Lossa kopplingskorgen utan specialverktyg.

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Hej!

Jag håller på att klyva växellådan på min RMZ450 2009". Något allvarligt har inträffat då det inte går att växla annat än mellan 2.an och 3.an och det låter fruktansvärt illa när man rullar hojen framåt/ bakåt.

Nu har jag kommit så långt att jag ska få loss 30mm muttern som håller kopplingskorgen. Suzuki har ett specialverktyg som man kan hålla fast den inre delen av kopplingskorgen.

Hur gör jag UTAN detta verktyg?

Vågar man hålla fast framdrevet med polygrip och dra loss den med mutterknackare eller kan jag pajja mer i växellådan då?

För kännedom ligger växellådan på arbetsbänken och sitter följaktligen inte i ramen. Cylinder är bortmonterad.

Snälla ge mig tips på hur jag gör. Jag är inte intresserad av ett specialverktyg för 1000 spänn.

Tack på förhand.
//Johan

Kolla att lammellcentrum rullar fritt (lägg i neutralen).
Lägg tillbaka alla lammeller och stålskivor.

Håll emot lammellcentrum med lite handkraft (om du känner dig bekväm med det) och ge på lite löst med mutterpickan, börja inte på max och undvik att trassla in fingrarna. Friktionen i lammell-paketet brukar hålla lammell-centrum hyffsat still.

Eller tar du en stålskiva och loppar fast ett plattjärn så har du ett eget verktyg.

/Fredde

Edit: oj vad slö jag var!

Last edited:
Tackar så mycket för svaren hittills :-) Det var snabbt marcherat. Jag vågar nog inte lägga i lamellerna igen, risken är att veven kommer i rullning. (Cylinder väck m.m.)

Det verkar ju som om mutterknackarn är ett bra universalverktyg.

Jag får göra ett försök i morgon.

Tack

Tackar så mycket för svaren hittills :-) Det var snabbt marcherat. Jag vågar nog inte lägga i lamellerna igen, risken är att veven kommer i rullning. (Cylinder väck m.m.)

Det verkar ju som om mutterknackarn är ett bra universalverktyg.

Jag får göra ett försök i morgon.

Tack

He he ja är syltan borta så stoppa in dit några lammeller! :)

/Fredde

En fundering till.

När jag ska montera ihop kalaset igen. Hur vet jag då att jag drar muttern till 90Nm... Det är inte så noga eller?:tungan

Lås bara med en koppar- eller alubit mellan kuggarna. Bara något som är mjukare än dreven exempelvis, funkar med kopparfemtioöring. Sen lossar du och momentdrar ihop det sen.

Hm... Kopparpengen funkar ju om man lägger i lamellerna igen. Är det ingen risk att man pajjar lameller och stålskivor genom att göra på det viset? Att man nöter sönder kanterna?

En fundering till.

När jag ska montera ihop kalaset igen. Hur vet jag då att jag drar muttern till 90Nm... Det är inte så noga eller?:tungan

jag har ett plattjärn svetsat på ett uttjänt framdrev. med detta verktyg är det bara peta i en växel och lossa muttern. sen tar man bara momentnyckeln och drar till 90nm när det skall tillbaks.
plättlätt

lamellkorgsmuttern brukar släppa fast man tagit ur lamellerna o man behöver knappt hålla i den heller... bara mosa me mutterpickan!!!!:tummenupp

för övrigt så tror jag att du pajat "vxl-gafflarna i lådan... :gnissla

eller så har du en fjädern som håller ingående vxlaxel på plats som pajat...

hur gick det till när lådan rasade??? var det i växlingsmomentet den rasade eller åkte du bara?? beskriv gärna!!!

mvh.T

Så som jag ser det så åkte jag bara. Däremot så var banan i riktigt dåligt skick. Halvmetersdjupa stalp upp för en brant backe med lös sand.

Man studsar ju rätt villt både höjdledes och sidledes i sådana lägen och jag kan inte gå ed på att jag inte lyckats sätta foten på växelföraren i stället för fotpinnen i detta läge.

Hur som helst, på väg upp i backen börjar det låta riktigt illa från växellådan. Ett "klonkande" ljud. Dessutom går det inte växla hojen. Motorn går som den ska dock.

Så som jag ser det så åkte jag bara. Däremot så var banan i riktigt dåligt skick. Halvmetersdjupa stalp upp för en brant backe med lös sand..

det skulle ju inte spela nån roll annat än om man inte nu lyckas sätta vänsterdojan me hela kroppstyngden på vxlpetaren när man landar...

Man studsar ju rätt villt både höjdledes och sidledes i sådana lägen och jag kan inte gå ed på att jag inte lyckats sätta foten på växelföraren i stället för fotpinnen i detta läge..

brorsan hade en "förkärlek" att ha vänsterdojan på vxlpetaren ett ggr. vid "landningen" vilket resulterade i både att ingående axeln från vxlpetaren gick av i låsringsspåret på kopplingskorgssidan o även att gafflarna i lådan vart snea o gick av ibland o lå lät det illa o klonka detta var ju dock på en YZ 80 -99-00:a när han tävlade på den tiden... jag var mekaniker åt ungjäveln...

Hur som helst, på väg upp i backen börjar det låta riktigt illa från växellådan. Ett "klonkande" ljud. Dessutom går det inte växla hojen. Motorn går som den ska dock.

låter ju rätt typiskt för att det e gafflarna i lådan som gått av... man brukar T.O.M få byta dem så fort de blir lite snea bara då tappar man växeln eller så får man inte i nån växel...

tänk dock på att om du ska klyva motorn själv att använda bra ordentliga avdragare o inte bryta me mejsel o skit på packningsytan mellan motorblockshalvorna... fixa/köp en slagskruvmejsel till motorblocksskruvarna som håller ihop blocket (duger bra me en "Biltema") om det e "Philips/kryssmejselskruvar"...

samma när du drar ihop den... kolla så alla axlar i lådan går/står 100% rakt in i respektive lager på motsatta blocket så inte nån axel står snett för då spricker blocket lätt sönder när man börjar dra ihop motorblocken..

om man inte gjort detta tidigare så skulle jag nog lämna in det på firma då du även har en kamkedja på en 4-takt. :tummenupp bättre att det blir bra än att det blir mera fel/trasig= DYRT!

mvh.T

*/ ?>
Back