ER6-tråden

Såg en annons på en er6a, http://sporthoj.com/annonser/?id=46537

Där står det: Nycklar: 2 svarta, 1 röd

Är det bara jag som inte fick någon röd nyckel till min er6a? Aldrig hört om det, är väl bara till hojar som har såna eletroniska startspärrar?:va


Underligt.. Det är väl Yamaha som har en tredje, röd, nyckel? :va Och nej, jag har inte heller en sådan alltså.
 
Varför ta bort handtagen. Tro mig, dem fungerar fint som "kraschpuckar" och skyddar plasten fint där bak. Har för mig att du kan behöva det. :arsele :krama

Därför dom ska av ju.. Är ju använda.. :D

Nu har jag haft min er6f ett tag och börjat planera vad som ska göras inför nästa säsong. Styret som sitter på orginal tycker jag är för smalt och obekvämt så det kommer jag byta ut mot Sport Bar med Progrip 725 handtag. Sen så måste man rensa bakdelen för den är hemsk orginal och har läst att många blivit av med vibrationer när de rensat baken. Så bak blir det Fender Eliminator som enligt mig är snyggare än ermax undertailen. Eftersom vindrutan skickar upp luftströmmen mot halsen så byts den ut mot en ZG Double Bubble Dark Smoke.

Är det någon som har liknande tankar och kanske vill göra en gemensam beställning från utlandet?


Vilken sida har du hämtat bilderna ifrån?
Där var ju en utan handtag bak som verkade ha den där typen av täckbitar jag skulle vilja ha tag på. :)
¨


Verkligen ingen som vet diametern på framgaffeln? Eller ska jag behöva komma ihåg att mäta när jag ändå är där ute?
Glömmer det var gång... :huvet
 
en fråga:

har ni vibrationer i fotpinnarna?

jag blev påkörd bakifrån för några veckor sedan, fick tillbaka hojen ifrån verkstan igår och jag upplever vibrationer i fotpinnarna nu som jag inte har något minne av sedan tidigare... men det är ju så att man är lite extra observant efter en olycka och "letar fel", så jag kan inte svära på att jag inte hade vibrationer innan.

noterade dock att om jag frikopplar så försvinner dom.

vad göra ? åka tillbaka till meckarn och säga "gör om, gör rätt" eller ?
 
De tidiga modellerna 06-08 är kända för att vibrera en del. Jag har också vibrationer i fotpinnarna men känner mest av dem när jag kör aktivt med racingstövlarna och tåspetsarna placerade på fotpinnarna. Kan då tappa lite känsel i slutet av ett pass på bana. Med touringstövlar och bekväm sittställning känns det knappt. Kan tänka mig att du är lite extra nojig just nu och därför känner av saker mer. Från 09 och framåt har de åtgärdat vibrationerna.

en fråga:

har ni vibrationer i fotpinnarna?

jag blev påkörd bakifrån för några veckor sedan, fick tillbaka hojen ifrån verkstan igår och jag upplever vibrationer i fotpinnarna nu som jag inte har något minne av sedan tidigare... men det är ju så att man är lite extra observant efter en olycka och "letar fel", så jag kan inte svära på att jag inte hade vibrationer innan.

noterade dock att om jag frikopplar så försvinner dom.

vad göra ? åka tillbaka till meckarn och säga "gör om, gör rätt" eller ?
 
De tidiga modellerna 06-08 är kända för att vibrera en del. Jag har också vibrationer i fotpinnarna men känner mest av dem när jag kör aktivt med racingstövlarna och tåspetsarna placerade på fotpinnarna. Kan då tappa lite känsel i slutet av ett pass på bana. Med touringstövlar och bekväm sittställning känns det knappt. Kan tänka mig att du är lite extra nojig just nu och därför känner av saker mer. Från 09 och framåt har de åtgärdat vibrationerna.


tack!

nojig? japp, det kan du hoppa upp och klappa dig på att jag är, visst har jag garanti på jobbet men nu är det ju snart slut på åkandet och då "bränner jag inne" min garantitid på att hojen står i garage, känns inte så kul om det skulle vara något problem och det uppdagas till våren när garantitiden väl är slut
 
på tal om vibrationer:
Har precis löst in min ktm 660 mot en er6f:06a, och i jämförelse så vibrerar det ABSOLUT ingenting, lite kul med olika referenser :tummenupp
 
Håller med dig freddan! På de 1500 mil jag körde med er6an slogs jag aldrig av att den vibrerar men det är nog väldigt personligt.
Enstånkan däremot.... man vänjer sig rätt fort.... :näsblod
 
Hej!

Är det sant att man inte får använda er-6n på uppkörningen. En viss herre påstod det idag. Ringde trafikverket och frågade men hon visste inte det. Hon sa att de inte har "körförbud" på någån modell alls (givet att de uppnår kraven förstås) på uppkörningar och bad mig ringa trafikskolor och fråga de :va
 
Last edited:
Hej!

Är det sant att man inte får använda er-6n på uppkörningen. En viss herre påstod det idag. Ringde trafikverket och frågade men hon visste inte det. Hon sa att de inte har "körförbud" på någån modell alls (givet att de uppnår kraven förstås) på uppkörningar och bad mig ringa trafikskolor och fråga de :va

Det fanns iallafall en begränsning när jag tog kortet (2004), motorstorlek på minst 700 cc att köra upp på för A kort utan begränsning. Har inte hört något om att den regeln tagits bort.

// Jimmy
 
Jo exakt, kollade upp gränserna på trafikverket. 700cc stämmer, men stamtidigt står det "eller 35 kw". er-6n ligger på 650cc har jag för mig, men 53KW. Mig gör det inget att jag tar begränsat (ska ända inte köpa ny hoj inom två år), bara jag får använda hojjen på uppkörningen.
 
Last edited:
Jo exakt, kollade upp gränserna på trafikverket. 700cc stämmer, men stamtidigt står det "eller 35 kw". er-6n ligger på 650cc har jag för mig, men 53KW. Mig gör det inget att jag tar obegränsat (ska ända inte köpa ny hoj inom två år), bara jag får använda hojjen på uppkörningen.

Står väl inte "eller"? Det står väl att det ska vara en cylindervolym på 700cc eller mer samt 35kw eller mer.
 
Jo gör det säkert. Ska kanske också nämna att jag skrev fel. Gör inget om jag enbart får begränsat och inte obegränsat om jag sa.

Finns det någon här om kört upp med den?
 
Ang. mina vibrationer, så är det ju så att dom uppstod efter olyckan, är rätt säker på det nu.

Jag har kört till och från jobbet hela veckan och i motorvägsfart (110) så vibrerar fötterna till den ringa grad att det påminner om när en fot har somnat, så va det helt klart inte under de första 930mil som hojen har rullat innan jag fick besök av en volvo bakifrån.

jag pendlar som sagt till / från jobbet dagligen på cykeln och det blir ca 25 mil i veckan på motorväg... borde ha lagt märke till dessa vibrationer tidigare i så fall, vidare så försvinner dom helt när jag frikopplar, så det har inget att göra med att bakhjulet skulle vara skadad på något vis, det är drivlinan som skapar vibrationerna.

pratade med bilsport/mc om det nyss, de sa att jag skulle åka tillbaka till verkstaden och säga att jag inte är nöjd med jobbet, det känns helt enkelt inte som cykeln jag hade innan olyckan.
 
Jo gör det säkert. Ska kanske också nämna att jag skrev fel. Gör inget om jag enbart får begränsat och inte obegränsat om jag sa.

Finns det någon här om kört upp med den?

Om du ska ta begränsat a-kort måste väl motorn även strypas då den har för mkt effekt!

Så har då jag uppfattat det! Så det är nog bäst att fixa någon annan hoj till uppkörning
 
Det låter som väl mycket vibrationer så du gör rätt i att ta tillbaka den till verkstaden. När jag har fått problem domningar i fötter har jag legat i betydligt högre farter. I cruisinghastighet borde du inte ha några problem alls.

Ang. mina vibrationer, så är det ju så att dom uppstod efter olyckan, är rätt säker på det nu.

Jag har kört till och från jobbet hela veckan och i motorvägsfart (110) så vibrerar fötterna till den ringa grad att det påminner om när en fot har somnat, så va det helt klart inte under de första 930mil som hojen har rullat innan jag fick besök av en volvo bakifrån.

jag pendlar som sagt till / från jobbet dagligen på cykeln och det blir ca 25 mil i veckan på motorväg... borde ha lagt märke till dessa vibrationer tidigare i så fall, vidare så försvinner dom helt när jag frikopplar, så det har inget att göra med att bakhjulet skulle vara skadad på något vis, det är drivlinan som skapar vibrationerna.

pratade med bilsport/mc om det nyss, de sa att jag skulle åka tillbaka till verkstaden och säga att jag inte är nöjd med jobbet, det känns helt enkelt inte som cykeln jag hade innan olyckan.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top