Suzuki RG125F -95 strypningar?

Alcohol

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2010
Hoj
-95, Suzuki RG125F
Hejsan,

jag undrar vart strypningarna sitter på min Suzuki rg125f 1995a.

Den gjorde runt 130 sist jag körde den och den borde göra mer ostrypt tycker jag men inte hittat någon strypning.
Jag har kollat in i avgasystemet och ej sett någon bricka eller liknande,

Vet någon vart strypningen/arna sitter?

Ja, men tyvärr är det den gamla modellen av Suzuki rg125 och jag har den nya modellen och jag har ingen bricka i avgasystemet som det var på den äldre modellen,

att ställa in förgasare och avgasport efter den vatt på vägen i 15 år gör mirakel,
gick från 140 på mätarn till 180 genom att ställa in förgasare o avgasport,

kan va så att porten inte öppnar och då förlorar du mycket effekt, bööar den eller har missljud?

en titt på kolv och cylinder brukar heller inte skada :tummenupp

Last edited:
Har just beställt ny kolv då den skurit för ett tag sedan och nu tänkt fixa den, (en polare glömde blanda 2t olja..)

man låg i ca 130km/h och gasade på så varvade den upp några tusen varv till men stack inte iväg mer,
Så tycker det borde vara strypt cdi eller något?

Hittar ingen plugg i avgasystemet (kollar in i början på det)

Den rörliga avgasporten var bytt precis när jag köpte den så ca 50-60mil sedan,

Tänkte testa att koppla ur avgasportens sladdar när jag kört in kolven och se om det blir någon skillnad annars är det ju den,

Och förgasaren ska jag se på då med,

Ja visst den är 15 år gammal 125a, men vet folk som haft uppe dem i ca 160-180 utan större problem ostrypta och denna cylindern är ju även lite portad (inte mycket precis) med av förra ägaren.

Vet någon om man kan fixa strypningen i cdi'n eller vart man kan köpa ostrypt?

Du säger den varvar upp men ökar inte farten. Då är det väl inge fel på varvilligheten iaf. Jag antar du kan varva ur den helt när du accar men vid 130 orkar den inte mer. Face it, en 15år gammal hoj som säkert skurit ett par gånger har inte samma effekt som när den var ny.

Vad är maxvikten och ev längd på föraren för att få upp en 125a i 180? INTE UPPDREVAD I MILSLÅNGT NEDFÖRSLUT och eller MEDVIND. :) Går detta med en ostrypt orginalare? Känns mycket, har visserligen läst lite härinne om gubbar som rejsade 50cc i tyskland som fick upp dom i runt 200 men då var dom ju inte orginal för att uttrycka sig milt.

Edit: Hastigheterna får gärna konfirmeras via gps då jag inte litar på hastighetsmätare..

Tror fortfarande det är en strypning någonstans.

mc'n 124kg jag 72kg 178cm. Enligt mig borde den klart gå i mer än vad den gör, men som att något håller den kvar vid den hastigheten, får väl kolla på det sen, inte precis tänkt trimma den bara veta vad det är för strypning ^^

Ska sälja den så fort jag fixat den så att den går som den ska med strypningen i :)

Tror fortfarande det är en strypning någonstans.

mc'n 124kg jag 72kg 178cm. Enligt mig borde den klart gå i mer än vad den gör, men som att något håller den kvar vid den hastigheten, får väl kolla på det sen, inte precis tänkt trimma den bara veta vad det är för strypning ^^

Ska sälja den så fort jag fixat den så att den går som den ska med strypningen i :)

Luftmotstånd tror jag det kallas

Luftmotstånd tror jag det kallas

Hojen ska faktiskt göra mer än 130 mätarfart om den är ostrypt. En strypt 2t-125a gör runt 120-125 strypt med 15 hk. Denna ska väl ha närmre 30 hk ostrypt minus några hästar för åldern.

Hojen ska faktiskt göra mer än 130 mätarfart om den är ostrypt. En strypt 2t-125a gör runt 120-125 strypt med 15 hk. Denna ska väl ha närmre 30 hk ostrypt minus några hästar för åldern.

När jag var liten hade 125.or 16 häst, sällan dom orkade 125 ärliga km/h.

När jag var liten hade 125.or 16 häst, sällan dom orkade 125 ärliga km/h.

Snackar visserligen mätarfart. Min mito gjorde 120 strypt. Det gör en del skillnad om hojen har kåpor eller inte.

http://www.youtube.com/watch?v=dTqefoovHqU Där har du en nyare strypt RS. 124 på mätaren. Sen vet man aldrig hur mycket mätaren ljuger.

Till TS: Om du har märkbart bättre acc än hojen på filmen så är den antagligen ostrypt eller delvis ostrypt.

Men hur stor risk är det att en hoj som säkert har brukats av runt 10 gasglada tonåringar har nån strypning kvar?

Eftersom ingen visste om cdi strypningen på min Rg125F, så kollade jag med folk i UK på 125ccsportsbikes.com
Fick där veta att den svart/vita kabeln som går under sadeln till cdi boxen är cdi strypningen kopplade bort den och fick upp den i 155km/h.
Fick även bilder skickade på avgassystems strypningen, man ser den inte om man tittar in. Man fick kapa 2 ställen för att kunna ta ut den.
Inte orkat göra detta då 155km/h duger på en 125a, större mc får det bli ist.

Om någon är intresserad så hade jag en 92:a som jag köpte ny när den kom. Den gjorde i början (helt ostrypt) lite över 180km/h på mätaren.

Jämfört med tex en NSR från samma år så är RG:n bra mycket snabbare. Enda hojen jag körde mot som kunde matcha min RG var en AFT futura som var lite piggare upp till strax över 100. Medans RG:n var snabbare i toppfart.

Skall dock tillägga att efter ca 1000 mil så gjorde hojen bara ca 165 på mätaren :)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd