Slut koppling zx7r

ante_ante

Medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Dålig koppling zx7r

Hej alla skruvgalna.

Nu är inte jag nån supermeck på motorcykel men jag tycker mig känna att det är något skumt med min koppling. Vid stillastånde när jag ska lägga i tex 1:ans växel så liksom ifall jag trycker ner växelföraren försiktigt så står den och hoppar på kuggen och trycker jag till som vanligt så hoppar cykeln till framåt. Vid körning så får jag ett ganska ett metalliskt ljud , känns som crossväxling nästan ibland. Har kollat lite i haynesboken och jag verkar ha hydralisk koppling så nån justering verkar man ju inte kunna göra. Finns där några tips man kan göra, kan tex ett vätskebyta hjälpa eller bör man byta lamellerna?

P.s verkar dock inte som att den slirar vid gaspådrag.

Hydraliskt system, prata med mcbolaget och där sa dom att man skulle köra med bromsvätska Dot 3 eller 4, vad säger ni?

Alla tips emottages med glädje :)

Hojen i fråga är en Kawa ZX7R - 98

Last edited:
Börja med byta vätskan och lufta ordentligt. Att den inte kopplar ur riktigt har inget med ev slitna lamellerna å göra. Möjligtvis har du skeva stålskivor.

Nån som kan berätta ett smidigt sätt hur man går tillväga för att lufta? Gäller samma sätt om man ska byta vätskan till bromsarna också?

Har du bytt olja i den nyligen? Och isf med riktig mc-olja (har tillsats för våtkoppling, så inte lamellerna klibbar ihop)

Köpte den i somras och har tyvärr ingen aning om det har bytts på närmsta tiden. Så DOT4 funkar inte även fast Haynes säger det?

Oljan i motorn är det frågan om här. Vätskan i kopplingen ska vara DOT4 om haynes anger detta.

Med stor sannolikhet har det blivit 'hack' i kopplingskorgens fingrar efter lamellerna. När du försöker koppla ur fastnar lamellerna i dessa hack och du får inte full frikoppling.

Åtgärden är antingen ny (eller bättre begagnad utan hack) kopplingskorg, ibland kan man fräsa rent fingrarna och få ut några mil till.

Kanske samma fel som brukar dyka upp på ZX-9R, att den där gaffeln i växellådan blir sliten?

NY olja helsyntet 10/40 & ny vätska i systemet luftat och klart. Vart markant mycket bättre. Klara mig denna gång från stora utgifter kanske :)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard