Lös bromsskiva, gsxr k7

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Hallå.
Har hört ett litet skrammel när man har kört på någon ojämn väg.
Fick se idag att ena bromsskivan sitter löst, man kan rubba den med handen så löst sitter den.
Hade den på service i måndags där det ingick att dom kollade över bromsarna, men dom sa inget (kanske inte kollade heller).
Är det okay att den sitter löst eller kan skiten lossna eller nåt?
Någon som vet något om detta eller har någon erfarenhet av samma sak?

Rör den sig radiellt, axiellt eller både och?

Flytande skivor ska väl glappa lite radiellt.

Rör sig åt båda håll, ser inget fel.
Den sitter bara såpass löst att man kan röra på den.

Om du ställer dig bredvid hojen och sen tar tag i bromsskivan som en ratt och sedan försöker snurra bromsskivan på samma sätt som man svänger med ratten. Glappar det åt det hållet då?

Är det bara ena skivan som är "lös"?

Okay, byta som gäller? eller går det att fixa?

Min var så jäkla glapp (vänster framskiva) att jag bytte direkt..om det går att laga vet jag inte men jag hitta nästan nya rätt billigt så jag brydde mig inte. Var så att det riktigt klonka till när man körde på gupp. Kändes rejält osäkert

Min var så jäkla glapp (vänster framskiva) att jag bytte direkt..om det går att laga vet jag inte men jag hitta nästan nya rätt billigt så jag brydde mig inte. Var så att det riktigt klonka till när man körde på gupp. Kändes rejält osäkert

Låter precis som min skiva, då får ja leta upp någon då.
Tack för svaren gubbs! uppskattas att man får svar snabbt

Men... det är ju flytande skivor på den? Navet sitter väl fortfarande fast, eller?

Visst, inte ska man kunna vrida den "kvart i tre" som en ratt, men tjejens ISR-skivor på K4:an's gixxer skramlar rätt duktigt överlag. Över gupp, när man rullar hojen, när man lägger an bromsen... Bromsskivan sitter definitivt inte fast, och skulle den göra det hade nåt vart fel.

Bara så ni inte byter en flytande skiva för pga den fungerar som den ska... Det kan fortfarande vara så glappt att den hoppar av nitarna, men då ska det baske mig gå på garantin!

Last edited:
Men vafan, sitter ni o driver med killen eller? Med 99% sannolikhet är det ju inget fel, bara flytande skivor. Tat lugnt med förslag om byte innan ngn som vet har tagit en titt. :mad:

Men vafan, sitter ni o driver med killen eller? Med 99% sannolikhet är det ju inget fel, bara flytande skivor. Tat lugnt med förslag om byte innan ngn som vet har tagit en titt. :mad:

Visst..vi driver med honom bara för att det är så jävla kul att se folk slösa bort sina pengar. Som tidigare sagt...nitarna blev fucked up på min. Vad gäller hans vet vi inte TORPALASSE men vissa av oss har varit med om exakt vad han beskrev. O berättar vad VI gjort. Så du kan visa din :mad: för din kärring istället.

http://www.youtube.com/watch?v=_sXJeDcvwdQ

Last edited:
Verkar vara suzuki standard, har haft så på flera gsxr jag ägt.
Däremot undrar jag med hur glapp dom kan vara utan att det är någon fara med det?

Hur är den när du bromsar?

Inga problem, inga fel. Är min visa

Skickade efter nya wave "look" skivor ifrån det kära nätet, helt nya för 1200kr/paret ink frakt :tummenupp

*/ ?>
Back