Turboproblem Suzuki gsxr 1000 k2

kai_lundmark

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
2002 aprilia rsv 1000 r
tja
problemet är att hojen "dör" på jämn gas samt om jag släpper av lite grann som för att växla vid 8-11.000 rpm :va
se filmen http://www.youtube.com/user/khan84a
vid 9.20 syns problemet, ser ut som ett vanligt avslag men jag håller jämn gas där, några förslag.

annars så går den bra.

Hade liknande problem med en K3 som la av ibland när man hjulade och precis satt ner framhjulet. Känns som det är tippsensorn som fått spel eller något. Min självläkte i alla fall.

det blir när det är "full tryck" så att säga, lika på alla växlar men den gör inte alltid så???

den beter sig inte så utan turbon (besikta för några veckor sedan)

det blir när det är "full tryck" så att säga, lika på alla växlar men den gör inte alltid så???

Soppabrist? dålig avluftning till tanken kanske?

Skulle iallafall kolla med soppan först, speciellt om den går rent nere på tomgång men kan sakta börja "mjölkas" upp i varv.

hur e turbosystemet byggt??? (extra spridare etc.) vad använder du för styrsystem??? e det bara på höga växlar (4-5-6:an) som den börjar dumma sig?

hur beter sig motorn när den krånglar? slår den av helt eller låser den typ fast på ett visst rpm fast du gasar? hur står laddtryckmätaren när det börjar krångla... går den i botten typ , eller håller laddet sig uppe på normalt värde?

kan vara lamdasonden som krånglar , ORG. "mapsensor" kanske inte gillar laddtryck , eller så har du en trasig WG. sitter det nå "FCD" monterat ? (fuel-cut-defender)

mvh.T

Last edited:
hur e turbosystemet byggt??? (extra spridare etc.) vad använder du för styrsystem??? e det bara på höga växlar (4-5-6:an) som den börjar dumma sig?

hur beter sig motorn när den krånglar? slår den av helt eller låser den typ fast på ett visst rpm fast du gasar? hur står laddtryckmätaren när det börjar krångla... går den i botten typ , eller håller laddet sig uppe på normalt värde?

kan vara lamdasonden som krånglar , ORG. "mapsensor" kanske inte gillar laddtryck , eller så har du en trasig WG. sitter det nå "FCD" monterat ? (fuel-cut-defender)

mvh.T

det är inte min hoj men jag använder den lika mycket som ägaren.
han har inte upplevt problemet efter som han inte gasar lika mycket som mig.

problemet uppstår bara när jag släpper/håller jämt på gasen inte vid påslag. det blir lika dant om jag växlar ordentligt, (släpper av, kopplar, petar i nästa växel och sen försöker möta på med gas). inga problem om jag crossväxlar.

*mcxpress, byggd av marklund.
*har för mig att det är extra spridare
*styrsystem bra fråga, antar att det är mappad orginal
*lika dan på alla växlar, men gör det inte alltid på dom högra växlarna
*motor beter sig som om jag släpper av gasen helt
*laddtrycket sjunker saktare än om jag släpper gasen
*ingen lamda den går på mappen
*fcd. vet ej

Ett stift som inte orkar när det blir trögt (fet blandning och ladd)???

Min jävlades liknande detta och det var ett stift som inte orkade vid laddtryck.

det är inte min hoj men jag använder den lika mycket som ägaren.
han har inte upplevt problemet efter som han inte gasar lika mycket som mig.

problemet uppstår bara när jag släpper/håller jämt på gasen inte vid påslag. det blir lika dant om jag växlar ordentligt, (släpper av, kopplar, petar i nästa växel och sen försöker möta på med gas). inga problem om jag crossväxlar.
*mcxpress, byggd av marklund.

ok!:tummenupp men förresten... jag skulle tro att det e nå fel på turboagget. troligen ett dåligt lager som hindrar impellern från o snurra som den ska o då kan inte heller motorn SUGA luft igenom turbon då den "flaskhalsar" flödet när den står stilla.detta beror nog antagligen på att impellern börjar vobbla pga det glappa lagret så den stannar/bromsas rejält när du släper gasen o därmed stänger spjällen vilket gör att mottryck bildas mot impellern vilket i sin tur gör att den börjar vobbla ... MIN TEORETISKA GISSNING!!! :tummenup

*har för mig att det är extra spridare

MCxpress kör me extra spridare till sina Gixxer 1000 kit.

*styrsystem bra fråga, antar att det är mappad orginal

jag vet ej vad de kör me... han som köpte min K3 skulle köra på ett MCxpress kit. o pratade om tillläggssprut men vet ej om man kör en extra ECUbox ("standAlone") till de 4 spridarna som börjar jobba så fort laddet börjar komma... man skulle ju kunna tänka sig det rent teoretikt.. kan kolla lite på deras sida men nån annan kanske har nå info. om det... på hemsidan så släpper de ju inte gärna nå info. om vad för specifika detaljer de använder i sina kit. vad jag sett... eller har nån en länk etc.?

*lika dan på alla växlar, men gör det inte alltid på dom högra växlarna

e laddtrycket samma på alla växlar me?

*motor beter sig som om jag släpper av gasen helt

funderar lite på om det skulle kunna ha nå o göra me tändspolarna då stiften får svårare att ge ordentlig gnista när man överladdar en "sugis"´men känns lite långsökt... o ingen har väl bytt tändspolar på en Gixxer 1000 förrut när de överladdat en sådan... lite nyfiken?? vad laddar den då??

*laddtrycket sjunker saktare än om jag släpper gasen

sjunker laddet SAKTARE när du släpper gasen???... inte FORTARE??? låter ju helt sjukt men tanke på att när du släpper gasen så stänger du ju spjällen vilket gör att mottryck bildas mot impellern o bromsar ner den drastiskt = laddet sjunker FORTARE vid gassläpp!!

*ingen lamda den går på mappen

ok... sitter det lamda på Gixxer 1000 K3 ORG. eller e inte ECU "Adaptiv"??? nån som vet?

:va

mvh.T

*laddtrycket är samma på alla växlar 0,7

*släpper jag gasen sticker laddtrycket fort till -0,5 men när den dummar sig sjunker det långsamt, spjällen är öppna när den dummar sig.

det känns som om jag trycker in dödar knappen typ. hade funderingar på om det var brytaren till stödet som gjorde att den slog ifrån men den är utesluten. :huvet:kulspruta

"FCD" (fuel-cut-defender) vad är det:confused:

Det är nog inget fel på din hoj. Det är din skyddsängel som tvingas hålla för utblåset för att inte fladdra bort från hojen.

*släpper jag gasen sticker laddtrycket fort till -0,5 men när den dummar sig sjunker det långsamt, spjällen är öppna när den dummar sig.

det känns som om jag trycker in dödar knappen typ. hade funderingar på om det var brytaren till stödet som gjorde att den slog ifrån men den är utesluten. :huvet:kulspruta

då låter det ju mera som nåt bränsle/tändningsproblem...:va

"FCD" (fuel-cut-defender) e ju en laddtryckspärr som bryter soppatillförsel vid ett visst laddtryck då laddet blivit för högt för ORG. mappen i ECU. för att man inte ska spika sönder motorn...

mvh.T

Mät bränsletrycket när den buggar och se om det sjunker.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard