ER6-tråden

Jag lämnar in min på service 1200mila nu innan vintern.
Ja kommer väl köra 50-70 mil innan ja ställer undan den.
Tycks ha fått något missljud när ja växlar under belastning från 3-4 och 4-5 :/
Mysko.
Ska be dem kolla på de under service , har ju garanti fortfarande :)
 
Jag lämnar in min på service 1200mila nu innan vintern.
Ja kommer väl köra 50-70 mil innan ja ställer undan den.
Tycks ha fått något missljud när ja växlar under belastning från 3-4 och 4-5 :/
Mysko.
Ska be dem kolla på de under service , har ju garanti fortfarande :)

På tal om service, vet du om 600mila servicen är viktig? Har kört 800mil nu utan att ha gjort den - lite pank just nu
 
På tal om service, vet du om 600mila servicen är viktig? Har kört 800mil nu utan att ha gjort den - lite pank just nu

Den är som en årsservice, är viktig för att garanti ska gälla. Struntade i min 600mila service :tungan
 
På tal om service, vet du om 600mila servicen är viktig? Har kört 800mil nu utan att ha gjort den - lite pank just nu

Den innhåller mest enkla kontrollpunkter som du själv kan göra. t.ex kedjespänning, bromsbelägg m.m.

Ur teknisk synpunkt är den inte så viktig men garantin kan försvinna om du inte gör den. (Om det nu finns någon kvar). Där emot kan det vara vettigt att byta olja + filter om det är flera år sedan föregående service.
 
Jag ska ställa av min ER6N från -06 nu i dagarna och undrar vad för depåstöd som funkar. Går det att använda biltemas eller är det nån konstruktion som är gay som gör att biltemas inte funkar för just ER6an?
 
Jag ska ställa av min ER6N från -06 nu i dagarna och undrar vad för depåstöd som funkar. Går det att använda biltemas eller är det nån konstruktion som är gay som gör att biltemas inte funkar för just ER6an?

Biltemas stöd fungerar utmärkt för servicearbete m.m. men jag skulle inte använda det utan uppsikt för exempelvis vinterförvaring.
Finns trådar här på sh om folk som råkat ut för att stöden gett vika, dock oftast pga handhavande fel.
Framstödet har iaf gett vika för mig en gång, men det stödet är ju allmänt värdelöst :näsblod

Och det stödet som lyfter i styrkronan passar inte alls till er6:an
 
Jag ska ställa av min ER6N från -06 nu i dagarna och undrar vad för depåstöd som funkar. Går det att använda biltemas eller är det nån konstruktion som är gay som gör att biltemas inte funkar för just ER6an?

Jag har biltemas bakre depåstöd, köpte till "klykor" (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Adapter-depastod-bak-2-st/) eftersom det bara är lyftplattor som ingår. Och så bobbiner att skruva på hojen då såklart. Funkar alldeles utmärkt! Hojen är lite i smalaste laget så klykorna kommer ganska långt ut, jag använde Loctite för att de inte ska glida ur.
 
Tack för tipsen.

Edit: Lite sökning hjälpte, nu vet jag vad bobiner är hehe. Är det 1.5 eller 1.25 gänga man ska ha till ER6an?
 
Last edited:
Snälla hjälp! Jag bor i ett U-land...

Hejsan!

Jag har en Kawasaki Er6-n och bor i ett U-land. Med andra ord konsumentlagar osv, fungerar inte som i Sverige. Har man möjlighet så blåser man alltid kunden för kortsiktig vinst. Hursom, Jag har ju i allafall Kawasaki`s 2 åriga garanti och nu är det så att jag har kört runt med fel på ventilerna i mer än ett halvår pga. Kawasaki verkstaden inte ville erkänna att det var något fel på motorn.

Men sedan jag fick BMW`s mekaniker att intyga att det var fel på ventilerna och enligt dom även annat i motorn som dom inte ville precisera då dom inte fick plocka isär den, om min garanti skall vara gällande, så undrar jag vilka långsiktiga effekter det kan ha fått på motorn när jag nu har kört runt med ca 500 mil med felinställda ventiler vilket har gjort att kolvarna inte har varit synkroniserade med varandra.

Alltså vilka delar i motorn kan ha blivit utsatta av extra slitage pga. av att ventilerna har varit felinställda?

Undrar detta därför att jag försöker få dom att byta ut motorn enligt garantin, men dom vill endast ställa in ventilerna och jag menar på att motorn måste ha fått en massa långsiktiga skador med förtidig förslitning. Vilket dom hävdar inte är fallet.

Ps. Någon som vet Kawasaki`s garantistandarder (warranty policy) finns det någon maxgräns på hur många gånger dom får laga samma fel? Maxgräns på hur lång tid en reparation får ta etc.? Frågar därför att jag har haft mer eller mindre konstanta problem med denna bågen sedan jag köpte den och dom på Kawasaki centeret inte skäms det minst för att ljuga mig rakt upp i ansiktet.

Tacksam för snabbt svar!

/DD
 
Hejsan!

Jag har en Kawasaki Er6-n och bor i ett U-land. Med andra ord konsumentlagar osv, fungerar inte som i Sverige. Har man möjlighet så blåser man alltid kunden för kortsiktig vinst. Hursom, Jag har ju i allafall Kawasaki`s 2 åriga garanti och nu är det så att jag har kört runt med fel på ventilerna i mer än ett halvår pga. Kawasaki verkstaden inte ville erkänna att det var något fel på motorn.

Men sedan jag fick BMW`s mekaniker att intyga att det var fel på ventilerna och enligt dom även annat i motorn som dom inte ville precisera då dom inte fick plocka isär den, om min garanti skall vara gällande, så undrar jag vilka långsiktiga effekter det kan ha fått på motorn när jag nu har kört runt med ca 500 mil med felinställda ventiler vilket har gjort att kolvarna inte har varit synkroniserade med varandra.

Alltså vilka delar i motorn kan ha blivit utsatta av extra slitage pga. av att ventilerna har varit felinställda?

Undrar detta därför att jag försöker få dom att byta ut motorn enligt garantin, men dom vill endast ställa in ventilerna och jag menar på att motorn måste ha fått en massa långsiktiga skador med förtidig förslitning. Vilket dom hävdar inte är fallet.

Ps. Någon som vet Kawasaki`s garantistandarder (warranty policy) finns det någon maxgräns på hur många gånger dom får laga samma fel? Maxgräns på hur lång tid en reparation får ta etc.? Frågar därför att jag har haft mer eller mindre konstanta problem med denna bågen sedan jag köpte den och dom på Kawasaki centeret inte skäms det minst för att ljuga mig rakt upp i ansiktet.

Tacksam för snabbt svar!

/DD

Kan för lite av allt det där, men lättast vore väll att ringa 08-4640200 som är kawasaki Sveriges kontaktnummer och se om du kan prata med ngn som är kunnig inom ämnet vad det gäller garantireglerna. Kolla också upp valfri firma i sverige (kawasaki auktoriserad verkstad underlättar) och fråga dem om ventilerna.

Då har du informationen som behövs iallafall! Skulle precis säga till dig att eventuellt kontakta Allmänna reklamationsnämnden men fungerar kanske inte då du "bor i ett u-land" :brinnerup
 
Har jobbat i en gokarthall, och då var det som bäst grepp vid 7-12 grader i luften efter att däcken hade blivit varma. Men då snackar vi gokartslicks! Så om du smäller på ett par sådana på hojjen så kan du bränna på rejält! :brinnerup

Då gäller det väl bara att våga lägga ner tillräckligt också...
 
Hejsan!

Jag har en Kawasaki Er6-n och bor i ett U-land. Med andra ord konsumentlagar osv, fungerar inte som i Sverige. Har man möjlighet så blåser man alltid kunden för kortsiktig vinst. Hursom, Jag har ju i allafall Kawasaki`s 2 åriga garanti och nu är det så att jag har kört runt med fel på ventilerna i mer än ett halvår pga. Kawasaki verkstaden inte ville erkänna att det var något fel på motorn.

Men sedan jag fick BMW`s mekaniker att intyga att det var fel på ventilerna och enligt dom även annat i motorn som dom inte ville precisera då dom inte fick plocka isär den, om min garanti skall vara gällande, så undrar jag vilka långsiktiga effekter det kan ha fått på motorn när jag nu har kört runt med ca 500 mil med felinställda ventiler vilket har gjort att kolvarna inte har varit synkroniserade med varandra.

Alltså vilka delar i motorn kan ha blivit utsatta av extra slitage pga. av att ventilerna har varit felinställda?

Undrar detta därför att jag försöker få dom att byta ut motorn enligt garantin, men dom vill endast ställa in ventilerna och jag menar på att motorn måste ha fått en massa långsiktiga skador med förtidig förslitning. Vilket dom hävdar inte är fallet.

Ps. Någon som vet Kawasaki`s garantistandarder (warranty policy) finns det någon maxgräns på hur många gånger dom får laga samma fel? Maxgräns på hur lång tid en reparation får ta etc.? Frågar därför att jag har haft mer eller mindre konstanta problem med denna bågen sedan jag köpte den och dom på Kawasaki centeret inte skäms det minst för att ljuga mig rakt upp i ansiktet.

Tacksam för snabbt svar!

/DD


Jag skulle nog vilja ha en ny motor jag med, men troligtvis har den inte tagit skada, ventilerna har ju med intagning av frisk luft och ut med avgaserna att göra. Om det skulle vara så att nån ventil hamrats sönder pga fel inställning kan ju skit ha kommit ner i cylindern och skadat den och kolv mm. Men det hade du nog märkt!
Skulle snarare tro att ventilerna är det i motorn som tagit mest stryk, dessa skulle nog må bra av att bytas och ställas in rätt, även ventilsätena (den delen som ventilerna tätar mot) kan vara kassa.

Är ingen expert på mc motorer, jobbar med fartygsmaskineri med topplock på 900kg. Men dom erfarenheterna jag har med mig därifrån bör väl stämma rätt bra på en mc? Principerna är ju de samma och materialens hållfasthet bör ju vara i proportion för de olika storlekarna...

hopas det hjälper lite iaf!
 
Jag ställde ju frågor för några sidor sen i tråden ang. min FI lampa som tände sig, oftast när det var blött ute och fick div. tips. Nu har jag haft inne MC.n på verkstaden som har felsökt, identifierat och lagat felet. Det visade sig vara ECU.n som va knas, nu kommer jag inte alls ihåg ens hälften av förklaringen jag fick men det va nåt om fel signal från/till gasreglage osv och att det var ett känt problem.

Jag hade förvisso beg.garanti men Kawasaki stod för kostnaden av byte av ECU.n tydligen, jag körde hem nästan tio mil i ca 7 plusgrader och mkt dimma och skit utan att lampan tände sig igen så förhoppningsvis var det punkt på detta problemet.

Fler som råkat ut för detta?
 
Jag ställde ju frågor för några sidor sen i tråden ang. min FI lampa som tände sig, oftast när det var blött ute och fick div. tips. Nu har jag haft inne MC.n på verkstaden som har felsökt, identifierat och lagat felet. Det visade sig vara ECU.n som va knas, nu kommer jag inte alls ihåg ens hälften av förklaringen jag fick men det va nåt om fel signal från/till gasreglage osv och att det var ett känt problem.

Jag hade förvisso beg.garanti men Kawasaki stod för kostnaden av byte av ECU.n tydligen, jag körde hem nästan tio mil i ca 7 plusgrader och mkt dimma och skit utan att lampan tände sig igen så förhoppningsvis var det punkt på detta problemet.

Fler som råkat ut för detta?

Min FI-lampa är lika släckt som ett litet barn där man smygit ner lite whisky i vällingen :D
 
Last edited:
Jag ställde ju frågor för några sidor sen i tråden ang. min FI lampa som tände sig, oftast när det var blött ute och fick div. tips. Nu har jag haft inne MC.n på verkstaden som har felsökt, identifierat och lagat felet. Det visade sig vara ECU.n som va knas, nu kommer jag inte alls ihåg ens hälften av förklaringen jag fick men det va nåt om fel signal från/till gasreglage osv och att det var ett känt problem.

Jag hade förvisso beg.garanti men Kawasaki stod för kostnaden av byte av ECU.n tydligen, jag körde hem nästan tio mil i ca 7 plusgrader och mkt dimma och skit utan att lampan tände sig igen så förhoppningsvis var det punkt på detta problemet.

Fler som råkat ut för detta?

Kanske var ett känt fel på dessa ECU er. Då tog Kawa det och sedan krävde dom underleverantören av ECU på kostnaden??
 
Precis köpt första hojen! :D Blev en svart er-6n 2008. Kolla garaget för bilder.

Någon som har förslag på slip-on i prisklass med Hurric(2995:-) och som låter grymt?
 
Precis köpt första hojen! :D Blev en svart er-6n 2008. Kolla garaget för bilder.

Någon som har förslag på slip-on i prisklass med Hurric(2995:-) och som låter grymt?


Hej grattis till en rolig hoj. Köp ett Scorpion slipon låter riktigt högt och maffigt. Jag rek mappning för optimal gång, men många kör ändå. När du ändå beställer så lägg till ett schysst Renthal streetfighter styre med styrändar och handtag. Var köper man detta då ? http://www.bikebitzuk.co.uk :)
 
Min FI-lampa är lika släckt som ett litet barn där man smygit ner lite whisky i vällingen :D

Nu är min oxå det :)

Kanske var ett känt fel på dessa ECU er. Då tog Kawa det och sedan krävde dom underleverantören av ECU på kostnaden??

Så var det, skönt att slippa betala den kostnaden. De hade jobbat med hojen i 6 timmar á 695:-/timmen.

Ingen som vet vilken gängstigning det är på ER6an om man ska inhandla depåstödet med tillbehör från Biltema?
 
Last edited:
Nu är min oxå det :)



Så var det, skönt att slippa betala den kostnaden. De hade jobbat med hojen i 6 timmar á 695:-/timmen.

Ingen som vet vilken gängstigning det är på ER6an om man ska inhandla depåstödet med tillbehör från Biltema?

Är det inte vanliga mm gängor i hojjen? Typ M8-10?
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top