Kedjevax i Malmöområdet?!

Atticus

Medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
Ingen för tillfället... Street Triple 08, Yamaha XS400 Caferacer samt Suzuki Bandit 1200 fighter har avverkats.
Tjena!
Är på jakt efter kedjevax. Har ringt runt till ett antal mc-firmor och tillbehörsbutiker i malmö området men ingen verkar ha kedjevax...
Är det nån som vet någon som säljer ett bra sådant?
Har pratat med Lillemans MC i Lund, MC-huset i Malmö, Lindströms motor, Mitonga och några till.

Vad är den funktionella skillnaden mot vanlig kedjespray? M.a.o. varför vill du ha just kedjevax?

Jag har ställt mig samma fråga. Vill helst ha Maxima Chain wax men verkar inte vara någon som har vax.

Vax skvätter inte lika jävligt.

Personligen tror jag mer på att smörjans främsta uppgift är att se till att slitage och friktion på kedja och drev minimeras. Motuls kedjesmörja kan appliceras rikligt utan att stänka överdrivet. Gillar man inte kladdet på utsidan av länkarna smörjer man först och torkar sedan med en trasa med en gnutta lampolja på.

Personligen tror jag mer på att smörjans främsta uppgift är att se till att slitage och friktion på kedja och drev minimeras. Motuls kedjesmörja kan appliceras rikligt utan att stänka överdrivet. Gillar man inte kladdet på utsidan av länkarna smörjer man först och torkar sedan med en trasa med en gnutta lampolja på.

Vem har sagt något annat om smörjans funktion?

Eftersom du antyder det, vad är fel med att använda vax?

Inget fel i vaxet annat än att det enligt mina erfarenheter inte smörjer lika bra som andra medel jag använt. På en av mina tidigare hojar körde jag länge med vax tills jag upptäckte att kedjan blev onödigt varm. Det blev mycket bättre när jag bytte till en annan kedjespray.

Det bästa jag hittat hittills är just Motul som jag tycker smörjer bra samtidigt som det kladdar extremt lite. Om vaxet skulle kladda mindre låter jag vara osagt eftersom det var ett tag sedan jag använde det.

Biltema har väl något kedjevax vill jag minnas. Tror jag har en burk hemma, men har inte använt det.
Ett annat märke tycker att man ska applicera vaxet med varm kedja, runt 50 grader. Är det för att vaxet ska fästa bättre, eller bara bli lite mer lättflytande och tränga in överallt?

Jag är ganska nybliven hojägare och tänkte bara testa kedjevax. Var in på mc-huset och köpte en castrol kedjespray vilket var det enda dom hade inne just då.
Den kladdar nåt enormt på fälg, sving och bakparti. Har läst igenom alla trådar här på SH angående vax och dess smörjande/ickesmörjande funktion men man får väl testa?!

Sen har jag i och för sig bara smort in den efter tvätt då kedjan är kall vilket jag förstått inte är det bästa. Efter körning verkar vara det som gäller. Har sprayat försiktigt och eftertorkat med trasa, men likväl är det kladd direkt när man kör.
Så jag var bara intresserad av att testa vax istället och om det fanns nån i närheten som sålde något vettigt. Får testa att smörja in med varm kedja istället och se om det blir bättre om jag inte hittar nåt innan säsongen är slut.

Tack för alla tips förresten!

Biltema har väl något kedjevax vill jag minnas. Tror jag har en burk hemma, men har inte använt det.
Ett annat märke tycker att man ska applicera vaxet med varm kedja, runt 50 grader. Är det för att vaxet ska fästa bättre, eller bara bli lite mer lättflytande och tränga in överallt?

återkom när du testat den skiten från biltema:huvet

Jag är ganska nybliven hojägare och tänkte bara testa kedjevax. Var in på mc-huset och köpte en castrol kedjespray vilket var det enda dom hade inne just då.
Den kladdar nåt enormt på fälg, sving och bakparti. Har läst igenom alla trådar här på SH angående vax och dess smörjande/ickesmörjande funktion men man får väl testa?!

Sen har jag i och för sig bara smort in den efter tvätt då kedjan är kall vilket jag förstått inte är det bästa. Efter körning verkar vara det som gäller. Har sprayat försiktigt och eftertorkat med trasa, men likväl är det kladd direkt när man kör.
Så jag var bara intresserad av att testa vax istället och om det fanns nån i närheten som sålde något vettigt. Får testa att smörja in med varm kedja istället och se om det blir bättre om jag inte hittar nåt innan säsongen är slut.

Tack för alla tips förresten!

Jag hajjar! Körde GSX-R med vita fälgar tidigare... :tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard