stiften?
- Kommer det soppa/bensin?
- Är luftvägarna öppna?

Låter skumt att det skulle bli så mycket kondens i förgasarna att den inte ens tänder till. Hur länge sedan var det du hade igång den sist?

Jag hade den igång dagen innan, de va köldgrader på natten o ja försökte starta den tidigt på morgonen. Startmotorn snurrade nog o motorn "lovade" några gånger men dog ut genast.

Finns det någon lättåtkomlig tömningsskruv att tömma förgasarens flottörhus med utan att ta halva motorcykeln isär? Det kan ju i alla fall inte skada att pröva det, o se om de hjälper.
 
Last edited:
Tjenare!

Undrar vad ni använder för motorolja till era sumos.

Det är dax att göra oljebyte och ställa in hojen inför vintern :(
Kollade på johansMc där går olja (4l motul ) + filter på nästan 1000kr.
Vill gärna ha tips på billigare alternativ.

Jag kan varmt rekomendera Castrol power 1 racing 10w50. Den kommer jag köra vidare på, vet inte vilken olja dom hade hällt i vid 100 mils servicen men denna gjorde underverk för växellådan. Den är dock inte billig, gav 600:- för 4L.


Låter som en höjdare! Hur lång tid tog det för dig att meka dit grejorna?

Är det någon som funderat över hur detta påverkar maskinens långsiktiga välbefinnande? Så länge det nya filtret inte släpper igenom någon skit så borde det inte vara så farligt? Jag gissar att garantier osv blir ett minne blott?:confused:

Helt klart bra med saker som ger en jämnare gång (på låga varv). Om jag fattat rätt gör även ett akra + mappning gott för detta.


Det är absolut en höjdare! :) Man kan tycka att det låter dyrt med 3-4 tusen för en luftburk, men när den väl sitter på och man märker vilken skillnad den gör så blev det helt plötsligt billigt.

Tyvärr gav inte slip-on + akra map speciellt mycket vad det gäller ojämn gång och av/på effekten på låga varv. Tror mer på att modifiera/ta bort secondary butterflies (http://www.ktm950.info/how/fuel_injection/butterfly_removal.html)
Och köpa "o2 sensor eliminators" finns på eBay.

Jag har gjort dessa modifikationer, dock gjorde jag allt på en gång (motobox, bort med sas, o2 sensor och butterflies) Så jag vet inte hur pass mycket de gör var för sig.
 
Last edited:
950smr

tänkte hör om det är nån som vet om Alla 950 dör på ena cyllen vid weeling eller är det bara ett fåtal har ju läst mkt om dessa problem här men Johans mc har aldrig hört talas om detta fenomen (konstigt ) en så stor återförsäljare borde ju veta det ?
 
tänkte hör om det är nån som vet om Alla 950 dör på ena cyllen vid weeling eller är det bara ett fåtal har ju läst mkt om dessa problem här men Johans mc har aldrig hört talas om detta fenomen (konstigt ) en så stor återförsäljare borde ju veta det ?

Har aldrig upplevt det, men nu gör jag inte wheelies på mer än kanske 100m, det kanske uppkommer om man ligger på slangen längre:confused:

min sumo har iallfall gått klockrent i 1100mil, möjligvis har den varit lite dum att få igång någon gång men det kan lika gärna berott på handhavande fel med choken:huvet

Har du ingen KTM åk och köp en till ngt shyst höstpris:tummenupp och sälj riskokaren:arsele
 
Har redan sålt den o tjackat en -08 950 smr ny med 16drev avstrypt o leovince den verkar gå bra men har inte dragit på riktigt har ju bara gått 4 mil nu o har ställt in den nu för vintern
 
Jag hade den igång dagen innan, de va köldgrader på natten o ja försökte starta den tidigt på morgonen. Startmotorn snurrade nog o motorn "lovade" några gånger men dog ut genast.

Finns det någon lättåtkomlig tömningsskruv att tömma förgasarens flottörhus med utan att ta halva motorcykeln isär? Det kan ju i alla fall inte skada att pröva det, o se om de hjälper.

Gjorde du som vanligt eller provade du med olika lägen på choke, gas o.s.v.

Har du någonsin haft något med förgasare och manuell chpke tidigare?
Startproceduren är annorlunda när det är minusgrader mot när det är sommar. Prova dig fram, alla som haft en gammal bil med choke vet att man får laborera hela tiden.

Sen är originalbatteriet känt för att ge upp efter ett par år, kan det vara så enkelt att du har dåligt med ström, batterier gillar inte minusgrader.
När min 950SE stått ett tag kan jag behöva kabla igång den med en bil.

Tror inte att du ska ge dig på förgasarna det första du gör.
 
Gjorde du som vanligt eller provade du med olika lägen på choke, gas o.s.v.

Har du någonsin haft något med förgasare och manuell choke tidigare?
Startproceduren är annorlunda när det är minusgrader mot när det är sommar. Prova dig fram, alla som haft en gammal bil med choke vet att man får laborera hela tiden.

Sen är originalbatteriet känt för att ge upp efter ett par år, kan det vara så enkelt att du har dåligt med ström, batterier gillar inte minusgrader.
När min 950SE stått ett tag kan jag behöva kabla igång den med en bil.

Tror inte att du ska ge dig på förgasarna det första du gör.

Jepp har ägt endast cyklar med insprut tidigare. Det är sannolikt att det är endast batteriet som är kaputt. Efter några försök gav batteriet nämligen opp, nästa plan e att ladda den och försöka starta på dagen då de är varmare, om de inte fungerar ta hjälpström från en bil.
 
Jepp har ägt endast cyklar med insprut tidigare. Det är sannolikt att det är endast batteriet som är kaputt. Efter några försök gav batteriet nämligen opp, nästa plan e att ladda den och försöka starta på dagen då de är varmare, om de inte fungerar ta hjälpström från en bil.

Om du nu ändock skulle vilja dränera flottörhusen så
lossar du på locken få luftburken. En på vänster sida och en på
höger. Där inne sitter det insexskruvar längst ner på flottörhusen.
Lätta på dessa och dränera. Tror dock inte heller att det är det som felar. Lycka till hursomhelst!
 

Bifogat

  • access_cover_right.jpg
    access_cover_right.jpg
    40.2 KB · Visningar: 89
  • fugge.jpg
    fugge.jpg
    43.8 KB · Visningar: 87
Sitter och drömmer om touringturer att göra nästa år... Men tills dess behöver jag skaffa en bra tankväska med kartfodral.

Har hittat följande:
KTM, 2044 kr
Held, 1290 kr
Fultema, 249 kr

De första två passar garanterat bra på en SUMO, men biltemas har jag ingen aning om.

Är det någon som har någon bra väska att rekommendera till SUMO-tank?

Grüss gott :)
 
Sitter och drömmer om touringturer att göra nästa år... Men tills dess behöver jag skaffa en bra tankväska med kartfodral.

Har hittat följande:
KTM, 2044 kr
Held, 1290 kr
Fultema, 249 kr

De första två passar garanterat bra på en SUMO, men biltemas har jag ingen aning om.

Är det någon som har någon bra väska att rekommendera till SUMO-tank?

Grüss gott :)




Hur ser KTM väskan ut?

Har en KTM väska liggandes. Dock vet jag inte om den passar på
990






.
 
själv körde jag med en oxford väska i hårt tyg på varje sida ibak bredvid sadeln, gick riktigt bra:tummenupp

fick montera på ett par plattjärn med ett par vinklar så jag fick ut plasten ifån avgas systemet bara.
 

Bifogat

  • 23-4267.jpg
    23-4267.jpg
    32.4 KB · Visningar: 86
Last edited:
Har bokat tid för bänkning

Någon som vet vad man kan förvänta sig.
950sm med acra slipon
fullflödes filter är bestält
sas och allt annat skräp är borta
 
tänkte hör om det är nån som vet om Alla 950 dör på ena cyllen vid weeling eller är det bara ett fåtal har ju läst mkt om dessa problem här men Johans mc har aldrig hört talas om detta fenomen (konstigt ) en så stor återförsäljare borde ju veta det ?

Det är ett vanligt problem på ktm 950 tyvärr. I övrigt så är hojjen kanon. Du får testa med din hoj och om du får problem så starta en diskussion i denna tråden:tummenupp
 
Det är ett vanligt problem på ktm 950 tyvärr. I övrigt så är hojjen kanon. Du får testa med din hoj och om du får problem så starta en diskussion i denna tråden:tummenupp

Tjo.. men det borde ju vara fixat nu! på dom årsmodellerna som det var problem med!
Min har aldrig gått dåligt varken om jag kört på bakhjulet framhjulet eller liknande.
Suverän hoj helt enkelt:tummenupp

Någon som vet vad man kan förvänta sig.
950sm med acra slipon
fullflödes filter är bestält
sas och allt annat skräp är borta
antar att 16 drev är monterat?
isåfall
-skönare ljud, helt klart

-powerwheela löjligt enkelt på 2an, med lite teknik kanske till och med på 3an :banana

-jämnare gång

-mer lättstartad(inte massa motstånd och skit kvar i burkarna)

osv osv:tuttar
 
Last edited:
Tjo.. men det borde ju vara fixat nu! på dom årsmodellerna som det var problem med!
Min har aldrig gått dåligt varken om jag kört på bakhjulet framhjulet eller liknande.
Suverän hoj helt enkelt:tummenupp


antar att 16 drev är monterat?
isåfall
-skönare ljud, helt klart

-powerwheela löjligt enkelt på 2an, med lite teknik kanske till och med på 3an :banana

-jämnare gång

-mer lättstartad(inte massa motstånd och skit kvar i burkarna)

osv osv:tuttar

3:an bör du utan problem få upp utan koppling. Det gör den redan med epc borttagen och 16-t ibland.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top