Söker du kickar? Onlinetest

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hej kära SH-medlemmar,

har gått och grunnat på detta länge och nu undrar jag om er åsikt. Som hojåkare har jag märkt att jag tenderar att ta risker i högre omfattning än vissa andra människor. Exemplen på det kan vi vänta med, men den som är träffad känner nog igen sig. Jag råkar dessutom hålla på med bland annat coaching på jobbet, och har kommit fram till att det finns vissa egenskaper som är gemensamma för chefer som kör hoj.

Nu är det så lyckat att en professor i USA har satt ihop ett frågeformulär som ger indikation på grad av sensation seeking behavior i förhållande till normalpopulationen. Testet görs online och ligger under Nya Zeelands trafikmyndighet, och kan besvaras i samband med att man tar sitt körkort där.

Sammanfattningsvis:
- Om du vill, gör testet och dela med dig av ditt resultat.
- Ge gärna din syn på huruvida hojåkare är mer kicksökare än andra människor och vad man skall göra åt det (om man skall göra något åt det alls:) )

Länk till testet:
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/tests/driverqualificationtest/sensationseekingscale/
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
42%, normal nästan low.

Tror inte testet säger så mycket, varenda fråga är för uppenbar och går ju att få precis vilket svar man vill ha. Även om man försöker svara ärligt vill kanske en del framstå som farliga och tuffa, och då e det ju bara att svara så, kanske tom. omedvetet ^_^

Och nej, tror inte hojåkare tar mer risker än andra, finns såklart en grupp hojåkare som tar mer risker än andra hojåkare, men den gruppen är nog lika stor procentuellt även utanför mc världen.
 

Gärdeborg

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
63%

Använder mest hojen till att pendla så det blir inte så många kickar på den. Blir mest när man glider förbi köer.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
00 - 27% = Very Low
28 - 41% = Low
42 - 70% = Average
71 - 84% = High
85 - 100 = Very High


Mitt resultat = 84%

Kör inte som en idiot varken med hoj eller bil, men visst, ibland så vill man ju testa lite gränser.
Planerar inte så mycket utan vill jag t.ex. ge mig iväg en helg så packar jag en väska med lite grejer och åker iväg, sen får man se var man hamnar.
Det är alltid kul å testa nya vägar att köra, har på dem 160 mil jag kört hittills (på hoj) kört vilse 3 gånger och då har det taget lite tid innan man hittat rätt igen, men vad gör det. Samma sak när man är ute å kör bil ibland, bort med kartan å bara kör, kör man allt för vilse så är det bara te å fram med telefonen och kolla var man är.

Tror inte att hojåkare i allmänhet tar mer risker än andra personer.
Känner många som bara kör bil som tar mycket mer risker i trafiken än dem flesta hojåkare, enbart för att få den där extra kicken. Å dem skulle aldrig få för sig att sätta sig på en hoj.
 
Last edited:

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
37%, övre delen av Low.

Vad skulle man göra åt det? Det är inte direkt en sjukdom att folk söker kickar.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
42%, normal nästan low.

Tror inte testet säger så mycket, varenda fråga är för uppenbar och går ju att få precis vilket svar man vill ha. Även om man försöker svara ärligt vill kanske en del framstå som farliga och tuffa, och då e det ju bara att svara så, kanske tom. omedvetet ^_^

....

Håller helt med! Testet sa ju knappast något alls, med extremt tillrättalagda frågor och onyanserade svarsalternativ. 37% fick jag, men skulle inte kalla mig speciellt beige eller försiktig trots att testet säger motsatsen. Men men, något ska väl även beteendevetarna få betalt för! :)
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
42%. Testet känns mer riktat mot hur impulsiv man är och hur lite man tänker igenom saker. Relaterar man till tex BASE-hoppning så skulle en sådan person inte få speciellt högt resultat heller, eftersom man planerar extremt noga och förbereder sig på konsekvenserna. Thrillseeker or not. Iofs heter testet "Sensation seeking scale", kanske inte är samma sak som att söka kickar? Jag vet inte.

Intressant fråga dock, finns det fler liknande tester?

Som fallskärmshoppare och hojåkare ligger jag rätt dåligt till i "hur gammal kommer du att bli"-testerna tex...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
men skulle inte kalla mig speciellt beige eller försiktig trots att testet säger motsatsen

Är man beige för att man är försiktig?
Och vad är det som är bra med att vara oförsiktig?

Sen ska jag väl tillägga att jag inte har något problem med att folk som vet vad de håller på med tar risker.. det farliga med främst gatåkning är att det finns så mkt folk med en helt otrolig övertro på sin förmåga som tar risker, och utsätter andra för risker, utan att ens veta om det.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
63% = Average. Jag dricker mellanmjölk också, har gröna bregott på mackan och nedanför fönstret står min Volvo parkerad också! Sicken svenne man är! :huvet
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Är man beige för att man är försiktig?
Och vad är det som är bra med att vara oförsiktig?

...

Det var väl inte det jag skrev?? Jag tror inte man tjänar på att vara oförsiktig i alla lägen, utan poängterade bara att jag inte tycker testet är speciellt rättvist. Om jag själv skulle få placera mig på skalan 0-100% "sensation seeking" hade jag sagt ungefär 60-65%. Något mer impulsiv än kalkylerande. Sen kanske mitt lite lätt ironiska ordval "beige" fick dig att missuppfatta vad jag menade.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Känns inte som testet ger speciellt mycket
Ta frågan
"I sometimes do "crazy" things just for fun"
o vad är definitionen av "crazy things"?
Köra båge öht klassas av många som crazy
Köra båge på bana är ännu mer så
Äta extremstark mat är enl endel crazy o enl andra normal

Sen som sagt massa frågor om hur man planerar inför saker o ting
Ta mitt jobb så KAN jag inte planera för då det skiter sig. För man vet inte om det kommer att skita sig eller vad som ev gör det eller då vilken påverkan det har....

woops därmed faller många frågor på testet

Nä det där testet känns fel byggt
Bra grundide dock. borde vara lite bättre utfört bara
 

Birkan

Enhjuling
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2004 KTM 625 Motard
84%... Tycker det är jävligt kul med nya grejjer å gillar att ta risker. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top