Bromsljus lyser men inte bakljus - GSXR-K1

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -03
Tjena, har ett dilemma med min hoj där bakljuset (positionsljuset) inte lyser vid körning, dock fungerar själva bromsljuset och då aktiveras det.

Bromsljuset är inte standard utan någon LED variant den tidigare ägaren satt på.

Jag undrar om någon kan tänkas sig veta vad det isåfall kan vara för problem och om det är något jag själv kan fixa? Är dock inte så händig när det gäller MC.

//Allan

+12 volt till ena tampen och jord/minus till den andra tåten, då lyser lampan. Hur tar man reda på det? Köp billigast möjliga testlampa och prova dig fram.

Testlampan jordar man med en klämma och sen tar man spetsen och undersöker var +12 volten finns. Sen kopplar man klämman mot +12 volt på batteriet och undersöker med spetsen var jord finns någonstans.

Lyser alltså bakljuset enbart när du bromsar? Då är ju matningen till det tagit från bromsljuskabeln och inte från bakljuskabeln så att säga, nog inte mycket svårare än så ;)

Lyser alltså bakljuset enbart när du bromsar? Då är ju matningen till det tagit från bromsljuskabeln och inte från bakljuskabeln så att säga, nog inte mycket svårare än så ;)

Ja, när jag bromsar så aktiveras ljuset men inte under körning utan då är den helt släckt.

Ok, matningen? :D Något jag kan pilla på själv eller?

hmm... på min hoj hade jag exakt samma problem. Vi mätte och hade oss och det visade sig att det var lite oxid där bromsljuskabeln satt i tändningslåset. Brara att fila lite så var det löst :) Kanske är samma för dig?

Ja, när jag bromsar så aktiveras ljuset men inte under körning utan då är den helt släckt.

Ok, matningen? :D Något jag kan pilla på själv eller?
Ja, kolla bara vilka kablar som går var, du borde ha en över från hojen.

hmm... på min hoj hade jag exakt samma problem. Vi mätte och hade oss och det visade sig att det var lite oxid där bromsljuskabeln satt i tändningslåset. Brara att fila lite så var det löst :) Kanske är samma för dig?
Fast är det dålig kontakt på kabeln till bromsljuset så känns det som att det inte borde resultera i att bromsljuset funkar perfekt men att bakljuset är dött? ;)

Jag hade liknande problem med mitt LEDbakljus på mitt SF bygge. Det visade sig att det helt enkelt var fel på LED lampan så det var bara att köpa ny:mad:

Jag hade liknande problem med mitt LEDbakljus på mitt SF bygge. Det visade sig att det helt enkelt var fel på LED lampan så det var bara att köpa ny:mad:

Okok, testar den lösningen till att börja med för att se om det löser problemet. Åker till Biltema köper ett snabbt bara, antar att man inte behöver vara raketforskare för att byta bakljuset?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti