Enkelsving Yamaha R1

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
Undrar om det finns nån som vet om det finns att köpa eller om det går att med måttliga modifieringar anpassa typ ducati eller vfr sving.
Inte Gregg´s enkelsving till R1, gillar inte den riktigt.
Tacksam för lite hjälp och tips :)

Nu ska jag inte vara den som är den men enkelsving på en supersport? De är ju blytunga.

Vem bryr sig om 2-3 kg extra vikt? Gör inte "Så" stor skillnad. Visst, det är ofjädrad vikt, men ändå. :tummenupp

Nu ska jag inte vara den som är den men enkelsving på en supersport? De är ju blytunga.

Tycker iaf det är elegant när tex de "blytunga" duccarna byter bakhjul i depån vid tex annalkande regn, utan att ens behöva bry sig om varken kedjespänningsjustering eller uppriktning.

Last edited:
Tycker iaf det är elegant när tex de "blytunga" duccarna byter bakhjul i depån vid tex annalkande regn, utan att ens behöva bry sig om varken kedjespänningsjustering eller uppriktning.

Att det är smidigt och alldeles ohyggligt snyggt behöver nog inte ifrågasättas, jag om någon vet.

Vem bryr sig om 2-3 kg extra vikt? Gör inte "Så" stor skillnad. Visst, det är ofjädrad vikt, men ändå. :tummenupp

Trodde faktiskt det var betydligt större viktskillnad, är det bara 2-3 kilo så spelar det ju mindre roll.
Sedan får man ju tänka på att de är lite mindre vridstyva också.

Last edited:
Hur mycket modifieringar som krävs vet jag inte men om du letar efter en sving att bygga om så har jag en extra från en MV Agusta F4 liggandes.

Att det är smidigt och alldeles ohyggligt snyggt behöver nog inte ifrågasättas, jag om någon vet.

Trodde faktiskt det var betydligt större viktskillnad, är det bara 2-3 kilo så spelar det ju mindre roll.
Sedan får man ju tänka på att de är lite mindre vridstyva också.

Som ingenjör skulle jag formulera mig annorlunda, tex att det är en större utmaning att konstruera en enkelsving lika styv som en dubbelsving av samma vikt. Inte att normativt påstå att alla singelsiders är mindre vridstyva.

Som ingenjör skulle jag formulera mig annorlunda, tex att det är en större utmaning att konstruera en enkelsving lika styv som en dubbelsving av samma vikt. Inte att normativt påstå att alla singelsiders är mindre vridstyva.

Om man tar in kostnad och vikt i kalkylen då?
Annars så kan man ju alltid referera till NASAmaterial och liknande.

I mina ögon är funktionellt och vackert samma sak så länge vi snackar fordon. Det betyder att enkelsving är en underbart vacker lösning på en hoj för enduranceracing men dåligt, fult och malplacerat på allt annat.

Använd samma material i en konventionell sving så får du fortfarande en lättare lösning med en given/önskad vridstyvhet.

Last edited:

Ja det är ju alltså en större strukturell utmaning att bygga en enkelsving med samma styvhet som en lika tung konventionell sving.

Jag ville med det bara ha sagt att det inte nödvändigtvis måste vara så att den som byter till tex en Metmachex enkelsving på sin R1:a måste få en vekare sving. Det beror ju på hur väl konstruktören har utnyttjat materialet.

Nästan alla vespa, scooters och kina-moppar har ju enkelsving ju....

e-max_blau_schraeg_vorne_Bildquelle_e-max_Deutschland.jpg

Last edited:
enkelsving är snyggt

Det finns väl aldrig något som är optimalt utan allt är kompromisser.

Grundläggande mekanik och hållfasthetlära ger väl att enkelsvingen krafter vs konstuktion kommer att vara i underläge då svingen belastas och vrids ganska hårt.

Fördelen är ju att man får ena sidan av hjulet frilagt så det blir enklare att byta däck.

Frågan är väl bara vad som man prioriterar

Engelska Harris gjorde enkelbensvingar till R1 längre tillbaka. Om dem gör det nu skall jag låta vara osagt. Och om jag inte missminner mig så kostade en sådan sving i storleksordningen 30 kkr + fälg när det begav sig.
På bilden en Harris enbenare till Yamaha R1 98-01 .

/ P

Bifogat

• swing-arm-R1.jpg
    swing-arm-R1.jpg
    16.3 KB · Visningar: 81
Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard