Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
det slog mig just en tanke!

När jag var på Mallis nu i somras så gick det väldigt bra att " vänstergasa" ( när högerarmen domnade) Det är ju naturligtvis all bänkkörning som har övat upp den färdigheten


( Hyrd Mc Xt 660 skakar satan)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
det slog mig just en tanke!

När jag var på Mallis nu i somras så gick det väldigt bra att " vänstergasa" ( när högerarmen domnade) Det är ju naturligtvis all bänkkörning som har övat upp den färdigheten


( Hyrd Mc Xt 660 skakar satan)

:D O tack för en bra helg!
Synd att jag var för feg/stressad att prova busan. annan gång?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fint ryt i maskinen under bänkningen, men det måste ju vara ungefär som att tvingas stå bredvid och se på när Tumbas basketlag försöker sätta på flickvännen i rumpan.

Samtidigt.:eek:
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur går det med hojen Elffors? något nytt

Det går segt. Låg mekmotivation + att tjejen voltade med bilen, har gjort att det är mer fokus på att hitta en pluttbil åt henne än att skruva hoj.

Dom inre rösterna från helgens V-power tripp har just tystnat, och jag saknar dom inte!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kolla in min schnygga nya pipa!

DSC02002.jpg

:3freak:3freak:död:rodnar

Den är för lambdamätning och själva grundstenen i ett lambdarörprojekt är att lambdajäveln faktiskt funkar. gissa om min gör det?

Eller, så har jag faktiskt byggt den enda kända fungerande hot vapor motorn av misstag, för hojaset går som skinnet på A/F 21.9:1:yoparty

Innan stockholmsresan trodde jag att min 80 kubikare på anabola skulle förvandlas till Brio's 3D pussel :bladmotor. istället kom jag hem med en liten traktor.:va

Karaktären av överansträngd gummisnodd försvann när ärfjulen inte längre måste ner o vända i källarn precis när turbon skall till o börja ladda.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Färdig åkt.

Målet för året var dels att klämma ur 300hk ur spisen dels att ställa undan en fungerande turbohoj i garaget, så att jag kan gå vidare med mitt liv.
Och när jag vill ta en sväng med tryck o pys hojen.

Det blev inte så...

Redan vid bänkningen hos andersson kunde man märka att lite olja rann ur på golvet på vänstra sidan. Motorn tappade lite effekt de sista pullen.
Det trodde jag berodde på kvävd vevhusvent och 4 slangklämmor mellan plenum o förgasare som glömdes dras i stressmecket.

Venten o klämmorna fixades hemma och hojen gick bra men inte hysteriskt på full mutter.
Vatten saknades plötsligt, ca 0.5l

På vägen till macken rejsades det mot en bil som uppenbarligen rånat fort knox eller liknande, hursom, upptäcktes det att hjulet lyftes bara på växlar upp till och med 4:an:mad:

Framme vid macken upptäcktes att hela motorn var dränkt i olja.

Väl hemma konstaterades att oljan o kylvattnet funnit varann o haft chemical intercause:tuttar

Motorn revs och gängpaj i helicoilinsatsen på en av 4;ans bultar (jag vägrar skriva skruv,nördar:mad:)kunde konstateras.
Dessutom hade godset spruckit pga att det var för tunt vid två gänghål. Detta reparerades med stålinsatser och motorn skruvades ihop nu ikväll.

När jag skulle dra från 60nm till 80nm så sprack motorblocket vid ett annat bulthål på avgasidan så pass att en bit trillade ur.

Detta på en motor som gått max 200 mil och kostat mig minst 4000:- i lager honing, kolvringar etc.

Inom en mycket snar framtid räknar jag med att börja på ett helt annat mc-projekt, och då finns inte varken lust eller möjlighet att hälla ner mer pengar i den här hojen.

iaf inte ikväll

SkÅL!!!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hörru Elffors, jag tycker du ska ha heder av att orkat hålla på så länge med din käre vän murphy som ständig följeslagare:död Jag är iallafall imponerad som helvet:yoparty

Jag ser med tillförsikt fram emot den nya byggtråden, för en sån blir det väl:hej??
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Varför pratar folk om Hondakvalitet? :va
Alla fungerande turbobyggen verkar ju vara bygda på Suzuki :D

Men, STORT kudos till Elffors för att han stått ut och med humor och insikter beskrivit sitt ... eh... bygge, i en skön tråd :Bugar :yoparty :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag Ger mig ALDRIG!!

Ge Upp!!

bla blabla
SkÅL!!!

I denna evighetslånga kamp mellan människa o maskin, har jag vunnit!!

Körde 5mil idag och hjulet kommer farandes i 250 knyck.
Projekt klart. Nu blir det opotenta sidventilare ett tag fram över.

[YOUTUBE-ID]5-iDi3cJ1Oc[/YOUTUBE-ID]

Inlägget skulle hetat "Triumph of the will" men trådtiteln är förbehållen en skånsk skäggtomte som envisas med att lära sin humla att flyga..
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grattis som faan, det såg ganska mörkt ut ett tag men du gjorde helt rätt i att bita ihop och bygga vidare.:tummenupp

(Nu fattas bara konsistensfett i framgaffeln och 200 dubb i varje däck, sen är du klar för Speed Weekend i vinter!)
 

Kneedrag

Guest
Kul att du fått ihop den. Nu vill jag se mer film , gärna med ett hjul i luften. :D:) och mer ljudklipp.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top