Grand Prix de Aragon Spain

Om det är korrekt eller ej ska jag låta vara osagt, men på BBCs sändning så gick en reportern runt på griden och intevjuade som vanligt och då nämnde han att Stoners hoj var 50 mm längre och motorn 50 mm längre bak. Jag håller med om att det låter märkligt.

Som nån nämde.. Spies inbromsningar efter långrakan var riktigt håriga... Dovi var om, men Spies bromsade toksent och på utsidan och lyckades hålla sin position... gymt:yoparty:Bugar

Och Hayden... äntligen... väl värd tredjeplatsen! :tummenupp

Om det är korrekt eller ej ska jag låta vara osagt, men på BBCs sändning så gick en reportern runt på griden och intevjuade som vanligt och då nämnde han att Stoners hoj var 50 mm längre och motorn 50 mm längre bak. Jag håller med om att det låter märkligt.
Ja, det låter märkligt men en förklaring dyker säkert upp på någon sajt snart.
Hade Hayden samma förändring på sin hoj?

Vad jag läst/hört så körde Casey Stoner från och med lördagen med en kortare sving, annan sittposition och ändrad "geometri". Bland annat skall motorn sitta längre bak och man har en annan styrgeometri. Om det är förändringar på gaffelvinkel/styrhuvud eller bara clip-on osv vet jag inte. Sedan tidigare har man experimenterat med vikter av tungsten vid kylaren för att ändra viktfördelningen.

Hayden kopierade antagligen Stoners inställningar, samma som han gjort tidigare (Pedrosa och Valles)

Nja.. ytterst skeptisk till det faktiskt... men jag kan ha fel.

Men är det bara jag som missade presskonferansen på både 125
och Moto2? Visade dom inte det eller har jag slumrat till?

Tyckte rejset för en gång skull var rätt roligt att titta på.
Trodde Pedrosa skulle plocka Stoner, han plockade ju hur mycket tid som helst på stoner, men stoner svarade ju rätt bra på det..
Applåder till Hayden, snygg fight med Lorenzo och impad att han gick vinnande ur den fighten.
Tråkigt om Lorenzo försöker safea VM-vinsten på slökörning dock, för han såg lite "blek" ut, bra att Hayden plockade lite poäng av han helt enkelt ;)

Tyckte rejset för en gång skull var rätt roligt att titta på.
Trodde Pedrosa skulle plocka Stoner, han plockade ju hur mycket tid som helst på stoner, men stoner svarade ju rätt bra på det..
Applåder till Hayden, snygg fight med Lorenzo och impad att han gick vinnande ur den fighten.
Tråkigt om Lorenzo försöker safea VM-vinsten på slökörning dock, för han såg lite "blek" ut, bra att Hayden plockade lite poäng av han helt enkelt ;)
Håller med.

Haydens omkörning av Lorenzo var riktigt ball (och oväntad). Så som det ska se ut, och om han körde så betydligt oftare skulle jag ha fullständigt överseende med honom i övrigt. Snyggt!

Trodde (och hoppades) också att Pedrosa skulle få närkontakt med Stoner. Men...

”I started to have some rear-wheel slides and it wasn't possible for me stay with him so I thought: Ok, this is my place today.”

http://superbikeplanet.com/2010/Sep/100919d.htm

Last edited:
Lorenzo kommenterade att hans motor som gjorde sitt sista race var långsam (kanske varvtalssänkt för säkerhets skull?) och han hoppades på bättre hastighet med ny motor nästa race.

Pedrosa behåller formen men mest imponerande/överraskande var Stoner och Hayden.

Kan passa på att glädjas åt att topp tre i tabellen kör på tre olika fabrikat. Precis som det ska vara, ingen märkesdominans :)

Var det någon mer än jag som tippade på MotoGP.com?
Mitt inte så imponerande resultat, bör dock tilläggas att jag tippade i torsdags.
Your points for this event:
Pos. Name Country Points
3240 Paxwell SWEDEN 101

Är helt tagen av att vi fick se en omkörning på sista varvet och vilken omkörning sen! Hayden visade ju en vinnarinstinkt jag inte trodde MTV-pojken hade kvar efter vm-titeln.

Konstigt nog tyckte även jag att resten av rejset var spännande fast pedrosa aldrig kom ikapp Stoner men chansen fanns ändå.

Om och jag säger OM Hayden fortsätter såhär nästa år, Rossi hittar rätt på duccen, Spies fortsätter sin utvecklingskurva, Lorenzo behåller nivån, Pedrosa använder sitt nya självförtroende och att Stoner trivs med hondan så kan MGP bli mer intressant än på mkt länge nästa säsong.

Iannone verkar vara en framtidens man så som han far fram!

"You might want to check the brakes, I used them a fair bit. Haha."
Ben Spies till sina mekaniker efter racet.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back