Rectifier r1 -99

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
kawwa
Motorcykeln laddade normalt med kall regulator, efter någon minut så började den bli varm, vartefter regulatorn vart varmare och varmare minskade laddningen, tills den var uppe i 70-80 C då slutade den ladda helt.
Beställde en ny regulator. Laddade upp batteriet innan start, monterade och startade upp.
Motorcykeln laddar 14,8v med lyset av och 14,4v med lyset på. Är det normalt? Regulatorn börjar snabbt bli varm efter att den gått någon minut på tomgång. Har belastningsprovat batteriet och det verkar också vara okej.
Mätte växelspänningen från lindningen till jord med urkopplad regulator, på tomgång är det 10v och vid ca 3000 rpm är det 20v, mellan fas och jord.
Vad jag förstått så ska det vara 60-70V, kan de vara det som är felet?
Hur varm kan regulatorn bli innan den går sönder?
Blir era varma?
Den regulaltorn har jag köpt.

http://www.regulatorrectifier.com/catalog/1999-2001-Yamaha-YZFR1N-YZF-R1-N-Regulator-Rectifier

// Johan

Ja regulatorn blir varm!
En regulator på dom flesta hojar fungerar inte som på en bil där man styr strömmen ut från generatorn. Tror man reglerar laddströmmen genom att skicka mer eller mindre till ett högeffekt-motstånd som sitter i regulatorn. Det är därför det blir varmt. Slår du av alla lysen etc blir det varmare eftersom mer effekt går till regulatorn.

Last edited:
Ja regulatorn blir varm!
En regulator på dom flesta hojar fungerar inte som på en bil där man styr strömmen ut från generatorn. På en mc är strömmen ut från generatorn konstant, man reglerar laddströmmen genom att skicka mer eller mindre till ett högeffekt-motstånd som sitter i regulatorn. Det är därför det blir varmt. Slår du av alla lysen etc blir det varmare eftersom mer effekt går till regulatorn.
Inte alla fung på det viset. Många har en tyristorstyrning som styrs av en spec styrkrets och som jobbar på växelspg-sidan. En bättre metod jag sett t o m på tidiga 80-talare..
Gissar att det antingen är en till-från eller hackad ström efter dem..
Men 80gr på ytan av regulator är rätt mycket och tär på livslängden.
Sitter reg monterad mot nån metallyta som ska var extra kylfläns?
Rätt monterad?

min regulator/likriktare sitter inte monterad på ett sådant sätt så den kan kylas från baksidan. Regulatorn har en rektangulär krop vars komponenterna är i och sedan är det hällt på silikon så det är slätt.
Konstigt att regulatorn blir så varm, är ju ändå mobiltelefonskomponenter i regulatorn.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard