Omlackade sporthojar

Usch då blir en dyr lack i vinter då! om ni säger att man kan pruta 10k för de är ju typ halva hojens värde.
Tänkte ju få r6 omlackad i vinter från blå/vit till svart för att blått inte är min grej:D
Fast min är ju också omkullagd och Bankörd:skrämd så den är nog inte mycket värd i sh´s ögon:P

Åh shit, du är rökt! Jag ska vara snäll, ge mig 5k så tar jag den! :D

Sen är en blå gammelretta så klassisk att jag inte förstår hur man kan vilja ändra det!

Köpte precis en röd/vit gammelretta (-98) i orginalfärg just för att det är en klassiker. När jag började köra hoj så vet jag flera som lackade om sina polkarettor till blåa, något som är tabu idag.

Om hojen har repiga/risiga kåpor får man pruta en bit.
Om hojen är omlackad får man pruta ännu mer.

Jag gillar logiken när man är köpare :cool:

Måste förövrigt säga att det är skönt att det inte är så många hojar som är rollade matta likt bilarna :tummenupp

Köpte precis en röd/vit gammelretta (-98) i orginalfärg just för att det är en klassiker. När jag började köra hoj så vet jag flera som lackade om sina polkarettor till blåa, något som är tabu idag.

Just blå är en av de färgerna jag inte tål. Men visst..får jag en hoj jag gillar billigt, så kan jag ta den trots färgen. För att sedan lacka om den såklart :rolleyes:

Isåfall är jag en av dom som inte är fullt friska då jag i princip lackar om varenda hoj jag köper. Dock oftast i originalfärg men någon ändring (oftast mattsvart) här och där för att falla i mitt tycke.
Anledningen är antingen för att lacken inte är 100% (något stenskott här o där) lr för att jag helt enkelt vill sticka ut från mängden o den tråkiga originalfärgen.

Jag håller med, jag vill inte heller vara som "alla andra" utan vill sätt min egen prägel men då gör jag det NOGA, hos en lackerare! Jag byter färg på min hoj "as we speak", annan färg men med original dekaler!
Tycker att många som byter färg gör det så billigt som möjligt (läs hobbylack i garaget) och utan några dekaler (dom kostar pengar) och det gör att helhetsintrycket inte imponerar på mig....
Min hoj kommer inte bli som någon annans och det tycker jag är bra!:banana

Om hojen har repiga/risiga kåpor får man pruta en bit.
Om hojen är omlackad får man pruta ännu mer.

Jag gillar logiken när man är köpare :cool:

Den regeln kan man inte alltid använda tycker jag.... Hellre att cykeln är omlackad ordentligt än skabbig i original lacken.... Tycker jag iaf.

Polka rettan är den snyggaste av dom alla!:tummenupp den borde förbjudas att lacka om!

Faktum är ändå att originalskick håller värdet bäst.

Men lyckas man bara hitta rätt köpare som delar säljarens smak gällande eventuella ombyggnationer som annan lack m.m kan man dock ibland få lika bra eller t.o.m bättre betalt.

Se´n är det förstås i slutändan upp till respektive ägare att göra vad man vill med sin hoj :)

:tummenupp

Last edited:
Nämen har du använt din hoj?!? :skrämd :skrämd :skrämd

Så kan du ju inte göra!

För det är ju heeeelt idiotiskt att använda grejerna, du vet väl att den är till för att putsas på och max absolut max användas med att puttra i folkmun kallas det bombrepa men det brukar vara mer i stil med att puttra fram till fiket med de snyggaste tjejerna och sen puttra hem igen, alt ta släpet hem det kan ju bli mil på hojen och det är ju katastrof!

Du kommer ju aldrig kunna sälja den nu när den är använd till det den faktiskt är till för... Åhhh... Suck...

;) :krama :krama
Typiskt jag har missat hela poängen med mc åkat alltså. Fan alltid jag!:näsblod

Åh shit, du är rökt! Jag ska vara snäll, ge mig 5k så tar jag den! :D
Tack vad snäll du är!
Men måste tacka nej den ska bli hardcore svart i vinter oavsett vad jag kan sälja den för:yoparty

Typiskt jag har missat hela poängen med mc åkat alltså. Fan alltid jag!:näsblod

Tack vad snäll du är!
Men måste tacka nej den ska bli hardcore svart i vinter oavsett vad jag kan sälja den för:yoparty

Ta svart grundfärg utan dekaler,enklast att fixa efter nästa vurpa! :D

Som en sa till mig när jag sa att jag hade ett kraschkåpset liggande som jag ville ha lite färg på innan jag hängde på.."varför det,du ska ju bara krascha sönder det ändå!"

Men så blir det väl när man ska,som mina svärföräldrar säger "leka och ha sönder motorcyklar sådär" :yoparty

Henrik

Har precis köpt en vit lackad zx-6r 07:a som är snygg som f-n :yoparty

Döm själva :tungan

FUN453-2041.jpg

Skulle nog gissa att väldigt väldigt många omlackade hojar är det av en anledning (dom vart omkull eller skadade på annat sätt) eller så har folk faktiskt precis så dålig smak ;)
Eller så kan det vara så enkelt att man har en sliten org lack som man inte är nöjd med, Jag är en av dom i alla fall :tungan

Het börjar bli höst.
Gnällkärringarna har vaknat.
:tummenupp :D :D

Last edited:
Allt detta är bara snicksnack från köpare för att pruta på priset. Även de som tycker det är ok börjar diskutera priset för det är kina kåpor, annan lack, lagd lite lätt osv för det är till deras fördel så priset sjunker men i själva verket inte bryr sig.

Många ggr tjänar man mer om man säljer hojen i delar än sälja den komplet för folk vill ha allt så billigt.

Brukar säga det, vill man ha nytt får man köpa en i butik, mina grejer är använda. Trotts det sköter jag mina grejer bättre än de flesta, får ofta beröm av de som ser min hoj, men så fort nån ska komma och kolla på den ska de klaga på helt onödiga grejer.

Är det någon vill ta min Garagelackade R6 06 om ni får med 20´000?
Kommer allllllllllldrig bli av med den annars:(
Ne, jag tror jag behåller den själv.

Jag köpte min då den hade skrapmärken på varenda kåpdel som inte var spräckt.
Det är spricka i ramen.
Och ändå bjöd jag 2.000:- över anonnserat pris...

ÄR säljaren ärlig och berättar allt om hojen så tvekar inte jag iaf.
Då vet jag ju vad som behövs göras eller som kan vara på G.

Mina 2

Dal-Mausen

Skulle nog gissa att väldigt väldigt många omlackade hojar är det av en anledning (dom vart omkull eller skadade på annat sätt) eller så har folk faktiskt precis så dålig smak ;)
när min var 1v+ gammal (hade inte ens gått 20mil) skickade jag den till lackeraren. min anledning var dock inte en klotad/sliten cykel utan jag ville vara unik(har inte sett en likadan ännu iaf.). fast å andra sidan är min inte "taffligt lackad" heller.

den vita zx6'an på bilden i tråden hade jag lätt tagit för orginal, ser riktigt bra ut.

edit: det är ju trots allt inte enbart lackade kåpor man kan skönja spår av lite sk historik, finns så mycket annat man kan titta på gällande fordon som avslöjar både det ena o andra...

tycker även som en annan här som skrev att han köpt flertalet lagda hojar till extremt bra pris. kan man meka o ställa i ordning så varför inte. förstår även de som inte vill ha nån taffligt uppbättrad cykel likaså.

varför gnälla om omlackade hojar... gillar du inte cykeln du hittar? låt bli att köpa den då. det är knappast köptvång efter att ha kikat.

Last edited:
varför gnälla om omlackade hojar... gillar du inte cykeln du hittar? låt bli att köpa den då. det är knappast köptvång efter att ha kikat.

Såklart inte, ngn annan får köpa den lilaflakelackade hojen med tribaler. Finns säkert många som tycker det är snyggt. Och jag kollar vidare efter en röd-svart-grå ZXR750, gärna lagd och 8000 mil, bara den är servad och mekaniskt felfri :)

"hellre en repig orginallack faktiskt. ( lite patina är ju aldrig fel )"

Så svårt är det ju inte att spara före-medans-efter bilder på lackeringen, då ser köparen i vilket skick den var innan.

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen