Prata i mobiltelefon i bilen

Flera jag känner kan inte ens gå framåt eller sörpla en kopp kaffe samtidigt som de pratar i telefon... :gnissla

Blinkar du vid varje filbyte och då du ska svänga trots luren i handen?

För övrigt: Finns det någon idag som INTE har handsfree till sin telefon? :confused:

Telefon kan jag väl hålla med axeln om det är så, problemet är väl i så fall att man inte är lika fokuserad på trafiken när man pratar i telefon, men det räddas knappast av att man inte håller i själva telefonen..

Telefon kan jag väl hålla med axeln om det är så, problemet är väl i så fall att man inte är lika fokuserad på trafiken när man pratar i telefon, men det räddas knappast av att man inte håller i själva telefonen..

Hur trafiksäker är du då du lutar huvudet åt sidan 84 grader och inte kan röra det för då tappar du luren OCH samtidigt har du en konversation som lite grand stjäler din uppmärksamhet?

Man ser precis lika många som pratar i telefon i Danmark eller Tyskland utan handsfree fast det är förbjudet där.

Det är samtalsämnet det handlar om inte själva hållandet av telefonen! Det går ju bra att hålla i cola burkar och varmkorvar, fast när korven är på väg ner i knät så är man inget vidare uppmärksam på trafiken...

Hur trafiksäker är du då du lutar huvudet åt sidan 84 grader och inte kan röra det för då tappar du luren OCH samtidigt har du en konversation som lite grand stjäler din uppmärksamhet?

Säger inte att det är riskfritt att prata i telefon i bilen, säger bara att det snarare är konversationen i sig än hur man för den som är det farliga. Att förbjuda allt annat än handsfree lär inte göra det jätte mycket säkrare.

Där jag jobbar får man bara prata i handsfree när man kör så är ganska bekant med idén. Men ingen säger nått om att smsa när man kör..

Man ser precis lika många som pratar i telefon i Danmark eller Tyskland utan handsfree fast det är förbjudet där.

Håller inte med dig där faktiskt. Lagen fungerar i dessa länder. Jag ser inte särskilt många som pratar i mobiltelefon utan handsfree i Tyskland och Danmark. Det skulle vara turister som inte känner till lagstiftningen i så fall.

På autobahn skulle jag antagligen inte köra runt med telefonen i handen i vänsterfilen direkt. Det skulle inte kännas särskilt säkert då tempot är rätt mycket mer uppskruvat än här hemma på våra i princip öde motorvägar.

I Danmark skulle jag nog inte bry mig om det inte vore för deras lagstiftning. Deras trafik påminner om den vi har här hemma. Deras polismyndighet är dock på hugget när det gäller att tala i telefon. Jag har faktiskt fått böter för att tala i mobil i Danmark. Kan inte skylla ifrån mig för jag visste vad som gällde. Var tvungen att svara på ett samtal bara för att få be att få ringa upp lite senare. Polisen såg detta och gav mig en bot. Dyraste samtalet i mitt liv.

Jag tror nog att en lagstiftning mot att tala i mobil utan handsfree skulle få avsatt effekt om polisen var på hugget likt i Danmark. Åtminstone när det gäller att driva in skattekronor till stadskassan. Är inte lika övertygad om att vi kommer att få se antalet olyckor minska till följd. Jag köper resonemanget som ft har med att en passagerare är med vad som händer omkring bilen och kanske anpassar sig efter det, men tidigare undersökningar har visat på att det är samtalsdjupet som distraherar förarna mest från att vara vaksamma i trafikmiljön. Mot det hjälper inte handsfree. De allra flesta olyckorna som beror på mobilsamtal beror nog på att förarna haft för krävande samtal som tagit för mycket av deras uppmärksamhet.

Har ni tänkt på vad mycket lösa föremål kan påverka och distrahera en som förare i bilen? T ex att ni har en weekend väska i baksätet och måste bromsa kraftigt. Bromsar ni lika kraftigt eller håller ni tillbaka något? Ni vet att den kommer att flyga fram med full kraft.

Finns det någon djupstudie vad som sker inne i bilarna som är inblandade i olyckor egentligen?

Innan man förbjuder telefonsamtal kan man gott börja med alla som sitter och trycker i sig flottiga burgare, med båda händerna ute i trafiken.

//Hannes som både pratar i telefon OCH blinkar. Även i rondeller.

Blinkar du vid varje filbyte och då du ska svänga trots luren i handen?

För övrigt: Finns det någon idag som INTE har handsfree till sin telefon? :confused:

Man behöver slå på blinkersen en gång i en cirkulationsplats, när man ska köra ut, klarar man inte att innan dess ha fått i rätt växel så att man kan blinka ska man nog inte ha körkort.

Förövrigt har jag flera headset till telefonen, det dom har gemensamt är att dom ligger hemma oanvända.
Jag vägrar att gå omkring med blinkande skrot i örat som om jag hade rymt ur startreck filmen, och sladdar blir bara trassligt, bilens inbyggda handsfree har burkigt ljud, så den använder jag inte heller.

Last edited:
Ge fan i att slå av på farten när ni pratar mobil. Det stör mig mest. Ligga och lusa i 55 på 70-väg för att man pratar samtidigt. Sen när man lagt på går man upp i 90-100.

Du kan fortfarande åka dit på att snacka mobil i Sverige, vårdslöshet i trafik täcker även det.

Back