Hur halt kan det bli på vägen!?

VV har laggt den skit asfalten på essingeleden norrut (säkerligen söder ut med) i kurvan just innan älvsjöpåfarten.
Då den asfalten är blöt är det riktigt halt där :(
Höll på att köra åt fanders där i 70 i lördags :(
 
VV har laggt den skit asfalten på essingeleden norrut (säkerligen söder ut med) i kurvan just innan älvsjöpåfarten.
Då den asfalten är blöt är det riktigt halt där :(
Höll på att köra åt fanders där i 70 i lördags :(

Och det var exakt där en Tjej från forumet gick bort mycket nyligen, jag har själv åkt där med hojen ett par gånger och det känns jävligt osäkert där.
 
Mellan Norrköping och Linköping, samma sak. Långa sträckor av skylt på vid sidan av vägen om att det är halt vid regn. Skumt och puckat om dom lägger sådan asfalt.
Även mellan Nyköping och Södertälje, om jag inte är helt fel ute seglade två hojar av i höjd med Trosa avfarten för inte allt för länge sedan.
Även en annan klarade sig med lite tur, fin fin asfalt dom anv :rolleyes:
 
Skedde en dödsolycka där i somras med en hoj. Otäckt

Det håller på att göras om nu va? Hade ett läggargäng hos mig som skulle dit efter. Det beror på typ av asfalt, den som används till högtafikerade vägar är väldigt känslig och svår att få rätt. Det kan ha blivit en miss i receptet eller tillverkningen. När det blir feta fläckar i beläggningen så är det för mycket bindemedel som trängt upp. Oftast blir det mycket starkt och bra efter ett tag när den slitits till efter en säsong eller så. Vilket naturligtvis är en klen tröst när man kör omkull
 
Första gången jag hör talats om den här snorhala asfalten. Aldrig upplevt det själv, men jag tar det alltid piano när det regnar. Att sänka lufttrycket en smula i däcken hjälper märkbart.
 
Första gången jag hör talats om den här snorhala asfalten. Aldrig upplevt det själv, men jag tar det alltid piano när det regnar. Att sänka lufttrycket en smula i däcken hjälper märkbart.

Ser den blank och slät ut, ta det väldigt lungt. Då finns det inga håligheter för vattnet att rinna undan i.
 
Det håller på att göras om nu va? Hade ett läggargäng hos mig som skulle dit efter. Det beror på typ av asfalt, den som används till högtafikerade vägar är väldigt känslig och svår att få rätt. Det kan ha blivit en miss i receptet eller tillverkningen. När det blir feta fläckar i beläggningen så är det för mycket bindemedel som trängt upp. Oftast blir det mycket starkt och bra efter ett tag när den slitits till efter en säsong eller så. Vilket naturligtvis är en klen tröst när man kör omkull

Folk verkar ha svårare att blanda nuförtiden,
vi har flera sådana sträckor här omkring,
har inget minne av att det fanns för 10-20år sen.

Alternativt snålas det som fän för att vinna avtal.
 
Folk verkar ha svårare att blanda nuförtiden,
vi har flera sådana sträckor här omkring,
har inget minne av att det fanns för 10-20år sen.

Alternativt snålas det som fän för att vinna avtal.

Det är en nyare sort som kallas skelettasfalt. Det är större andel sten och mindre andel filler/stenmjöl. Det blir såklart starkare att ha mer sten i men då tvingas man tillsätta fiber för att hålla ihop det under utläggningen.

Det har inte med snålhet att göra på det viset för den massan är betydligt dyrare men det krävs för att klara spårdjup och slitage. Användande av hårdare sten gör det också halare eftersom den inte spricker och blir taggig när den blir sliten utan den poleras. Slutar folk använda dubbdäck helt kommer vägarna hålla längre men bli halare.
 
Last edited:
Av många beskrivningar att döma är det kanske är fråga om en klassisk vattenplaning som folk i denna tråd råkat ut för, vilket har desto mer med hastigheten och mängden vatten på vägbanan att göra. Breda slicks på slät asfalt är livsfarliga under kraftigt regn. 70km/h räcker gott och väl för att råka i trubbel.

Edit: SMC styr inte över vädret ;)
 
Annars kan det vara samma problem som jag hade på A-torp.
Läckande bränsleledning fyller upp hela magkåpan för att sedan rinna över och lägga en fin hinna precis innan bakhjulet.

Tänkte fan vad jag måste vara snabb ut ur svängarna på min 600, har fan inte sett många som får toksläpp med bra däck.

Ett under att jag inte trillade, upptäckte det iofs inom 2 varv då soppalampan tändes när jag precis tankat fullt...
 
Det är en nyare sort som kallas skelettasfalt. Det är större andel sten och mindre andel filler/stenmjöl. Det blir såklart starkare att ha mer sten i men då tvingas man tillsätta fiber för att hålla ihop det under utläggningen.

Det har inte med snålhet att göra på det viset för den massan är betydligt dyrare men det krävs för att klara spårdjup och slitage. Användande av hårdare sten gör det också halare eftersom den inte spricker och blir taggig när den blir sliten utan den poleras. Slutar folk använda dubbdäck helt kommer vägarna hålla längre men bli halare.

Detta är ett problem i Oslo kan jag intyga. Dom har en avgift som måste betalas om man ska köra med vinterdäck. Detta gör att vägarna är löjligt hala vid regn. Jävla galenskaper om ni frågar mig!! :huvet
 
Av många beskrivningar att döma är det kanske är fråga om en klassisk vattenplaning som folk i denna tråd råkat ut för, vilket har desto mer med hastigheten och mängden vatten på vägbanan att göra. Breda slicks på slät asfalt är livsfarliga under kraftigt regn. 70km/h räcker gott och väl för att råka i trubbel.

Edit: SMC styr inte över vädret ;)

Har vid torpet en T-korsning med stoplikt, när man svänger in på stora vägen med äckelasfalt och det bara duggat så släpper det direkt, frambroms vågar man inte använda.

Kör iof inte slicks men har aldrig råkat ut för vattenplaning även fast jag åkt mycket i regn, inte lika platta däck som bil precis.
 
Hur gick det för de övriga deltagarna? Höll de sig på hjulen?

Jajemen! Sedan vet jag iofs inte hur länge soppa ligger kvar och är hal. Dunstar skiten eller? Bör väl ligga kvar någon typ av olja iaf.
Tänkte om man skulle bygga en batmobil med vapen så man kan avväja polishäng...
 
På hösten kan också lövfällningen lägga en hal yta på asfalten. Behöver inte ligga löv på backen för att det ska bli halt. Det kan följa med regnet ner från lövverket redan innan löven börjat falla. Finns en GC-bana här utanför som är snorhal även till fots. Galet!
 
Men om det spill ifrån tankbilar, mackar eller vad det nu kan vara. Borde det inte vara lika halt oavsett temperatur? Eller påverkas det av temperaturen, tycker isf att det borde bli halkigare vid varmare väderlag???
 
Hur upplever ni sträckorna med tyst asfalt som finns på vissa ställen i stockholm, Där bör det vara bra våtgrepp. Om den nu är tyst fortfarande?
 
Har upplevt samma dåliga prestanda i just samma förhållande med Metzler Lazertec.

En kall höstmorgon med fuktiga vägar skulle jag stanna när bilen framför mig stannade för att svänga vänster. Jag bromsade och framdäcket släppte, jag släppte bromsen och bromsade igen, samma sak. Jag han upprepa proceduren tre gånger sen så small det.
Hastigheten var ca 30-40 km/h och jag hade haft ok marginal till bilen framför.
Som tur var klara se både jag och hojen, bilen fick en minimal buckla på stötfångaren.

Jag bytte framdäck efter att testat att provocera det i vätan, det funkade inge bra. Kan tilläggas att jag har ingen aning om hur gammalt hjulet var.
Har inte tänkt på det förut men nu när jag läser denna tråden så slår det mig, olyckan inträffade precis utanför en mack....

Du kanske borde testa vad du har för gummi i däcken....
 
Kännner igen detta med oväntade släpp.
Fick ett styggt bakhjulssläpp i rondellen vid Landvetter samhälle i somras. Trots låg hastighet pga ösregn (max 40-50 km/t) släppte bakhjulet i rondellen och jag fick ett mindre uppställ.

Inte vad man räknar med när man kör "som en tant" pga regn. Trodde först att det handlade om vattenplaning, men ju mer jag tänker på det ju mer tror jag på att orsaken var nylagd asfalt eller dieselspill. Man får ju normalt inte vattenplaning med nya däck i 40 knyck...

Edit: lästa just inlägget nedan: hade Lazertec på trajjan förut. De var hala vid väta. Släppte här och var när det var vått. Fick t o m kommentarer från kompisarna bakom som såg släppen. Bytte till Dunlop Roadsmart, mycket bättre! :)
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top