Svetsa/laga titansystem?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Helsystemet i titan har blivit lite slitet, ett hål i en svetsfog på 2mm kanske. Röret legat väldigt nära en bit av startmotorn och vibrerat vilket resulterat i ett jack i röret ganska djupt, inte genomgående(hål) än dock.

Hur brukar man laga avgasrör i titan? :va Finns det någon titansvetsare i stockholmsområdet som man kan höra av sig till?
 
Www.hitta.se sök mekanisk verkstad. Ring och fråga om dom är överjävliga på att svetsa i lövtunn titan. Fråga pris. Åk dit och lämna skrotet. Åk å käka en bulle. Köp fikabröd till Mekfirma. Åk tillbaka och hämta skrotet. Montera. Klart att gasa jääävel :-)
 
Problemet med den den metallen där är väl att den kommer att vibrera sönder igen.
Har det väl börjat kommer det att ge sig på fler ställen efter ett tag. En period körde man med titanrör i dragracing bilar men dom flesta har tröttnat på att svetsa headers mellan reporna. Lyssna med SE service om han svetsar titan.
 
Hade samma problem när ja körde cross. När min krök sprack fick ja ringa grossist som sålde titanstavar då detta inte fanns hos verkstaden som skulle svetsa. Minsta förp var 10st och kostade ca 500kr. När svetsarn fick dessa var det snabbt gjort. Han TIG-svetsade.

Alla mekverkstad har en TIG-svets, ring vem som helst.
 
<Micke> är en händig kille!
Svetsar Titan, och det blir snyggt. Men han kanske bara svetsar åt sig själv....

Mats
 
Skulle inte fara till "vem som helst" med en tigsvets. :) Lite klurigt att svetsa titan, du bör köra med släpgas, eller ännu bättre i gasskåp för att minska risken att det spricker igen...
 
Skulle inte fara till "vem som helst" med en tigsvets. :) Lite klurigt att svetsa titan, du bör köra med släpgas, eller ännu bättre i gasskåp för att minska risken att det spricker igen...

Ja hörde något om att titan inte går att svetsa som på vanligt sett eftersom det drar tills sig en jävla massa syre eller något så man behöver svetsa i speciellt skåp. Antog därför att man måste hitta någon som är inriktade på titansvetsning då och inte vem som helst.

Men låter som många olika bud här: åk var som helst med material så blir det bra, går inte att laga kommer bara spricka igen eller bara proffs som kan... hmm? :va
 
Ja hörde något om att titan inte går att svetsa som på vanligt sett eftersom det drar tills sig en jävla massa syre eller något så man behöver svetsa i speciellt skåp. Antog därför att man måste hitta någon som är inriktade på titansvetsning då och inte vem som helst.

Men låter som många olika bud här: åk var som helst med material så blir det bra, går inte att laga kommer bara spricka igen eller bara proffs som kan... hmm? :va

AeroWeld i Bromma svetsar titan mm mm
Swedish Aero Welding AB
Gustav III:s v. 28, 168 30 BROMMA 08-25 34 16

Du kan ju även kolla med Profog
 
Last edited:
Ja hörde något om att titan inte går att svetsa som på vanligt sett eftersom det drar tills sig en jävla massa syre eller något så man behöver svetsa i speciellt skåp. Antog därför att man måste hitta någon som är inriktade på titansvetsning då och inte vem som helst.

Men låter som många olika bud här: åk var som helst med material så blir det bra, går inte att laga kommer bara spricka igen eller bara proffs som kan... hmm? :va

I eftermarknadsystemen finns det olika sorters titan... Enkelt och fint svetsbar som är en dröm att svetsa i och osvetsbar!

Den osvetsbara är just osvetsbar. Om det beror på att systemet fått för mycket värme och vibrationer genom åren vet jag inte, har stött på det på ett i princip nytt system också (men de veckor det kördes kan det ha gått för varmt) medans gamla racesystem kan gå fint att svetsa.
Det går 'att sy ihop' den osvetsbara men den spricker ibland redan efter minutrar.

Nu kan det med lite specialkunskap gå att komma runt problemet osvetsbar, men det är nog inte alla som besitter kunskap för det.

Så har du rätt titan, åk till vem som helst. Har du fel åk till någon som vet.
 
I eftermarknadsystemen finns det olika sorters titan... Enkelt och fint svetsbar som är en dröm att svetsa i och osvetsbar!

Den osvetsbara är just osvetsbar. Om det beror på att systemet fått för mycket värme och vibrationer genom åren vet jag inte, har stött på det på ett i princip nytt system också (men de veckor det kördes kan det ha gått för varmt) medans gamla racesystem kan gå fint att svetsa.
Det går 'att sy ihop' den osvetsbara men den spricker ibland redan efter minutrar.

Nu kan det med lite specialkunskap gå att komma runt problemet osvetsbar, men det är nog inte alla som besitter kunskap för det.

Så har du rätt titan, åk till vem som helst. Har du fel åk till någon som vet.

Ah bra att veta! Har du något knep på hur man själv kan veta hur pass svårt det kommer bli innan man åker iväg till verkstan? Vet ju i alla fall att röret antagligen ibland gått lite för varmt.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top