Politiktråden

men herregud.
Tycker du verkligen att det är bättre att folk lever på bidrag istället för att jobba ?
Dessutom är det ju knappast synonymt att vara emot bidragsTAGARNA bara för att man inte vill leva i en värld som bygger på bidrag.
Alliansen är emot bidrag ! INTE emot dom som får bidrag.
Hoppas att det gäller alla partier. Kan ju knappast vara någon som gillar bidrag.

Har jag sagt, skrivit, antydigt att det är bättre att folk lever på bidrag än jobba? Om inte, varför antyder du det isåfall?

Nu är det så att synen på bidragsTAGARNA inte är den bästa, då dom ses som ett pack som utnyttjar systemen...vilket gör det högst synonymt med att man inte vill leva i en värld som bygger på bidrag.

Utan bidragstagare, inga bidrag. Ganska simpelt..mao är Alliansen emot bidragstagare.

Har jag sagt, skrivit, antydigt att det är bättre att folk lever på bidrag än jobba? Om inte, varför antyder du det isåfall?

Nu är det så att synen på bidragsTAGARNA inte är den bästa, då dom ses som ett pack som utnyttjar systemen...vilket gör det högst synonymt med att man inte vill leva i en värld som bygger på bidrag.

Utan bidragstagare, inga bidrag. Ganska simpelt..mao är Alliansen emot bidragstagare.

Ja, genomgående i princip alla dina inlägg så tycker du att Mona & co skall vinna valet, vilket blir ett steg tillbaka till bidrag, bidrag och åter bidrag.

Återigen så läser/hör du bara det du vill höra.
När har Alliansen sagt att alla bidragstagare är ett pack som utnyttjar systemet ?

Högre bensinpriser = mindre bilister = Sossarna är emot oss bilister !?
Högre skatt på tobak = mindre antal som röker = sossarna är emot oss rökare !?
Mer bidrag = mindre folk som jobbar = Sossarna är emot oss som jobbar !?

Nä, jag gör som styret, känns meningslöst när du inte ens försöker.

Kommer ni fram till nåt? ;)

Jag har kommit fram till att folk är väldig fega och inte vågar diskutera sin politiska åsikt. Det är inte många i denna tråd som vågar stå för sin åsikt...det är en handfull som skriver.

Synen på bidragssamhället vi tidigare "hade" med Sossarna i spetsen är något som många är emot, ändå har vi ett samhälle med tex:

*50% högre invandring, men gjort nedskärningar bland dom som ska ta hand om, samt utreda invandrarna om det finns tillräcklig anledning till att stanna. Sen anser många att det är idiotisk att invandrare får stanna i 3år för att sedan utvisas.

*Vi har idag ett samhälle som har ökat sina bidragsutgifter med 25%.

*Vi har ett samhälle med högre arbetslöshet.

*Vi har ett samhälle med sämre skyddsnät.

*Vi har ett samhälle där sjukskrivna tvingats ut i en arbetsmarknad utan jobb.

*Vi har ett samhälle med lägre skatteinkomst, vilket resulterar i sämre välfärd.

*Men det värsta är att vi har ett samhälle som anser att Moderaterna är vägen till framgång, för att dom fått en liten peng mer i månaden.

Ja, genomgående i princip alla dina inlägg så tycker du att Mona & co skall vinna valet, vilket blir ett steg tillbaka till bidrag, bidrag och åter bidrag.

Dagens regering har ökat bidragskostnaderna med 25% mer än vad sossarna hade i utgifter. Det beror inte på att bidragen har höjts med 25%...

Sverige har en invandring på 50%/år mer än sossarna hade. Större delen av dessa tror jag lever på bidrag.

Genom att skapa sämre skyddsnät skapar man större förutsättningar till att hamna bland bidragen.

Återigen så läser/hör du bara det du vill höra.
När har Alliansen sagt att alla bidragstagare är ett pack som utnyttjar systemet ?
Vad är det jag inte läser som DU vill att jag ska förstå då?
Tillhör man Alliansen genom att ge något av dessa partier sitt stöd så företräder man Alliansen, uttalanden som detta är inte ovanligt att få höra.

Högre bensinpriser = mindre bilister = Sossarna är emot oss bilister !?
Högre skatt på tobak = mindre antal som röker = sossarna är emot oss rökare !?
Mer bidrag = mindre folk som jobbar = Sossarna är emot oss som jobbar !?

Högre bensinpris gav Alliansen dig!
Högre tobaksskatt gav Alliansen dig!
Högre bidragskostnader gav Alliansen dig!

Nä, jag gör som styret, känns meningslöst när du inte ens försöker.
Det måste vara lite jobbigt när någon hela tiden slår dig på fingrarna, oavsett vad du skriver?

Tillhör man Alliansen genom att ge något av dessa partier sitt stöd så företräder man Alliansen, uttalanden som detta är inte ovanligt att få höra.
Var ju knappast svar på frågan jag ställde.
"När har Alliansen sagt att alla bidragstagare är ett pack som utnyttjar systemet ?"

Högre bensinpris gav Alliansen dig!
Högre tobaksskatt gav Alliansen dig!
Högre bidragskostnader gav Alliansen dig!
Var ju inte heller nåt svar på mitt påstående.
Ogillar Mona bilister ?
Ogillar hon folk som jobbar ?
Mona har lovat höja skatten på bränsle ännu mer ! alltså måsta hon ogilla bilister!
skatt på tobak har jag ingen aning om, och bryr mig inte speciellt.
Hon är emot att Alliansen vill ta bort bidrag/sänka bidrag, alltså är hon för bidrag = emot oss som jobbar !!

Det måste vara lite jobbigt när någon hela tiden slår dig på fingrarna, oavsett vad du skriver?
Vet inte, den frågan får du nog svara på själv.
Du har ju knappt svarat på en enda fråga som folk ställt dig, däremot så har du precis som oppositionen klagat väldigt på andra.
Tala istället om vad Mona vill göra som är så himla bra för Sverige och oss som bor här istället för att gnälla på andra.
Inget dravel om att hon vill att alla skall ha jobb, utan hur hon tänkt lösa det isåfall.
Hur skall hon lösa välfärden ?

Last edited:
Det stämmer.

Volvo specificerade höjningen separat på lönebeskedet. Troligen i samråd med facket för att fackavgiften inte skulle se så dyr ut (min egna tanke enbart) och tappa medlemmar i onödan.

Jag var Volvoanställd i tre år.
Jag var även visstidsanställd i tre år. Ett halvår i taget.
Jag var hela tiden med i facket.
Sedan fick jag sparken.
Eller förlåt, det kunde jag ju inte få, eftersom jag aldrig blev fastanställd. Men min visstidsanställning blev inte förlängd med ett sjunde halvår.
När vi slutade fick vi ingenting alls, som de som inte var med i facket inte fick. Så det är lite svårt för mig att motivera pengarna det kostar att vara med i facket, nu när man är tillbaka på Volvo.
(Som visstidare igen, givetvis)
Samtidigt måste det ju finnas en anledning till att så många är med.
Har jag missat något?
Förklara gärna, någon som är insatt...

Var ju knappast svar på frågan jag ställde.
"När har Alliansen sagt att alla bidragstagare är ett pack som utnyttjar systemet ?"

Precis som jag skrev.
Eller anser du att Reinfeldt ensam är Alliansen, eller anser du att samtliga anhängare som lägger sin röst på något av Alliansens partier tillhör Alliansen?

Om du vill veta exakt när någon yppat det ordagrant kan jag tyvärr inte hänvisa till det.

Var ju inte heller nåt svar på mitt påstående.
Ogillar Mona bilister ?
Ogillar hon folk som jobbar ?
Mona har lovat höja skatten på bränsle ännu mer ! alltså måsta hon ogilla bilister!
skatt på tobak har jag ingen aning om, och bryr mig inte speciellt.
Hon är emot att Alliansen vill ta bort bidrag/sänka bidrag, alltså är hon för bidrag = emot oss som jobbar !!

Mona har inte själv bestämt någon höjning av bensinpriset. Det är en överenskommelse mellan flera partier.

Mona har inte själv bestämt någon höjning av tobaksskatten.

Mona har inte sagt att hon vill att fler ska tvingas till bidrag. Men hon är för ett skyddsnät där du och jag har en trygghet om det en dag skulle bli så att vi inte kan arbeta, eller att du och jag inte får ett nytt arbete av olika orsaker, eller att du och jag blir sjuka, eller att du och jag skadar oss så vi inte klarar av att jobba heltid.

Anser du att det inte lönar sig att jobba, när en bidragstagare med socialbidrag får 4800 i månaden?

Anser du att Mona är "emot oss som jobbar" för att hon vill att DU ska få en liten ersättning om det går så långt att du hamnar utanför det normala samhället, så att DU kan betala din hyra och köpa lite mat?

Är det någon inom politiken som är emot att arbetare ska få tjäna pengar, så är det inom Alliansen! Att någon ens vill lagstifta bort höga löner bland vuxna myndiga personer upp till 24 år är enligt mig helt sjukt. Vad anser du om detta?

Tänk lite på vad du skriver innan du klickar på [Skicka svar].

Vet inte, den frågan får du nog svara på själv.
Du har ju knappt svarat på en enda fråga som folk ställt dig, däremot så har du precis som oppositionen klagat väldigt på andra.
Tala istället om vad Mona vill göra som är så himla bra för Sverige och oss som bor här istället för att gnälla på andra.
Inget dravel om att hon vill att alla skall ha jobb, utan hur hon tänkt lösa det isåfall.
Hur skall hon lösa välfärden ?

Det jag argumenterar emot är saker jag önskar ogjort av Alliansen, eller utfört på annat sätt. Hur det skulle kunna göras på annat sätt är inget man tänker ut hemma i soffan framför datorn, därför har jag svårt att redovisa något annat tillvägagångssätt.

Tror du på fullaste allvar att Mona ensam styr hela det rödgröna? Eller det kanske är Mona med Ohly som svans som ensamma bestämmer allt?
Om du har missat det så är det inte längre parti mot parti, utan grupperingar som gemensamt fattar beslut i sakfrågor. Så sluta påpeka att allt är Monas fel, eller undra hur hon ska lösa saker!

Sedan fick jag sparken.
Eller förlåt, det kunde jag ju inte få, eftersom jag aldrig blev fastanställd. Men min visstidsanställning blev inte förlängd med ett sjunde halvår.
När vi slutade fick vi ingenting alls, som de som inte var med i facket inte fick. Så det är lite svårt för mig att motivera pengarna det kostar att vara med i facket, nu när man är tillbaka på Volvo.
Har jag missat något?
Jag var Volvoanställd i 10 år.
Jag var tillsvidareanställd
Sedan blev jag uppsagd pga arbetsbrist.
Jag var en av dom som hade längs anställning bland de som fick gå, och genom facket som förhandlade med Volvo samt andra statliga instanser fick jag utbildningspaketet. Det tackar jag facket för, och för en gångs skull fick jag något för mina medlemspengar jag betalat i 10år.

Facket är sedan med och förhandlar när tex Volvo går ut med ett varsel. På detta sätt räddade facket många arbetare vid första varslet tex. Genom att arbeta fram lösningar där tex frivillig förtidspension fanns för en viss åldersgrupp, för att rädda andra jobb. En gammalräv med hög lön kanske kostar lika mycket som 2st nyanställda, men gammalräven kommer dom inte åt pga LAS-tiden.

Facket kan även jobba för att fördröja processen och på så sätt hoppas att det tex tänkta varslet uteblir pga ändrade ekonomiska förhållanden.

Nu är det så att facket har inte så mycket att säga till om egentligen. Men när det gäller ett stort företag som Volvo så har facket ett stort stöd av sina arbetare. En strejk på Volvo hade skadat företaget, därför är dom villiga att lyssna, samarbeta samt komma fram till lösningar tillsammans.

Här är en artikel om en helt vanlig familj och deras syn.
Notera hur stor skillnad i "pengar i plånboken" det rör sig om i månaden mellan Alliansen och de rödgrönas förslag, enligt Din Ekonomi!

Jag länkar till artikeln så slipper ni som inte är intresserade se den :tummenupp

Sedan fick jag sparken.
Har jag missat något?

Vill du veta en tragisk sanning ang visstidsanställda.
I Sverge under juli månad 2010, hade över 50% av ungdomarna mellan 15 och 24 år tidsbegränsade anställningar.

Du som tidigare/är visstidsanställd:
Anser du att tidsbegränsade anställningar är en bra trygghet?
Anser du att tidsbegränsade anställningar minskar eller ökar risken för att hamna med a-kassa eller socialbidrag?

*Det är bara en undran över hur du själv ser på din arbetssituation!!

Precis som jag skrev.
Eller anser du att Reinfeldt ensam är Alliansen, eller anser du att samtliga anhängare som lägger sin röst på något av Alliansens partier tillhör Alliansen?

Om du vill veta exakt när någon yppat det ordagrant kan jag tyvärr inte hänvisa till det.

Fortf.. inget svar på frågan jag ställde, bara mera skitsnack, precis som Mona & co.

Mona har inte själv bestämt någon höjning av bensinpriset. Det är en överenskommelse mellan flera partier.

Mona har inte själv bestämt någon höjning av tobaksskatten.

Mona har inte sagt att hon vill att fler ska tvingas till bidrag. Men hon är för ett skyddsnät där du och jag har en trygghet om det en dag skulle bli så att vi inte kan arbeta, eller att du och jag inte får ett nytt arbete av olika orsaker, eller att du och jag blir sjuka, eller att du och jag skadar oss så vi inte klarar av att jobba heltid.

Anser du att det inte lönar sig att jobba, när en bidragstagare med socialbidrag får 4800 i månaden?

Anser du att Mona är "emot oss som jobbar" för att hon vill att DU ska få en liten ersättning om det går så långt att du hamnar utanför det normala samhället, så att DU kan betala din hyra och köpa lite mat?

Återigen bara massa dravel.
När du inte har nåt att svara så börjar du klaga på att jag skriver Mona istället för en komplett namnlista på alla som är med i socialdemokratiska partiet !!

Det är du själv som säger att ; bara för man är emot bidrag så är man emot dom som får bidrag.
Och det är enligt ditt egna resonemang du själv som anser att Mona & co är emot bilisterna då hon senast i debatten med Reinfeldt lovade att höja skatten med 49öre/lit. Minns du inte vad du skrev ang.. bidragstagarna ? Precis samma sak här enligt dig själv.
Det är DU som enligt samma logik tycker att Mona & co är emot dom som jobbar.

Det jag argumenterar emot är saker jag önskar ogjort av Alliansen, eller utfört på annat sätt. Hur det skulle kunna göras på annat sätt är inget man tänker ut hemma i soffan framför datorn, därför har jag svårt att redovisa något annat tillvägagångssätt.
Jäkligt lätt att sitta och gnälla på andra, men inte ha egna förslag på hur man skulle löst problemen. Riktig sossepolitik.

Vet inte var du hittat siffran 4800:- ?
Socialbidraget är inte en exakt summa pengar, det varierar lite:

Bidraget – 260 kr till hälsa och hygien
Riksnormen – lika för alla
Livsmedel: 1 620 kr
Kläder och skor: 520 kr
Lek och fritid: 400 kr
Förbrukning: 110 kr
Hälsa och hygien: 260 kr
Tv, tele, tidning: 770 kr
Totalt: 3 680 kr

Kvar i plånboken när tv, telefon och tidning är betalt: 2 910 kr
Övrigt stöd – utbetalas mot räkningar
Hyra: 2 989 kr
A-kassa: 205 kr
Lokaltrafikkort: 690 kr
El: 240 kr
Hemförsäkring: 150 kr
Fackavgift: 327 kr
Totalt: 4 601 kr

Tycker själv du skall kolla lite innan du trycker på "Skicka svar"

Tror du på fullaste allvar att Mona ensam styr hela det rödgröna? Eller det kanske är Mona med Ohly som svans som ensamma bestämmer allt?
Om du har missat det så är det inte längre parti mot parti, utan grupperingar som gemensamt fattar beslut i sakfrågor. Så sluta påpeka att allt är Monas fel, eller undra hur hon ska lösa saker!

Återigen, vill du ha en komplett namnlista på alla partimedlemmar ??

Är det någon inom politiken som är emot att arbetare ska få tjäna pengar, så är det inom Alliansen! Att någon ens vill lagstifta bort höga löner bland vuxna myndiga personer upp till 24 år är enligt mig helt sjukt. Vad anser du om detta?
Det är skillnad på att tillåta lägre lön och att sätta en maxlön.
Det är ju precis vad du själv skrev för ett tag sedan, din arbetslivserfarenhet skall återspeglas i lönekuveret. Kommer du ihåg det ?

Är detta de 3 viktigaste politiska förändringar Sverige behöver idag?

Nej det är det inte! Men det är tre saker jag kan säga utan att behöva grubbla i 20h eller fråga partiet först. Har du kommit på något än?

Fortf.. inget svar på frågan jag ställde, bara mera skitsnack, precis som Mona & co.

Jag tror vi kan sluta nu. Både Du , jag och Styret har ställt frågor till Pysch som han uppenbarligen inte har något intresse av att svara på. Jag tror inte vi kommer nån vart. Det blir bara långa inlägg på statistik och negativ kritik mot alliansen. Han har nog inga egna tankar och funderingar, därför känns detta döfött.

Ha det gott

Nae, jag gav upp. :)

Nu gör jag också det.

Last edited:
Läser du inte vad jag skriver?

Återigen bara massa dravel.
När du inte har nåt att svara så börjar du klaga på att jag skriver Mona istället för en komplett namnlista på alla som är med i socialdemokratiska partiet !!
Massa dravel?
Jag svarade ganska bra anser jag. Jag förklarade för dig att det inte är Mona som ensam beslutar hos de rödgröna, utan det är gemensamma beslut mellan flera partier!

Det är du själv som säger att ; bara för man är emot bidrag så är man emot dom som får bidrag.
Och det är enligt ditt egna resonemang du själv som anser att Mona & co är emot bilisterna då hon senast i debatten med Reinfeldt lovade att höja skatten med 49öre/lit. Minns du inte vad du skrev ang.. bidragstagarna ? Precis samma sak här enligt dig själv.
Det är DU som enligt samma logik tycker att Mona & co är emot dom som jobbar.

Jag börjar inse att dina argument börjar ta slut nu...det blir mer och mer dagisnivå på inläggen.

Jäkligt lätt att sitta och gnälla på andra, men inte ha egna förslag på hur man skulle löst problemen. Riktig sossepolitik.
Löst vilka problem? Det är förändringar i vår välfärd som blivit sämre jag klagar på. Förändringar på något som inte var ett problem!

Vet inte var du hittat siffran 4800:- ?
Socialbidraget är inte en exakt summa pengar, det varierar lite:

Tycker själv du skall kolla lite innan du trycker på "Skicka svar"
Snittkostnaden rike enligt SCB 2009 för socialbidrag för en kvinna utan barn är 58137sek/år vilket ger 4844sek/månaden.

Om du hade läst vad jag skriver så hade du vetat vart siffran hade kommit ifrån! Bästa stället att få en någorlunda statistik är SCB.

Är du inte berättigad till a-kassa när du går ut i arbetslöshet är grundbeloppet 320sek/dag vilket ger 4787sek/månad vid 32% skatt.

Återigen, vill du ha en komplett namnlista på alla partimedlemmar ??
Nej tack, det behövs inte. Det är lättare om du förstår att en ensam person inte beslutar i våra partier, utan det är flera partier som enas och står bakom vissa beslut tillsammans! Därför är det återigen dagisnivå att ge en specifik individ kritik för ett gemensamt beslut.

Det är skillnad på att tillåta lägre lön och att sätta en maxlön.
Det är ju precis vad du själv skrev för ett tag sedan, din arbetslivserfarenhet skall återspeglas i lönekuveret. Kommer du ihåg det ?
Så en person som arbetat 5år som snickare men byter inriktning till kassapersonal ska behöva tacka jag till lärlingslön igen? Sen handlar det INTE om arbetslivserfarenhet, utan åldern på arbetaren! På regeringsnivå styra hur en vuxen myndig person upp till 24år ska ha en låg lön. Det är ett steg närmare där arbetsgivaren har alla rättigheter, och arbetstagaren ska vara glad för att denne har ett jobb...

Last edited:
Nej det är det inte! Men det är tre saker jag kan säga utan att behöva grubbla i 20h eller fråga partiet först. Har du kommit på något än?

Att slänga ur sig 3 saker man skulle vilja ändra på är ganska lätt, men vilka tre saker som ligger högt upp på listan är svårare, och jag vet fortfarande inte vilka dessa 3 skulle vara. Men här kommer några random saker jag skulle vilja ändra på:

1. Återgå till ett bättre skyddsnät igen.
Försämringar där skapar inte ett bättre samhälle, bättre välfärd, fler jobb, eller mer pengar i plånboken.

2. Utöka samt förbättra kollektivtrafiken.
På sikt kunna få ett samhälle med mindre negativ klimatpåverkan, förbättrad hälsa samt generellt ett renare samhälle.

3. Motarbeta det nya pensionsförslaget.
Det "nya" pensionsförslaget finansdepartementets ESO lagt fram kommer skapa motgångar i framtiden för oss alla i form av inkomstbortfall. Enligt TCO upp till 25.000sek/året

4. Skapa en bättre välfärd
Genom förbättringar, utökande av befintliga samt nyskapande av statliga områden, få välfärden att följa samhällets utvecklingstakt.

5. Ett grönare Sverige
Genom klimatsatsningar förbättra bla infrastruktur, bostäder och förnybar energi. Detta genom att modernisera tågnätet samt mer och bättre kollektivtrafik, utöka ROT-avdraget med klimatbonus vid miljövänliga förbättringar, klimatavdrag för de hushåll som sänker sin energiförbrukning med 30 procent eller mer, stöd till de som vill konvertera bensinbil till miljöbil.

Jag tror vi kan sluta nu. Både Du , jag och Styret har ställt frågor till Pysch som han uppenbarligen inte har något intresse av att svara på. Jag tror inte vi kommer nån vart. Det blir bara långa inlägg på statistik och negativ kritik mot alliansen. Han har nog inga egna tankar och funderingar, därför känns detta döfött.

När någon slår sig för bröstet och påstår att detta har Alliansen lyckats med, när personen inte har ett underlag utan baserar sitt tyckande/kunskap på hörsägen så spelar det väll ingen roll vilken partitillhörighet någon har när denne påvisar att denna hörsägen är felaktig? Eller menar du att SCB´s siffror är vinklade för att gynna de rödgröna?

Tänk efter nu, och jag menar seriöst fundera.
Vad har du fått ut av regeringen de sista 4 åren? Både för och nackdelar! (inte vad du tror jämfört mot om rödgröna suttit i regeringen)

Tänk efter nu, och jag menar seriöst fundera.
Vad har du fått ut av regeringen de sista 4 åren? Både för och nackdelar! (inte vad du tror jämfört mot om rödgröna suttit i regeringen)

Det enda säkra jag kan säga är-mer pengar i plånboken. Och det är precis vad jag vill ha.

Klyftorna har blivit större och det tycker jag är rätt. Det ska löna sig att arbeta. För att det ska finnas vinnare måste det finnas förlorare, det är upp till var och en att bli en vinnare.

Pysch,
Du säger följande:
Snittkostnaden rike enligt SCB 2009 för socialbidrag för en kvinna utan barn är 58137sek/år vilket ger 4844sek/månaden.

Jag blev lite nyfiken så kikade vad det var tidigare år. Vet du vad den summan var när dina kära socialdemokrater regerade och hur den summan utvecklade sig? Ser du mönstret 2003-2007 & mönstret 2007-2009 när Alliansen regerade?

2003 = 56´373:-
2004 = 56´092:-
2005 = 55´517:-
2006 = 52´973:-
2007 = 51´202:-
2008 = 53´063:-
2009 = 58´137:-

Källa: SCB Statistiken visar ensamstående kvinna utan barn.

Edit:
Och så säger du att Alliansen av alla är EMOT bidragstagare.. :va

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage