Gaffelkrona, hållfasthet

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller på och renoverar martinen. Upptäckte att den nedre och övre gaffelkronan är likadana (och eftersom den nedre tar upp den största delen av all kraft kanske det inte är optimalt). Så jag har tänkt byta gaffelkrona.
Jag vill ha en gaffelkrona av sporthojsmodell, dvs utan uttag för styre på den övre kronan. Och efter en check av vad som finns att tillgå verkar jag ha destillerat utbudet till en FZR600 krona (38mm gaffelben). Då till frågan, kommer en sådan klara den extra belastning som en 70-tals 1000cc klump utgör mot en 600cc sporthoj från början av -90-talet.

Eller ska jag satsa på att hitta en krona av grövre modell, från något av motsvarande vikt, och sedan fixa distanser så att 38mm gaffelbenen passar?

Sista alternativet är att få övre och nedre krona utfrästa, men då snackar vi en femdubbling av kostnaden, utan nämnvärd egenskapsförbättring.

Kolla så att den har ok offset också. det påverkar försprånget ganska mycket.

Jag tror knappast motorstorleken/vikten spelar störst roll. Krafterna på gaffeln vid tex inbromsning från toppfart eller att köra på knölar/kanter/skarvar i toppfart blir nog betydligt mycket större på en modern 600 än en äldre 1000 pga högre toppfart.

OM gaffelkronorna sitter ordenligt fastskruvade så blir det ingen skillnad på belastning.

När man bromsar trycks den nedre bakåt och den övre framåt med motsvarande kraft.
När det fjädrar tar nedre lagret och toppmuttern lika mycket kraft.... så att. Någon skillnad ska det inte vara.

Mats

Finns en här på sporthoj som jag med alla andra av hans kunder nog också varmt rekomenderar, han gör jävligt snygga bra kronor mm på besställning. Han har tagit 1500kr styck när jag beställt och dom har hållt för klotning i 100 blås där hojen desutom fruvolta och landa på stynocken med mitt gammla thunbderacelok. Inte en tillstymmelse till skada på kronan.

Kör även sunthoj med hanskrona på min 600 nu och den åker i backen lite då och då:)

Tror han har din modell men om inte så ritar han upp en ny efter dina önskemål om han inte lagt av vill säga. Men leta på honom här på SH.

Minns inte vad han heter men finns massa trådar och bilder här på sporthoj om honom, har själv några gammla trådar där du kan hitta honom.

Lycka till

Finns en här på sporthoj som jag med alla andra av hans kunder nog också varmt rekomenderar, han gör jävligt snygga bra kronor mm på besställning. Han har tagit 1500kr styck när jag beställt och dom har hållt för klotning i 100 blås där hojen desutom fruvolta och landa på stynocken med mitt gammla thunbderacelok. Inte en tillstymmelse till skada på kronan.

Kör även sunthoj med hanskrona på min 600 nu och den åker i backen lite då och då:)

Tror han har din modell men om inte så ritar han upp en ny efter dina önskemål om han inte lagt av vill säga. Men leta på honom här på SH.

Minns inte vad han heter men finns massa trådar och bilder här på sporthoj om honom, har själv några gammla trådar där du kan hitta honom.

Lycka till

Hans nick är Slowdog.

Jag tror knappast motorstorleken/vikten spelar störst roll. Krafterna på gaffeln vid tex inbromsning från toppfart eller att köra på knölar/kanter/skarvar i toppfart blir nog betydligt mycket större på en modern 600 än en äldre 1000 pga högre toppfart.

Den tiden jag kommer tillbringa över 200 km/h, vilken martinen borde klara, och en modern 600 definitivt kommer klara, är begränsad. Defakto kvarstår, gaffeln kommer utsättas för stötar/krafter som orsakas av en 50% större vikt än vad den vanligen är designad för.

Lycka till

Jo, men då är vi med nedrekrona med presspassning och kraftigare dimenstionering uppe på 3500-4000.- vilket är lite mer än vad man får slanta för en beggad fzr600 krona från tüskland.

OM gaffelkronorna sitter ordenligt fastskruvade så blir det ingen skillnad på belastning.

När man bromsar trycks den nedre bakåt och den övre framåt med motsvarande kraft.
När det fjädrar tar nedre lagret och toppmuttern lika mycket kraft.... så att. Någon skillnad ska det inte vara.

Mats

Du menar ingen skillnad i belastning mellan övre och nedre?
Ja, någonstans rent mekaniskt i ditt resonemang håller jag med, men förstår då inte varför alla undre std kronor är väldigt mycket kraftigare än de övre, ofta nedre i stål och övre i alu.

"När det fjädrar tar nedre lagret och toppmuttern lika mycket kraft.... så att. Någon skillnad ska det inte vara." Hmm, nja, borde inte nedre lagret ta all kraft, vid en kraft riktad rakt mot kronan?

Last edited:
Den tiden jag kommer tillbringa över 200 km/h, vilken martinen borde klara, och en modern 600 definitivt kommer klara, är begränsad. Defakto kvarstår, gaffeln kommer utsättas för stötar/krafter som orsakas av en 50% större vikt än vad den vanligen är designad för.

Men du är väl maskinare? :va

OK att du har lite högre statisk vikt, men det är väl ändå inte mycket större skillnad än mellan än tanig 45kg brud och en lönnfet 110kg gubbe som pilot?
(förutsätter iofs att du inte själv kvalar in i högre viktklasser)

Dessutom är ju de dynamiska påfrestningarna mycket större, samt ökar med kvadraten på hastigheten men bara linjärt med vikten.

<brasklapp>
Sitter och sippar Ardbeg, så vad jag tycker låter vettigt just nu måste inte vara det i morgon.
</brasklapp>

/Anders

PS. Var i källaren håller du till? Skulle va kul att få se den gamle vid tillfälle. DS

Nu sitter jag visserligen å sippar yoghurt, men jag håller med Anders! Rörelseenergin påverkas ju betydligt mycket mer av hastigheten än av vikten. För att räkna på Martinen, säg 300kg i 180kmh = 300*50*50 (mv^2 i kg och m/s) = 750kJ. En 600, som då skulle väga 200 (om Martinen väger 50% mer), och gör ca 250kmh, ger 200*70*70 = 980kJ.

Vikterna är lite tagna med känn och ja, 70m/s = 252kmh :tungan, men iaf så tror jag att vikten är ett mindre problem, i synnerhet med ganska bra gaffelvinkel, det hade nog varit ett annat scenario om du hade haft en långgaffel.

Nu sitter jag visserligen å sippar yoghurt, men jag håller med Anders! Rörelseenergin påverkas ju betydligt mycket mer av hastigheten än av vikten. För att räkna på Martinen, säg 300kg i 180kmh = 300*50*50 (mv^2 i kg och m/s) = 750kJ. En 600, som då skulle väga 200 (om Martinen väger 50% mer), och gör ca 250kmh, ger 200*70*70 = 980kJ.

Vikterna är lite tagna med känn och ja, 70m/s = 252kmh :tungan, men iaf så tror jag att vikten är ett mindre problem, i synnerhet med ganska bra gaffelvinkel, det hade nog varit ett annat scenario om du hade haft en långgaffel.

Om man ska frontalkrocka i 300 eller 200 så kan rörelse energin vara intressant att veta.
Men bromskraften kan ändå inte bli högre än att MC tippar framåt.

Mats

Om man ska frontalkrocka i 300 eller 200 så kan rörelse energin vara intressant att veta.
Men bromskraften kan ändå inte bli högre än att MC tippar framåt.

Mats
Fast det beror ju å andra sidan på hur högt och hur långt bak tyngdpunkten ligger. Med samma fäste så skulle man ju teoretiskt kunna bromsa otroligt mycket bättre med en chopper än med en sporthoj, med samma bromsar vill säga.

Men du är väl maskinare? :va

OK att du har lite högre statisk vikt, men det är väl ändå inte mycket större skillnad än mellan än tanig 45kg brud och en lönnfet 110kg gubbe som pilot?
(förutsätter iofs att du inte själv kvalar in i högre viktklasser)

Dessutom är ju de dynamiska påfrestningarna mycket större, samt ökar med kvadraten på hastigheten men bara linjärt med vikten.

<brasklapp>
Sitter och sippar Ardbeg, så vad jag tycker låter vettigt just nu måste inte vara det i morgon.
</brasklapp>

/Anders

PS. Var i källaren håller du till? Skulle va kul att få se den gamle vid tillfälle. DS

Skyller lite på att jag kör logistikinriktningen...;)

Men det är bra, vill bara försäkra mig om att det kommer hålla.

Hehe, självklart kan du få titta förbi, pma över ditt nummer kan jag dra ett sms när jag är där. Sitter i malmö och kör exjobb nu så blir när jag får tid att jag är i verkstan (m-verkstan då). Blir ofta tisdag/onsdagkvällar, men kan ju höra av mig i "tid". Men kan slänga ett varnade ord, är inte mycket att se i dagsläget...

Fundera på hur ofta egentligen gaffelkronor vart konstruktionsmässigt felaktiga på produktionshojar som säljs. Och de som tillverkar specialhojar oxå.

Vad man bör fundera mera på är materialet i kronorna, om de e gammalt och ev. utmattningsbenäget i en gammal krona, jämfört med att du kanske bör sätta dit en nyare krona om du ska ut å köra entusiastiskt :)

Största påfrestningarna e ju vid max inbromsning så man nära på står på örona å samma vid kurvtagning.
Sedan onormalt om man smackar in å något...
Och en onormal utövning men som tar på hela skiten .... bakhjulsåka där man sliter upp den 90 grader å släpper ner den med en duns. Samma när man plockar lådan ut å gaffeln slår ner å över 200 blås.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard