Honda Nsr axialspelet på tok för stort?

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Tjena bytte stator på hojen förra veckan och passade då på att känna på svänghjulet. Till min stora förskräckelse kände jag att axialspelet var jättestort. Vi snackar 2,5-5mm uppskattningsvis. Detta kändes alldeles för stort?
Så min fråga är om det sitter något axiallager som går att byta eller om man måste byta hela vevaxeln?

Edit: Hojen har gått 4000 mil

MVH V

Last edited:
Nu är jag inte helt säker, men om du tar bort cyllen så kan du kolla om lagren i lill- och storändan är ok. Kan vara detta som ställer till det. Har den gått 4k mil så bör den renoveras.

5-10mm? Verkar ju nästan som att det inte finns shims på den vevaxeln eller som att den är alldeles för hårt ihoppressad... Fast då borde inte vevstaken ha nåt axialspel...

Kollat så att svänghjulet verkligen inte sitter löst? Dvs att muttern har skruvat ut sig.

Axialspelet på min 525 ska vara max 1mm enligt boken, så 5-10mm låter helt åt helvete.

Edit: skaffa mekhandbok och ta reda på vilket spel du ska ha, när du vet så är det antagligen rätt (antagligen inte, men då tar du det problemet då.)

Är det helt åt helvete (antagligen) så river du ner motorn och mäter veven mellan skinkorna och ser vad du får där, står vad du ska ha i boken.

En vev till en nsr kan väl inte vara så dyr? Nån tusing antar jag, kolla ebay.

Last edited:
Är det svänghjulet eller veven som rör sig?

Du kan i det närmaste omöjligen ha 5-10mm axelt spel på veven med en motor som går att köra.

Nä jag tror du monterat på svänghjulet fel.

/Fredde

Vad jag vet så brukar det inte finnas plats för ett sådant spel, eller rättare sagt jag har aldrig varit med om någon motor som skulle kunna ha ett sådant spel om nu inte vevaxeln gått ur blocket.

Ok jag har nu kollat på en stålskala och kom fram till att min uppskatning var lite fel :gnissla 2,5-5 mm axialt spel var det
Jag har inte demonterat svänghjulet statorn sitter utanför.
svänghjulet sitter som det ska..
Har kollat på en del sprängskisser och ser inget specifikt axiallager..

Ok jag har nu kollat på en stålskala och kom fram till att min uppskatning var lite fel :gnissla 2,5-5 mm axialt spel var det
Jag har inte demonterat svänghjulet statorn sitter utanför.
svänghjulet sitter som det ska..
Har kollat på en del sprängskisser och ser inget specifikt axiallager..

Nä det finns inte något som heter axial-lager.

Så du menar att du kan dra vevaxeln typ i muttern och att den glappar 2.5-5mm i sidled?

Vad mätte du med?

/Fredde

Det måste vara ett slags rekord, skinkorna måste vara på väg igenom och lagrena borta. om det nu inte menas radial spel.

Ja jävlar! Men inget du hittar på en NSR-spis :)

/Fredde

Du har fel, en NSR 125 har spårkullager som ramlager (sidan 107-119 i servicemanualen.) Spårkullager tar både radiella och axiella krafter så alltså har den axiallager. Eftersom det är en 2-takt med spårkullager så antar jag att det är C3 tolerans på lagren.

Nu vet jag inte dimensionen men jag skulle bli förvånad om spelet i axiell ledd skall vara mer än någon tiondels mm.

Svänghjulet sitter på en kona med kil.

Om TS har 2,5-5mm axiellt spel när han drar i svänghjulet (och det sitter som det skall) skulle i alla fall inte jag köra mer innan jag rivit motorn.

Last edited:
Du har fel, en NSR 125 har spårkullager som ramlager (sidan 107-119 i servicemanualen.) Spårkullager tar både radiella och axiella krafter så alltså har den axiallager. Eftersom det är en 2-takt med spårkullager så antar jag att det är C3 tolerans på lagren.

Nu vet jag inte dimensionen men jag skulle bli förvånad om spelet i axiell ledd skall vara mer än någon tiondels mm.

Svänghjulet sitter på en kona med kil.

Om TS har 2,5-5mm axiellt spel när han drar i svänghjulet (och det sitter som det skall) skulle i alla fall inte jag köra mer innan jag rivit motorn.

Tänkte skriva samma sak, men du var före.
Klar det finns axiallager, hur skulle annars vevaxeln vara kvar i vevhuset. Spårlager fungerar som sagt både som radial och axiallager.

Mats

Du har fel, en NSR 125 har spårkullager som ramlager (sidan 107-119 i servicemanualen.) Spårkullager tar både radiella och axiella krafter så alltså har den axiallager.

Nää spårkullagret är inget axiellt kullager bara för att det klarar av lite krafter axiellt, de håller inte allt för länge om du belastar det axiellt. De krafter som ett spårkullager klarar axiellt är minimala i jämförelse med vad det klarar i rätt vinkel så att säga, enl SBF.

Såhär verkar ett axial-lager se ut:
axial_bearing.gif

Och det har jag inte sett i en enda motor jag tagit isär förutom till tryckplattan i kopplingen som kan ha en liknande variant fast med nålar.

Peace! :)

/Fredde

Nää spårkullagret är inget axiellt kullager bara för att det klarar av lite krafter axiellt, de håller inte allt för länge om du belastar det axiellt. De krafter som ett spårkullager klarar axiellt är minimala i jämförelse med vad det klarar i rätt vinkel så att säga, enl SBF.

Såhär verkar ett axial-lager se ut:
axial_bearing.gif

Och det har jag inte sett i en enda motor jag tagit isär förutom till tryckplattan i kopplingen som kan ha en liknande variant fast med nålar.

Peace! :)

/Fredde

Helt rätt, det du ritat är ett rent axial lager men det behövs inte i en motor.

Ett spårkullager kan dock ta ganska höga axialkrafter ungefär 50 -60 % av vad det klarar radiellt. Vet man belastning Fa och Fr så kan man med god noggrannhet räkna ut vilket lager man behöver alternativt hur länge lagret man har kommer att hålla.

Saxat ur SKFs lager handbok om deras spårkullager.

"Djupa löpspår utan ifyllningsöppningar och god ansmygning mellan löpbana och kula gör att lagret även vid höga varvtal kan överföra stora axialkrafter i båda riktningarna"

Men huvudsaken här är att om TS har ett axiellt glapp på upp emot 5 mm så är det riktigt illa.

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard