Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
VV har laggt den skit asfalten på essingeleden norrut (säkerligen söder ut med) i kurvan just innan älvsjöpåfarten.
Då den asfalten är blöt är det riktigt halt där
Höll på att köra åt fanders där i 70 i lördags![]()
Även mellan Nyköping och Södertälje, om jag inte är helt fel ute seglade två hojar av i höjd med Trosa avfarten för inte allt för länge sedan.Mellan Norrköping och Linköping, samma sak. Långa sträckor av skylt på vid sidan av vägen om att det är halt vid regn. Skumt och puckat om dom lägger sådan asfalt.
Skedde en dödsolycka där i somras med en hoj. Otäckt
Första gången jag hör talats om den här snorhala asfalten. Aldrig upplevt det själv, men jag tar det alltid piano när det regnar. Att sänka lufttrycket en smula i däcken hjälper märkbart.
Det håller på att göras om nu va? Hade ett läggargäng hos mig som skulle dit efter. Det beror på typ av asfalt, den som används till högtafikerade vägar är väldigt känslig och svår att få rätt. Det kan ha blivit en miss i receptet eller tillverkningen. När det blir feta fläckar i beläggningen så är det för mycket bindemedel som trängt upp. Oftast blir det mycket starkt och bra efter ett tag när den slitits till efter en säsong eller så. Vilket naturligtvis är en klen tröst när man kör omkull
Folk verkar ha svårare att blanda nuförtiden,
vi har flera sådana sträckor här omkring,
har inget minne av att det fanns för 10-20år sen.
Alternativt snålas det som fän för att vinna avtal.
Kanske en fråga för SMC att vädra uppåt???
Känns skumt att VV skall lägga skitasfalt på motorvägar.....
Det är en nyare sort som kallas skelettasfalt. Det är större andel sten och mindre andel filler/stenmjöl. Det blir såklart starkare att ha mer sten i men då tvingas man tillsätta fiber för att hålla ihop det under utläggningen.
Det har inte med snålhet att göra på det viset för den massan är betydligt dyrare men det krävs för att klara spårdjup och slitage. Användande av hårdare sten gör det också halare eftersom den inte spricker och blir taggig när den blir sliten utan den poleras. Slutar folk använda dubbdäck helt kommer vägarna hålla längre men bli halare.
Av många beskrivningar att döma är det kanske är fråga om en klassisk vattenplaning som folk i denna tråd råkat ut för, vilket har desto mer med hastigheten och mängden vatten på vägbanan att göra. Breda slicks på slät asfalt är livsfarliga under kraftigt regn. 70km/h räcker gott och väl för att råka i trubbel.
Edit: SMC styr inte över vädret![]()
Ett under att jag inte trillade, upptäckte det iofs inom 2 varv då soppalampan tändes när jag precis tankat fullt...
Hur gick det för de övriga deltagarna? Höll de sig på hjulen?
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |