Ducati 748 drar olja

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Ducati 748bp
Har letat runt efter svar om detta på forumet och även googlat men inte hittat något. Så därför undrar jag nu:

Hur mycket olja brukar dom dra normalt om ens den ska dra något alls? Brukar man få fylla på lite då och då?

Har kört bana 3 ggr och även kört ganska aktivt de senaste milen.

...är oljefiltret tätt? Mitt läcker men de struntar jag i till nästa oljebyte... Annars har då min -96a inte dragit nå olja..

tätt och rent kring motorn och i övrigt inget konstigt.

Den blåryker väl inte hoppas jag?
Hmm... med risk för att ha samma svar på alla frågor vad gäller ducati.. de bästa är nog att bli medlem i ducceklubben.se och fråga i forumet där. Jag lovar dig att du får svar inom 24timmar och garanterar svar efter 2dagar. De finns många gamelhyprar där!.. 200kr och de räcker till NÄSTA nyår... :tummenupp

Den blåryker väl inte hoppas jag?
Hmm... med risk för att ha samma svar på alla frågor vad gäller ducati.. de bästa är nog att bli medlem i ducceklubben.se och fråga i forumet där. Jag lovar dig att du får svar inom 24timmar och garanterar svar efter 2dagar. De finns många gamelhyprar där!.. 200kr och de räcker till NÄSTA nyår... :tummenupp

Jo jag vet om den klubben. Tänkte dock inte gå med förren efter den 1:a så att det räcker nästa år också. Och nej den blåryker inte (inte vad jag vet i alla fall, kanske ska kolla för säkerhetens skull).

Hur långt har den gått?
Vad kör du på för olja?
Hur ofta fyller du på?
Har den tryck ut olja i luftburken?
Överfyller du när du fyller på?

Normalt ska den ju inte dra några större mängder men ett mått på vad som hos flera tillverkare hittils varit normalt, i alla fall i garantisamhang, är 1 liter på 100 mil.
Ja, det låter helt galet, men det är tydligen en norm som man verkar gå efter.

Hur långt har den gått?
Vad kör du på för olja?
Hur ofta fyller du på?
Har den tryck ut olja i luftburken?
Överfyller du när du fyller på?

Normalt ska den ju inte dra några större mängder men ett mått på vad som hos flera tillverkare hittils varit normalt, i alla fall i garantisamhang, är 1 liter på 100 mil.
Ja, det låter helt galet, men det är tydligen en norm som man verkar gå efter.

1. 5600 mil

2. Castrol gps 15w50

3. Har inte fyllt på sedan i början av säsongen(min första säsong med mc :P) dvs varit dålig att kolla oljan (glömt av tror jag) , och nu när jag kollade, så låg nivån strax under oljefönstret. Har föresten kört bra mycket längre än 100 mil så ligger i alla fall långt under 1L/100mil.

4. Har ej kollat luftburken

5. Var ej överfull i början av säsongen

Då cyklen gått ett par tusen mil så visst kan det hända att de dricker lite olja.

1 liter på en säsong, aktiv körning, tja, är ingen ducce fantast, men vet att gamla yzf 1000 var ett as på att dricka olja.

Min gamla xj 900 drog inget vid 1500 mils sansad körning, men gjorde en cannon ball run från Borlänge till Varberg vid ett tillfälle då jag var sen till jobb, då drack den nästan en halv liter. Så det kan nog hänga på körstil.

Min gamla cbr 600, drack en del, men den fick alltid gå på fullt spjäll.

Min gsx 1100 skulle enligt säljaren dricka lite ibland, men inget jag märkte av. Dock nämnde kompisen som körde brevid att den blårök lite vid extremt gaspådrag.

Så, gissningsvis, högre tryck, lite slitage, visst kan det smita mellan lite. Du kan ju komptesta den om inget annat.

Finns en anledning det där glaset sitter på sidan, lämpligt att kolla av det ibland, speciellt med en ny cykel. ;)

Tackar för alla svar :tummenupp
Och vad jag förstått så behöver jag alltså inte oroa mig, bara och fylla på:).
(ska hålla koll bättre på nivån nu, kan ju gå illa annars)

Jo jag vet om den klubben. Tänkte dock inte gå med förren efter den 1:a så att det räcker nästa år också. Och nej den blåryker inte (inte vad jag vet i alla fall, kanske ska kolla för säkerhetens skull).

..efter den första va då... september?.. de är väl då de bjussas på nästa år också.. De är genidrag eftersom de ska höja avgiften till nästa år! :tummenupp Men ställ frågan där å du har hudratals 748/916 ägare som svarar gladeligen!

Vi ses där!

/Kontaktman SDK region väst

..efter den första va då... september?.. de är väl då de bjussas på nästa år också.. De är genidrag eftersom de ska höja avgiften till nästa år! :tummenupp Men ställ frågan där å du har hudratals 748/916 ägare som svarar gladeligen!

Vi ses där!

/Kontaktman SDK region väst

jo det var så jag tänkte men visste inte att dom skulle höja avgiften till nästa år, destå bättre nu då om jag går med efter 1.a september:)

jo det var så jag tänkte men visste inte att dom skulle höja avgiften till nästa år, destå bättre nu då om jag går med efter 1.a september:)

Kan dock inte garantera att inte höjningen OCKSÅ börjar eftersom du betalar för nästa år... oavsett så får du ju 3-4månader på köpet så de fixar du vettu... 300kr är ju inte heller så mycket... om man tänker på vad en service "utan att fått nå förslag på saker du kan fixa själv" kostar

Ducatiklubben har ju en skylt/buller-fond som praktiskt taget kostar noll och intet, två eller trehundra bagis per år är väl skit samma?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard