Problem med KTM 525-05

robinnyzell

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Hoj
ktm 525 exc (motard) - 05 / ktm sxf 450 09
Har ni någonsin haft problemet att det kommer olja ur bulten som håller framdrevet? Vad kan det vara som gått läck?

Och kopplingen tar dåligt, lyfter jag hojjen med kopplingen inne och växel i snurrar hjulet, och inte så lite heller... Och det smäller när jag lägger i växlar stillastående men inte vid körning.

:huvet

Grymt tacksam vid svar! Gärna tips och råd inför mekandet!

Hare vackert

1. Byt packbox vid framdrevet, busenkelt, inte dyrt heller - du behöver bara ta av framdrevet.

2. Kopplingen på geggmoppar brukar "dragga" lite, hjulet kommer alltid snurra när du har det i luften, växel i och frikopplat, det är friktionen mellan lamellerna och oljan som gör att det driver lite.
Har du normal känsla i kopplingen så är det bara att köra, men eftersom det är hydraulisk koppling på kåtten så kan man misstänka att det är dags att lufta den, och byta vätska.

Se upp med vätskan bara, det skall vara en gaffelolja i magurakopplingen vill jag minnas, inte bromsvätska...

Luftningen gör du precis som när man luftar en broms (tryck, öppna nippeln, stäng nippeln, släpp handtaget).

har också det problemet med att kopplingen inte tar när motorn är kall men när man kört några minuter så funkar de underbart. har låtit den stå på tomgång i flertal minuter funkar endast att köra bort problemet. vad kan det vara? har luftat kopplingen regelbundet.

1. När jag bytte packbox på min hoj så fanns det en o-ring som var sönder (bakom distansen som du kan lossa när packboxen är borta). Kolla så att den är i fint skick också.

2. Är det inte mer logiskt att säga att kopplingen släpper när man drar in handtaget och att den tar när man släpper handtaget :va

har också det problemet med att kopplingen inte tar när motorn är kall men när man kört några minuter så funkar de underbart. har låtit den stå på tomgång i flertal minuter funkar endast att köra bort problemet. vad kan det vara? har luftat kopplingen regelbundet.

Du envisades väl med att åka med en 25w50 olja. Den är tjock när den är kall och då klibbar lamellerna. Gör en ordentlig hårdstart och få lite temp i oljan så fungerar det utmärkt....

Du envisades väl med att åka med en 25w50 olja. Den är tjock när den är kall och då klibbar lamellerna. Gör en ordentlig hårdstart och få lite temp i oljan så fungerar det utmärkt....

haha den tråden gav mig ett smile på läpparna.

Mr undrande, men tydligen visste han bäst ändå till slut.:död

men men:gråta får 25 50 oljan gratis. statoil har ingen annan olja som passar min motor. kan inte köpa någon annan stans.

Masa dej iväg te Berga å köp en dunk OK/Q8 SBK Racing 15w50... Kommer inte redigt ihåg va ja gav men billigt va de...

Last edited:
Jag kör då med 15w-40 till min o de tycker ja allt funkat bra :D

haha nu får du väl ge dig?

ktm rekommenderar olja med jasoklassning. och om man kör över 0:c så rekommenderar dom att man kör med 10 w / 50w viskositet.

Den som oljan som killen visade fungerar toppen.

men vafan nu e jag förvirrad. det brukar ofta va så att när olja e bra för en sak är den sämre för en annan.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard