Nu har jag mätt grenrörstemperaturerna

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Jag hade ju lite funderingar angående att grenrör 1&2 var varmare än 3&4 på min hoj. Se gammal tråd: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=233025

Nu har jag mätt grenrören med en bra IR mätare och det är ungefär 100graders skillnad mellan grenrör 1&2 och 3&4 oavsett varvtal. 1&2 ligger på ganska liknande temp och 3&4 gör det också men skillnaden mellan dom två "grenrörsparen" är alltså ca 100 grader.

Vad säger ni? Låter det onormalt?

Ja, det låter ju onekligen onormalt. Mätte du efter körning?

Kolla stiften och jämför mellan 1&2 och 3&4. Är det ljusare (vitare) stift på de varma cylindrarna? Om det är så så går den för snålt. Alt går de andra två för fett och då är stiftet svart. Det ska vara brunt för optimal blandning.

Ja, det låter ju onekligen onormalt. Mätte du efter körning?

Kolla stiften och jämför mellan 1&2 och 3&4. Är det ljusare (vitare) stift på de varma cylindrarna? Om det är så så går den för snålt. Alt går de andra två för fett och då är stiftet svart. Det ska vara brunt för optimal blandning.

Tjenare,

Ja det verkar ju vara lite skumt! Men motorn går bra i övrigt. Ingenting verkar ju vara jättefel om man ser på hur den går.

Jag har precis bytt stiften men får slå en kik på dom sen igen.
Personligen så tror jag att det kan vara osynkade förgasare? Att burk 1&2 får mera bensin är 3&4.
Om man vill få fetare respektive tunnare blandning är byte av munstycken som gäller då eller kan man "ratta2 lite någon annans stans så man slipper riva?!

Last edited:
Tjenare,

Ja det verkar ju vara lite skumt! Men motorn går bra i övrigt. Ingenting verkar ju vara jättefel om man ser på hur den går.

Personligen så tror jag att det kan vara osynkade förgasare? Att burk 1&2 får mera bensin är 3&4.
Om man vill få fetare respektive tunnare blandning är byte av munstycken som gäller då eller kan man "ratta2 lite någon annans stans så man slipper riva?!

sitter väl 2 st förgasare på din hoj? 1 st förgasare matar ju 2 st cylindrar me bränsle/luft.. de ger väl lite olika blandning vilket du redan verkar ha förstått..

börja me o justera på trottelnålens höjd.. sen e ju frågan vilken som e feljusterad...

du kan ju kolla upp vilken ungefärlig avgastemp du ska ha alt. seriöst kolla me blandning me en bredbandslamda...

mvh.T

Last edited:
100 graders skillnad? Det låter ju inte bra!

Körde du den tokvarm FÖRST?

Stod den rakt upp på central eller dylikt vid mätning?

Kan du visa exakt vad dina mätningar gav?

Synkning visar mest vid tongång och lite där över så har du verkligen varit ute och hetsat den precis innan så har det inte med detta att göra...

Redogör med så mycket info om hur du gick tillväga som möjligt.

Tjenare,

100 graders skillnad? Det låter ju inte bra!

Körde du den tokvarm FÖRST?

Stod den rakt upp på central eller dylikt vid mätning?

Kan du visa exakt vad dina mätningar gav?

Synkning visar mest vid tongång och lite där över så har du verkligen varit ute och hetsat den precis innan så har det inte med detta att göra...

Redogör med så mycket info om hur du gick tillväga som möjligt.

Tjenare,

Mätningen skedde DIREKT efter att jag kört ca 3.3 mil i normalt gatukörning/pendligstempo i snitthastighet mellan 90-110km/h. Som jag brukar köra dvs. Så motorn var alltså ordentligt varm.

Hojen stod på centralstödet när mätningen skedde. På tomgång låg temperaturen på runt 150-180 grader på dom "kallare" och 250-280 på varmare rören. Sen varvade jag kanske upp till 3k varv och då ökade temperaturen till ca 250-280 på kalla rören och 350-380 på varma.

Jag mätte på olika ställen på rören. Nära cylindrarna och längre ner på rören så att säga. Skillnaden var densamma temperaturmässigt!

Hypoteser Richo?

Är jag ute å vimsar nu, eller sitter inte fuggarna ihop parvis på nå vänster på dom där? :va

Ingen aning faktiskt men det verkar ju nästan så eftersom bara två cylindrar strular!

Last edited:
Betrakta detta initialt som ett tomgångsblandningsproblem. Iaf tills du uteslutit detta. Dvs kolla förgasarsynkning, luftskruvar, ev membran, och att tomgångs- samt chokekretsen inte är förorenad och att flottörnivån är korrekt och lika på alla gasarna etc.

Börja inte labba med nålhöjder och huvudmunstycken.
Krökarna har så liten massa att deras temp på mycket kort tid anpassar sig till den aktuella motorbelastningen. Samma med tändstiftsfärg.

Jag förutsätter att ventilspelen är inom tolerans och att avgassystemet inte är läck.

Tjenare,

Mätningen skedde DIREKT efter att jag kört ca 3.3 mil i normalt gatukörning/pendligstempo i snitthastighet mellan 90-110km/h. Som jag brukar köra dvs. Så motorn var alltså ordentligt varm.

Hojen stod på centralstödet när mätningen skedde. På tomgång låg temperaturen på runt 150-180 grader på dom "kallare" och 250-280 på varmare rören. Sen varvade jag kanske upp till 3k varv och då ökade temperaturen till ca 250-280 på kalla rören och 350-380 på varma.

Jag mätte på olika ställen på rören. Nära cylindrarna och längre ner på rören så att säga. Skillnaden var densamma temperaturmässigt!

Hypoteser Richo?

Last edited:
Jörgen är lite fjollig ibland men i det här fallet har han troligen mer erfarenhet än mig. Så hans ord väger nog tungt.

Personligen hade jag börjat kolla synkning eller att choken går i och ur på alla förgasare som den skall. (synkning skall inte ge skillnad på temp vid fullt ös men kanske det kallnar tills du mäter och det är ganska enkelt att utföra synkning och behövs säkert ändå göras så why not)

Kanske göra rent förgasarna och bränslets väg?

Du kan testa med startgas runt förgasarna för att se så det inte drar tjuvluft någonstans.

Tjenare,

Hypoteser Richo?

Ingen aning faktiskt men det verkar ju nästan så eftersom bara två cylindrar strular!

Är jag ute å vimsar nu, eller sitter inte fuggarna ihop parvis på nå vänster på dom där? :va

På någon 550 modell sitter förgasarna ihop parvis. Hur det är på den här vet jag dock inte, Troligtvis inte.

FÖrövrigt håller jag med Jörgen. Pilla inte på munstycken innan du VET att allting är som det ska först!
Nålarna jobbar förövrigt inte förrän man gasa på ganska rejält och fått upp varvtalet. Det är bara lågfartskretsarna som arbetar i låg och jämn fart.

Synka inte förgasare utan att ha justerat ventilerna först!

Mats

Okej tack för tipsen allihopa!!

Detta blir att ta tag i nästa vår om jag har hojen kvar. Då kommer jag att riva förgasare och göra en ordenlig rengöring samt synka. Återkommer garanterat för lite tips och tricks när mekandet väl blir av.

Okej tack för tipsen allihopa!!

Detta blir att ta tag i nästa vår om jag har hojen kvar. Då kommer jag att riva förgasare och göra en ordenlig rengöring samt synka. Återkommer garanterat för lite tips och tricks när mekandet väl blir av.

En sak jag skulle prova med först är att blanda i en rätt stark dos av ngn bra bränslesystemscleaner i en tank. Jag tycker själv att Kemetyls "Ki-Akut" är prisvärd. En grå flaska som säljs på bla Shell. Den kan ofta lösa upp hartsavlagringar och avsättningar som lätt sätter igen just de trånga kanalerna i tomgångskretsen. Vanligt problem på motorcykler eftersom de ofta står still 6 månader om året. Bra att prova innan man börjar felsöka.

Det är fö bra att ha sådant additiv i bränslekretsen och tanken när man rullar in hojen för vintern iaf.

ContainerBridge.php

Last edited:
någon 550 modell sitter förgasarna ihop parvis. hur det är på den här vet jag dock inte, troligtvis inte.

Förövrigt håller jag med jörgen. Pilla inte på munstycken innan du vet att allting är som det ska först!
Nålarna jobbar förövrigt inte förrän man gasa på ganska rejält och fått upp varvtalet. Det är bara lågfartskretsarna som arbetar i låg och jämn fart.

Mats

fws 400

Mats

MEN det vill jag inte. Jag gjorde ett försök att höra efter hur man skulle göra en ventiljustering men då konstaterade jag och några till här på forumet att det kanske var lite över min förmåga att göra det.

Däremot borde jag klara ev en synk för det är inte så krångligt vad jag förstått. Varför måste man justera ventilerna också? Det borde ju göras det kan jag hålla med om. Vet nte när det är gjort, OM det är gjort. Hojen har ju gått 7200 enl mätaren.

En redig longshoot...

Har du ett eftermarknads 4-1 , 4-2-1 system???

Eller har du ett orginalavgassystem?

En chans OM det är orginalsystem. Att det är olika flöde/motstånd i systemet för cyl 1&2 jmf med cylle 2&3. Sedan är frågan hur utjämningskanalen mellan cylle 1&2 till 2&3 är konstruerad, OM det finns en sådan. Motståndet lär ju även påverka avgastemperaturen.

Hur skulle avgastemp. tex bli om en ljuddämpare är igenbäckad eller har en större förträngning så att dessa avgaser måste gå igenom utjämningskanalen å ut i den andra dämparen.

(Är det ett 4-1, hur ser ev. förträngning ut i kollektorn. Om det kan skilja något i denna som gör att cylle 1&2 alt. 2&4 har en förträngning.) Kanske ihopklämning av kollektor efter nedslag från bakhjulsåkningar.

En annan longshoot, att vissa orginalsystem så tillverkas primärrörena i dubbelväggigt rörmaterial som gör att chansen att den verkliga avgastempen inte kan mätas utanpå rörena. Skulle de vara fel i tillverkningen så att dubbelväggarna är trasiga/spruckna, korroderade eller ligger mot ytterväggen, så kan tempskillnaden ligga där.
Men som sagt beror de på OM konstruktionen på primärrörena e sådana...

De flesta har tagit upp problem som sker på "andra sidan toppen", så ja klurade på vad som kan hända på avgassidan som kan påverka temperaturen.

Så det är intressant å veta vad har du för avgassystem som sitter på nu?

En redig longshoot...

Har du ett eftermarknads 4-1 , 4-2-1 system???

Eller har du ett orginalavgassystem?

En chans OM det är orginalsystem. Att det är olika flöde/motstånd i systemet för cyl 1&2 jmf med cylle 2&3. Sedan är frågan hur utjämningskanalen mellan cylle 1&2 till 2&3 är konstruerad, OM det finns en sådan. Motståndet lär ju även påverka avgastemperaturen.

Hur skulle avgastemp. tex bli om en ljuddämpare är igenbäckad eller har en större förträngning så att dessa avgaser måste gå igenom utjämningskanalen å ut i den andra dämparen.

(Är det ett 4-1, hur ser ev. förträngning ut i kollektorn. Om det kan skilja något i denna som gör att cylle 1&2 alt. 2&4 har en förträngning.) Kanske ihopklämning av kollektor efter nedslag från bakhjulsåkningar.

En annan longshoot, att vissa orginalsystem så tillverkas primärrörena i dubbelväggigt rörmaterial som gör att chansen att den verkliga avgastempen inte kan mätas utanpå rörena. Skulle de vara fel i tillverkningen så att dubbelväggarna är trasiga/spruckna, korroderade eller ligger mot ytterväggen, så kan tempskillnaden ligga där.
Men som sagt beror de på OM konstruktionen på primärrörena e sådana...

De flesta har tagit upp problem som sker på "andra sidan toppen", så ja klurade på vad som kan hända på avgassidan som kan påverka temperaturen.

Så det är intressant å veta vad har du för avgassystem som sitter på nu?

Det är orginalsystemet! 4-2

Så ditt tips är att sota ur avgas sytemet när man ändå håller på alltså?

Vad du har för avgastemp (gastemp internt) vid fullt ös dvs full gas är mest väsentlig. Vad du har för extern temp på krökarna vid alla andra varvtal och gasspådrag är mindre viktigt och mest insamling och analysering av navelludd. Typ...

Vad du har för avgastemp (gastemp internt) vid fullt ös dvs full gas är mest väsentlig. Vad du har för extern temp på krökarna vid alla andra varvtal och gasspådrag är mindre viktigt och mest insamling och analysering av navelludd. Typ...

Ja du.. Problemet eller vad man kan kalla det är att jag aldrig kör full gas! Ligger sällan över 7k varv.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard